Žádné čínské město se neoddává luxusu tak jako finanční metropole Šanghaj. Pro světovou výstavu Expo 2010, kterou bude hostit příští měsíc, slibuje lesk a pompéznost. Čínské finanční centrum, jež se kdysi označovalo za Paříž východu, si vybraly i americké módní a kosmetické značky, aby zde v pátek zahájily přehlídku podzimní kolekce. Calvin Klein v Šanghaji přebudoval starou textilku v místo pro extravagantní party připomínající dekadenci tohoto města ve 30. letech. „Čína je pro nás důležitý trh,“ řekl prezident a výkonný ředitel Calvin Klein Inc. Tom Murry. „V roce 2010 se pro nás Čína stane asijskou zemí číslo jedna. Překoná Koreu a Japonsko, které byly v posledním desetiletí našimi favority.“
Tato módní značka je jedna z mnoha, která dobývá vzkvétající čínský trh, zatímco jinde lidé v době světové finanční krize utrácejí méně. Murry soudí, že prodej značky Calvin Klein v Číně poroste v dohledné budoucnosti o 20 až 30 procent ročně.
Obchodní domy a nablýskaná obchodní střediska předních značek zaplavila rušné obchodní zóny Chuaj-chaj a Nan-ťing West Road. Historické nábřeží Bund, známé svými budovami postavenými ve stylu art deco během rozkvětu koloniální éry na začátku minulého století, bylo rekonstruováno a nabízí nyní jedinečnou příležitost pro nákupy. Břehy řeky lemují takové značky, jako jsou Giorgio Armani, Dolce & Gabbana a Cartier. Při nákupech máte dojem, že jste na Páté avenue v New Yorku.
I když příjem na hlavu v čínských městech byl loni relativně skromný, je v zemi 750 tisíc dolarových milionářů.
„V Číně je luxus skutečně velký, jen ne každý na něj dosáhne,“ říká Shaun Rein, který přiznává svoji slabost pro značky Louis Vuitton a Gucci.
Daň z obratu možná vytlačí cenu zboží koupeného v Číně o 20 až 30 procent výš, než je cena stejných věcí v Hongkongu, ale čínské zákazníky prodejen luxusního zboží to nijak neznepokojuje.
***
V roce 2010 se Čína pro značku Calvin Klein stane asijskou zemí číslo jedna