24. listopadu 2008 9:27 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Čínští blogeři pronikli do trafik

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
V nabídce povolených tiskovin se v minulých týdnech objevila revoluční novinka - časopis přetiskující internetové blogy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy V nabídce povolených tiskovin se v minulých týdnech objevila revoluční novinka - časopis přetiskující internetové blogy. | foto: ČTK

PEKING/TCHAJ-WAN Skandál s nucenou prací v cihlárnách v čínské provincii Šan-si. Odhalování zkorumpovaných vládních úředníků. Březnové protesty v Tibetu a nedávné demonstrace na jihovýchodě Číny. Všechny tyto události mají jedno společné – informace se o nich do světa dostávají především díky blogerům, neboli nezávislým čínským „novinářům“ využívajícím internet.

V Číně má ovšem i tento nový způsob reportování svá úskalí. Stránky proslulých blogerů, jako jsou Wang Siao-feng nebo Li Sin-te, bývají opakovaně blokovány a nezávislí investigativci a kritici vládnoucí strany čelí perzekuci. O to překvapivěji tak působí zpráva, že státní orgány před nedávnem povolily vydávání prvního blogerského časopisu s výmluvným názvem Blog Weekly.

 „Nástup internetu ukázal novou cestu pro čínské veřejné mínění. Blog Weekly chce za pomocí internetu posunout Čínu o krok kupředu. V době blogů je každý novinářem,“ hlásal inzerát oznamující příchod nového čtrnáctideníku, který byl během září a října otištěn v řadě čínských týdeníků.

První číslo nového časopisu si potom čínští čtenáři mohli koupit na konci října.

Novinka se známým obsahem

Blog Weekly na první pohled vypadá jako běžný týdeník dělený do rubrik, jako jsou domov, svět, ekonomika, společnost a zábava. Každý článek má však na konci připojených několik komentářů, které se objevily v diskusi na jeho internetových stránkách.

 Kdo by však od „kyberdisidentů“ čekal ostrou kritiku vlády, bude zklamán. První číslo časopisu se zaměřilo na příspěvky od zavedených novinářů, kteří provozují vlastní blogy a jejichž jména vešla ve známost v souvislosti s nedávnými skandály.

V časopise se tak objevil zápis z blogu „opravdové“ novinářky Chuang Siou-li, který popisuje situaci po sesuvech bahna v provincii Šan-si (zářijové sesuvy bahna si vyžádaly přes dvě stovky obětí). Deníkový zápis, který byl vymazán z jejího blogu, líčí její pochybnosti o oficiální verzi příčiny neštěstí i její nesnáze s úředníky, kteří jí znemožňovali přístup k informacím.

Další příspěvek zase čerpal z blogu reportéra šanghajského listu Oriental Morning Post Ťiena Kuang-čoua, který jako první zmínil společnost Sanlu v souvislosti s melaminovým skandálem.
 
Časopis Blog Weekly se sice prozatím opíral především o informace známějších reportérů tradičních médií, příspěvkům vyhraněných blogerů a očitým svědectvím běžných občanů se ale nebrání. Naopak, láká je finanční odměnou. Úplný odklon od blogů zavedených novinářů přesto nelze očekávat.

Blog Weekly se totiž rozhodl pro oficiální cestu – je jediným časopisem svého druhu schváleným čínskými úřady. Ve výsledku tak bude i Blog Weekly čelit stejnému dilematu jako všechna zavedená čínská média – zda se vydat „bezpečnou“ cestou, nebo se připravit na problémy.


Internetovou verzi nového časopisu je možné najít na adrese http://www.blogweekly.com.cn/

Klára Tylová, dopisovatelka LN, Tchaj-wan, Lidové noviny




Najdete na Lidovky.cz