Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Chráníme před on-line havětí

Česko

„Denně vzniká téměř 200 tisíc unikátních škodlivých kódů, které přijímají naše virové laboratoře,“ říká Juraj Ferenc, ředitel českého zastoupení společnosti Eset, zaměřené na vývoj a prodej antivirových programů a služeb zajišťujících bezpečnost firemních sítí.

Juraj Ferenc pochází ze smíšeného česko-slovenského manželství, jeho otec je Slovák. Jeho rodiče spolu strávili na Slovensku asi dvacet let, do Čech se přestěhovali, když bylo Jurajovi dvanáct. Jeho otec se věnoval účetnímu a daňovému poradenství a s počítačovou firmou Eset, vytvářející antivirové programy, přišel do styku ještě dřív než syn. I její majitelé a zakladatelé jsou totiž Slováci: Miroslav Trnka a Peter Paško. „Jeden ze zakladatelů Esetu pan Paško je vášnivý šachista, můj táta taky, je možné, že se znali odsud,“ usmívá se Juraj Ferenc, který se v roce 2001 stal prvním zaměstnancem Esetu v České republice. Do světa a zpět V té době už měl za sebou cestu napříč kontinenty. Ve třetím ročníku Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické se i s přítelkyní sbalil a vyrazil na půl roku do Jižní Ameriky a na půl roku do Spojených států, kde Ferenc pracoval jako brigádník. Procestovali i jihovýchodní Asii, Singapur, Thajsko a Malajsii. „Byla za tím touha vidět něco nového. A Jižní Amerika je nejlepší z jazykového pohledu, protože mluví téměř celá španělsky. Moje přítelkyně španělsky uměla, v letadle jsem od ní dostal první lekci, sám mluvit jsem musel začít v Argentině. Během měsíce jsem se domluvil. A všude jinde na světě se domluvíte anglicky,“ vzpomíná manažer. Když nastoupil do Esetu, měla tahle firma v Česku jen jednu kancelář, což byl v podstatě byt 1+1 v činžovním domě v pražské ulici Nad Štolou. „Židle, stůl, telefon a počítač s připojením na internet bylo všechno, co jsem dostal do vínku. Rok jsem byl ve firmě sám a dělal všechno, od obchodního ředitele přes technickou podporu až po administrativu, byla to dokonalá one-man show.“ Rozjezd firmy se však dařil ze začátku sám od sebe – na českém trhu už produkty Esetu byly, uživatelé na nich podle Juraje Ference oceňovali rychlost a malé zatížení počítače a na chatech a v diskusích věnovaných této tematice je doporučovali. Manažerovým úkolem v té době bylo získávat firmě další partnery a, jak se rozšiřovala poptávka, stavět také firemní tým. „S příchodem zaměstnanců jsem jim samozřejmě začal přepouštět věci, které umějí lépe. V týmu přibyl marketingový ředitel, technický ředitel a obchodní ředitel a já jsem začal firmu řídit. Od lidí, kteří přicházeli, jsem chtěl zejména to, abychom spolu dokázali vyjít, abychom si vzájemně neotravovali pracovní čas, který tvoří polovinu našeho života. Zvlášť v začátcích v tom bytě na Letné to bylo důležité – hrozila tam trochu ponorka.“ Firma rostla Prvním významným spolupracovníkem se stal Ferencovi Igor Hák, specialista na viry a podobnou internetovou „havěť“, který už dříve s Esetem externě spolupracoval a lokalizoval do češtiny jeho první produkty. Za ním pak přicházeli další. První lidi přijímal Ferenc sám, dnes už si výběrová řízení organizují manažeři jednotlivých úseků. „V současnosti máme třicet stálých zaměstnanců a loňský obrat firmy dělal jenom v Česku 256 milionů korun,“ říká Juraj Ferenc v posledním patře nového byznyscentra Classic 7 v pražských Holešovicích, které má firma pronajato. Kromě celého patra disponuje v budově ještě kinosálem, kde pořádá školení a mítinky.

Dvě stě tisíc kusů havěti denně „Naše zaměření se nezměnilo, stále chráníme uživatele před hrozbami v digitálním světě, tedy viry, trojskými koni a veškerou havětí, která ho může napadnout a pro kterou se vžilo souhrnné označení mallware. Definice počítačového viru kdysi vznikla z klasického biologického viru, čili takto označená havěť se musí sama replikovat a rozmnožovat. S rozvojem internetového sociálního života se však klasické viry dostaly do menšiny a na internetu dominují červi, trojští koně a útočníci, využívající ve velké míře metod sociálního inženýrství. Denně vzniká až 200 tisíc unikátních škodlivých kódů, jež zaznamenávají virové laboratoře Esetu. Také díky technologii ThreatSense. Net, která, pokud s tím souhlasíte, automaticky zasílá podezřelé vzorky z vašeho počítače k analýze na centrálu.“

V době, kdy Juraj Ferenc v Esetu začínal, byly na českém trhu prakticky jen tři firmy nabízející lokalizované produkty podobného typu: AVG, Avast a Eset. Dnes už je konkurence širší, na což musí firma reagovat. „Rozvinuli jsme portfolio našich služeb i na mobilní zařízení, protože je stále více přístrojů, z nichž se můžete připojit na internet. Zajišťujeme bezpečnost serverů, například chráníme miliony poštovních schránek na serverech velkých poskytovatelů, jako je Seznam. cz nebo Centrum.cz. Nabídku jsme rozšířili také o konzultační služby, připravujeme například firmy na bezpečnostní audity nebo pomáháme odhalovat zranitelná místa firemních sítí.“

Eset má v současnosti 180 zastoupení v různých zemích světa. Jeho evropská centrála se nachází na domovské adrese firmy v Bratislavě, americké obchody řídí ústředí v kalifornském San Diegu, jihoamerický trh má na starost centrála v Buenos Aires v Argentině. Vývojová centra firmy se kromě Bratislavy nacházejí v polském Krakově a v Košicích. „Produkty od Esetu má na světě zhruba 140 milionů lidí,“ říká Ferenc.

Jeho samotného nadále nejvíce přitahuje možnost řídit českou pobočku, kterou vytvářel od nuly. Firma si podle něj stále udržuje růst. „Rosteme v desítkách procent. Snažím se do firmy pumpovat energii, aby šlapala a neztrácela motivaci, rozvíjíme služby na českém trhu a máme stále co dělat. Uživatelé už přišli na to, že bez antiviru nelze v moderní době fungovat.“

DOTAZNÍK Juraj Ferenc Rodina: dvě děti, téměř čtyřletý syn a jedenapůlroční dcera Auto: Volvo V 70 Oblíbená hudba: chill-out a reggae Volný čas: „Občas si rád zahraju golf, rád jezdím na motorce a rád trávím čas s dětmi. Hodně rád jsem cestoval, ale teď se tomuto koníčku můžeme věnovat kvůli dětem jen v omezené míře, takže jezdíme i s nimi jenom sem tam na poznávací výlety po Čechách.“ Oblíbená dovolená: „Minimálně tříměsíční, batoh na záda, ženu a děti s sebou a vyrazit někam do exotiky. To je ideál. Dobře, tak aspoň na měsíc. Čekáme, až budou dceři tři, potom už budou obě děti dost velké a půjde s nimi dělat cokoli. Dá se. Jen musí mít člověk trochu víc odvahy. Nemám rád dovolené s cestovními kancelářemi, jsem radši, když se můžeme rozhodovat sami a cestovat volně.“

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...