Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Proč si Číňané vozí z Prahy čínské obrazy?

Asie

  16:00
PRAHA - Vypreparovanou lebku papuánského domorodce i tušové malby čínského mistra má v nabídce galerista a majitel aukční síně Arcimboldo Oldřich Hejtmánek. Před pár lety zjistil, že v Česku jsou desítky obrazů čínského malíře, kterého zbožňují sběratelé v Číně, ale u nás ho téměř nikdo nezná.

Oldřich Hejtmánek foto:  Petr Topič, MAFRA

LN Vloni byl nejprodávanějším autorem na českých aukcích čínský malíř Čchi Paj-š’. Prodali jste jeho obrazy za téměř 63 milionů. Pro laiky je tento umělec neznámý. Jak jste se k němu dostal?
Já se zajímám o orientální umění od šestnácti a konkrétně dílem Čchi Paj-š’e se zabývám zhruba deset let. Dozvěděl jsem se, že ve dvacátých letech byla v Praze výstava čínské moderní malby a hlavní hvězdou byl právě tento autor. Výstavu zorganizoval český malíř Vojtěch Chytil, který učil na výtvarné akademii v Pekingu a byl osobním přítelem Čchi Paj-š’e. Další stopa mě zavedla do padesátých let. 

Oldřich Hejtmánek

Narodil se v roce 1964. Vystudoval obor restaurování uměleckých památek na SPŠ grafické a VŠCHT. Od roku 1979 se věnuje sběratelství, studiu umění Číny a Japonska a od roku 1990 obchodem s uměním a starožitnostmi. Galerii a aukční dům Arcimboldo založil a vede od roku 2009. V roce 2012 otevřel v Praze na Malé Straně galerii Kunstkomora.

Oldřich Hejtmánek

Čchi Paj-š’

LN Co se vám podařilo zjistit?
Po vzniku Čínské lidové republiky bylo Československo jednou z prvních zemí, které s ní navázalo diplomatické styky. Od roku 1949 do Číny jezdily početné delegace. Byli tam nejen politici a diplomati, ale také malíři, hudebníci, tanečníci a loutkáři. Do Pekingu cestovali například Adolf Hoffmeister nebo Lubor Hájek, zakladatel sbírky orientálního umění v Národní galerii. Téměř každý si chtěl z Číny přivézt nějaký suvenýr a dostali doporučení na několik čínských malířů, mezi nimi byl právě Čchi Paj-š’. Někteří se s ním dokonce setkali v ateliéru, ostatní nakoupili jeho díla v galerijní čtvrti. Nikdo tenkrát netušil, jakou budou mít tyto obrazy jednou hodnotu. Prostě si je koupili, protože se jim líbily. 

LN Jak byl tento malíř populární v Číně?
Tenkrát mu bylo skoro devadesát a měl za sebou závratnou kariéru. Číňanům se velmi líbilo, že pojal tradiční tušovou malbu moderním způsobem. Čchi Paj-š’ namaloval několik tisíc obrazů, které se velmi dobře prodávaly. Měl řadu žáků, kteří ho obdivovali a malovali v jeho stylu. Bylo ale i hodně těch, kteří ho kopírovali, aby se obohatili. Říká se, že až devadesát procent jeho maleb, které jsou na trhu s uměním, jsou falzifikáty. U nás mají ale kupci záruku, že je původ maleb Čchi Paj-š’e prokazatelný, protože většinou zůstaly v rodinách československých delegátů. Několik čínských expertů se po roce 1989 snažilo tyto malby vypátrat, ale neuspěli, protože neumí jazyk a nemají tady kontakty.

Čchi Paj-š’
Čchi Paj-š’

LN Kde jste dohledával jména jednotlivých delegátů?
Lubor Hájek přivezl z Číny několik desítek těchto maleb, které jsou důležitou součástí sbírky orientálního umění Národní galerie. Tyto práce byly u nás několikrát vystaveny, od padesátých let až po současnost. Vyšly k nim katalogy a jsou zmíněné v několika odborných textech. U jednotlivých obrazů je také informace o tom, kdo obrazy věnoval do sbírky Národní galerie. Podle těchto údajů jsem našel jednoho pamětníka, který byl v padesátých letech v Číně a od něj jsem získal kontakty na další delegáty. V roce 2010 jsem zorganizoval první aukci v Praze a téměř okamžitě se mi ozvalo několik lidí, kteří si uvědomili, že mají vlastně doma taky pár tušových maleb. Buď to byli přímo ti pamětníci nebo jejich příbuzní. 

LN V jakém stavu byly tyto obrazy?
To je naprosto různé. Někdo si nechal malbu zarámovat a pověsil si ji v obýváku. Po více než šedesáti letech je papír zažloutlý a barvy vybledlé. Tím je obraz znehodnocený do té míry, že už ho nelze prodat. Jiný si malbu uložil do šuplíku a vyndal ji jen při zvláštních příležitostech. Takové obrazy jsou v perfektním stavu a lze je vydražit za opravdu vysoké částky. Mimochodem, takhle se prezentuje tušová malba v Číně. Tam nevisí obrazy na zdech, jsou uložené v šuplíku a majitel se s nimi pochlubí, jen když přijde návštěva nebo se slaví nějaké výročí. 

LN Co vlastně majitelé věděli o hodnotě obrazů?
Často pamětníci ani jejich potomci netušili, jak jsou tyto malby cenné. Hned při první aukci mi jeden pán řekl: „Tohle mám po dědečkovi, bude to tak za patnáct tisíc, ne?“ Když jsem mu odpověděl, že vyvolávací cena bude 350 tisíc, tak mi to skoro nechtěl věřit. Nakonec byl úplně v šoku, protože se dílo vydražilo za tři miliony tři sta tisíc. 

LN Kdo má dnes zájem o tvorbu Čchi Paj-š’e?
Kupují ho jen Číňané, u nás jeho obrazy totiž nikdo nesbírá. Na naše aukce do Prahy jezdí zástupci sběratelů nebo investičních fondů. Většinou přijede zhruba sto lidí, kteří se zajímají o moderní čínskou malbu. Nejvíc oceňují, že u nás jsou obrazy prokazatelně pravé. Často se ptají na původního majitele, na rodiny delegátů. Pokud je to jen trochu možné, tak je propojíme a oni se pak s nimi setkají. Jsou nadšení, když mohou být s někým, kdo byl tenkrát v Číně a přivezl si pravého Čchi Paj-š’e.


Foto popis| Na stopě. Oldřich Hejtmánek hledá umělecká díla z Asie.
Foto autor| FOTO MAFRA – PETR TOPIČ

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!