Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Méně maturantů i všeobecného vzdělání, žádá Chládek. Čistý nesmysl, říká Feřtek

Evropa

  7:18aktualizováno  14:50
PRAHA - Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) je v očích odborného konzultanta ze společnosti EDUin lhář. Podle Tomáše Feřteka šéf resortu ve svém nedávném vystoupení manipuloval s fakty či se dopouštěl mylných závěrů. „Pokud si politik začne vymýšlet bezostyšně, máme mu dát jasně najevo, že o tom víme a je to nepřijatelné,“ upozornil.

„Politika je těžká profese. Musíte v ní neustále přesvědčovat veřejnost o své pravdě. Takže se dá pochopit, že si za tím účelem politik realitu poněkud upravuje. Musí to ale mít únosné meze,“ napsal Feřtek na úvod svého kritického textu publikovaném na webu Respektu, v němž viní Chládka ze lží. 

Za první nepravdu označil Feřtek Chládkův výrok o počtu maturujících žáků. „Máme příliš mnoho studentů, kteří navštěvují školy, které jsou ukončené maturitou. Není možné si myslet, že celý populační ročník bude mít maturitu,“ uvedl ministr v pořadu 20 minut Radiožurnálu. Nic takového ale podle dlouhodobého vývoje nehrozí, kontruje Feřtek. V Česku totiž maturuje necelých 70 % studentů v populačním ročníku, což je na evropské poměry obvyklé. Po Německu jsme navíc druhým státem s nejvyšším podílem vyučených.

KAMBERSKÝ: Ne děti, očipujte Chládka

Statistika mluví jasně

Také v debatě o všeobecném vzdělávání se Chládek údajně dopustil omylu, a to dokonce dvakrát. „Co se týče všeobecného vzdělání, tak od toho odstupují i všechny státy Evropské unie,“ vyřkl v rozhlasu. I to však Feřtekovi zní s odkazem na zprávy OECD jako „čistokrevný nesmysl“. 

Následně Chládek debatoval o tom, co to vlastně je všeobecné vzdělání. „Mnozí si to zaměňují za flexibilitu na trhu práce. Já si nemyslím, že všeobecné vzdělání je o flexibilitě,“ zmínil v pořadu. Takový výrok jeho „oponent“ považuje za podivuhodný, dostupná data podle něj navíc hovoří o opaku. „Statistika je jasná. Nejvíce nezaměstnaných je mezi vyučenými, nejméně mezi vysokoškoláky. Čím vyšší míra všeobecných kompetencí, tím větší šance na zaměstnání. Důvodem je právě ona schopnost přizpůsobit se požadavkům zaměstnavatele,“ vysvětlil Feřtek.

Další ministrův výrok označil spolupracovník společnosti EDUin nikoli za lež, ale omyl či nedorozumění. Podle něj totiž není pravda, že by bylo zvyšování procenta všeobecně  vzdělávacích předmětů na úkor odborných předmětů. „Odborník ve svém oboru bez všeobecné složky vzdělání je dnes k ničemu. Odborník, který neumí alespoň základy cizího jazyka a není schopen napsat srozumitelný text v češtině, který neumí prezentovat a obhájit svůj názor, je zaměstnavateli k ničemu,“ doplnil Feřtek. 

Autor: