Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Čína touží po luxusních značkách

Česko

ŠANGHAJ Číňané rychle míří na vrchol světového žebříčku utrácení za luxusní zboží. Za drahá auta, šperky, šaty nebo kosmetiku utratí více už jen Američané. Číňané loni nakoupili luxusní zboží za 7,5 miliardy dolarů. Jejich trh roste ročně o 15 procent, tvrdí ředitel China Market Research Group v Šanghaji Shaun Rein.

Žádné čínské město se neoddává luxusu tak jako finanční metropole Šanghaj. Pro světovou výstavu Expo 2010, kterou bude hostit příští měsíc, slibuje lesk a pompéznost. Čínské finanční centrum, jež se kdysi označovalo za Paříž východu, si vybraly i americké módní a kosmetické značky, aby zde v pátek zahájily přehlídku podzimní kolekce. Calvin Klein v Šanghaji přebudoval starou textilku v místo pro extravagantní party připomínající dekadenci tohoto města ve 30. letech. „Čína je pro nás důležitý trh,“ řekl prezident a výkonný ředitel Calvin Klein Inc. Tom Murry. „V roce 2010 se pro nás Čína stane asijskou zemí číslo jedna. Překoná Koreu a Japonsko, které byly v posledním desetiletí našimi favority.“

Tato módní značka je jedna z mnoha, která dobývá vzkvétající čínský trh, zatímco jinde lidé v době světové finanční krize utrácejí méně. Murry soudí, že prodej značky Calvin Klein v Číně poroste v dohledné budoucnosti o 20 až 30 procent ročně.

Obchodní domy a nablýskaná obchodní střediska předních značek zaplavila rušné obchodní zóny Chuaj-chaj a Nan-ťing West Road. Historické nábřeží Bund, známé svými budovami postavenými ve stylu art deco během rozkvětu koloniální éry na začátku minulého století, bylo rekonstruováno a nabízí nyní jedinečnou příležitost pro nákupy. Břehy řeky lemují takové značky, jako jsou Giorgio Armani, Dolce & Gabbana a Cartier. Při nákupech máte dojem, že jste na Páté avenue v New Yorku.

I když příjem na hlavu v čínských městech byl loni relativně skromný, je v zemi 750 tisíc dolarových milionářů.

„V Číně je luxus skutečně velký, jen ne každý na něj dosáhne,“ říká Shaun Rein, který přiznává svoji slabost pro značky Louis Vuitton a Gucci.

Daň z obratu možná vytlačí cenu zboží koupeného v Číně o 20 až 30 procent výš, než je cena stejných věcí v Hongkongu, ale čínské zákazníky prodejen luxusního zboží to nijak neznepokojuje.

***

V roce 2010 se Čína pro značku Calvin Klein stane asijskou zemí číslo jedna

Autor: