Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Chvála jednoduchosti

Česko

Říká se, že v jednoduchosti je krása. Malé dostupné auto Renault Wind se stahovací pevnou střechou by mohlo být příkladem. Není to nic složitého, navíc umí potěšit.

Prostá je již střecha nejlevnějšího „otevíracího“ Renaultu. Pokud ji chcete sundat, prostě se elektricky otočí kolem svého centrálního kloubu za vašimi zády, pod odklápěcí víko kufru. Jednoduché, účinné.

Francouzská značka však není ta, která tuto dokonale jednoduchou a účinnou koncepci vymyslela. Spíš okopírovala a pozměnila. Podobně řešenou střechu poprvé představilo italské designérské studio Pininfarina ve své koncepční studii Volá již v roce 2001 a pak ji využila omezená série Ferrari 575M Superamerica. Ale nejsou to úplně stejné střechy. Renault ukládá svůj střešní díl pod zadní kryt kufru, který se musí nejprve otevřít, než pod něj střecha zajede. I tak celá akce trvá velmi krátkých dvanáct sekund. Pak je již třeba ji jen manuálně zajistit rychlým otočením střešního zámku.

Wind si tak můžete rychle „otevřít“ třeba při čekání na semaforech, stačí zatáhnout ruční brzdu a podržet tlačítko. Složená střecha na rozdíl od běžně používaných a mnohem složitějších pevných skládacích navíc neomezuje zavazadlový prostor, který je skoro stejně velký jako v malém Renaultu Clio.

Vadit může jen objemné a těžké víko kufru Windu. Wind znamená v angličtině vítr, což je hezké pojmenování pro otevřené auto. Navíc v některých případech výstižné. Vyšší postavy si v malém Windu užijí větru ve vlasech dostatek. Pokud je jejich hlava nad jeho horním rámem, nedokáže přední sklo proud vzduchu zcela odklonit. Menším pasažérům tento kupé-roadster účes neupraví.

Slovo roadster je namístě, přestože Renault svoji novinku schizofrenně nazývá „coupé roadster cabrio“. Do Windu se vejdou jen dva pasažéři. To není nevýhoda, žádný takto malý kabriolet nepobere čtyři dospělé v alespoň relativním pohodlí, ve kterém by mohli přečkat delší cesty. Dvojice si užije dostatek prostoru ve všech směrech a originální, dejme tomu „funky“ interiér.

Zábava bude i za volantem.

Automobilka pro tento vůz použila mix techniky ze svých standardních i sportovních modelů.

Wind má upravený podvozek minulé generace Clia, ovšem naladěný právě sportovním oddělením. Je to znát. Někomu se může zdát tvrdší, ovšem při rychlé jízdě neposkakuje ani na rozbitých silnicích a velmi ochotně se vrhá do zatáček. Na úzkých klikatých silničkách dokáže být Wind velmi hbitý – i díky své nižší hmotnosti, tuhé karoserii a při řízení s troškou citu.

Relativní jednoduchost vozu se projevila na jeho ceně. Nejlevnější Wind začíná i s docela štědrou základní výbavou na částce těsně pod hranicí čtyř set tisíc korun a šestnáctistovka je o padesát tisíc dražší. Navíc by se na jednoduché střeše časem nemělo mít co porouchat. Zkrátka jednoduchost... ?

Srovnání s konkurencí

Rozměry

Zavazadlový prostor

Hmotnost

Motor

Výkon

Zrychlení 0–100 km/h

Nejvyšší rychlost

Komb. spotřeba

Cena

Renault Wind 1,6

3833x1689x1381 mm

270 l

1173 kg

zážehový 4válec, 1,6 l

98 kW (133 k)

9,2 s

201 km/h

6,9 l / 100 km

449 900 Kč

Peugeot 207CC 1,6 16V

4037x1750x1393 mm

449/187 l*

1417 kg

zážehový 4válec, 1,6 l

88 kW (120 k)

10,7 s

200 km/h

6,5 l / 100 km

509 900 Kč

Mini Cooper Cabrio

3699x1683x1414 mm

125 l

1240 kg

zážehový 4válec, 1,6 l

88 kW (120 k)

9,8 s

198 km/h

5,7 l / 100 km

572 500 Kč

HODNOCENÍ

Za volantem ???

Pro rodinu ?

Cena/hodnota ???

Stupnice 1–5, kde 5 hvězdiček je nejvíc.

Autor: