Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Tajemství billboardů v arabštině odhaleno. Čtyři cizinci děkují Česku za pomoc

Česko

  6:00
PRAHA - Pozornost veřejnosti v Praze, Brně a Ostravě poutají od počátku listopadu billboardy s cizojazyčnými nápisy. Reklamní plochy v arabštině, perštině, barmštině a ukrajinštině slouží jako výraz díku Čechům, dosud však nebylo zřejmé za co. Organizace Člověk v tísni, jež za kampaní stojí, vyznění několik dní tajila. Nyní prozradila, že jde o ručně psané vzkazy od čtveřice cizinců v těžké životní situaci, kteří chtěli lidem v Česku poděkovat za pomoc.

Billboard v pražské Krči. foto: István Léko, Lidové noviny

Jednoduchý design. Bílé pozadí a na něm černý nápis v cizím jazyce. Billboardy, které se objevily na padesáti různých místech ve třech největších tuzemských městech, rozpoutaly debatu, komu je sdělení „Češi, děkujeme!” v na první pohled nesrozumitelných řečích určeno.

Billboardy s arabským nápisem vzbudily rozruch. Neziskovka nechce prozradit účel

Nezisková organizace Člověk v tísni několik dní nechtěla sdělit o kampani podrobnosti. Nyní přišla s vysvětlením, že se jedná o součást jejího stejnojmenného projektu. Nápisy, které jsou k vidění rovněž třeba v metru, totiž představují ručně psané vzkazy konkrétních lidí ze zemí, v nichž organizace dlouhodobě pracuje.

Na poutačích tak lze spatřit písmo syrské holčičky Amal, afghánského učitele Mohammada, pana Rudolfa z Ukrajiny nebo barmského dobrovolníka Thet Mawa. Všichni děkují Čechům za pomoc, kterou jim v nelehkých časech poskytli.

Podle policie se o nelegální výlepy nejedná.
Výlepy plakátů dokonce některé občany vedly k zavolání na policii.

„Ukazujeme, kdo jsou lidé, kterým pomáháme. Kampaní jsme upozornili na to, že to jsou skutečné lidské bytosti - lidé, kteří se snaží vypořádat s těžkou situací, ve které se ocitly ne vlastní vinou,“ přibližuje Jan Mrkvička, ředitel rozvojové a humanitární sekce organizace.

„Rozhodli jsme se propojit ty, kteří by se pravděpodobně nikdy nepotkali - dárce z Česka s lidmi, kterým pomáhají,“ dodává posléze.

Záměr? Vzbudit pozornost a vyvolat diskuzi

Své díky do Česka vzkazují například i děti a učitelé z válkou zničeného syrského Aleppa, v němž Češi podporují místní školku s názvem Naděje. Mezi těmi, kdo do poslali svůj vzkaz (všechny lze najít na stránkách projektu), je rovněž Etiopanka Turunge Misebo.

„Díky Člověku v tísni už nemusím chodit pro vodu tak daleko. Je to pro mě velká úleva,” píše Misebo. Konkrétně v oblasti, kde bydlí, Člověk v tísni pracuje více než deset let, během nichž přivedl vodu k zhruba stovce tisíc lidí.

S nápadem na kampaň přišla kreativní agentura Bistro, která chtěla nejprve v lidech vzbudit zvědavost a vyvolat veřejnou diskuzi. „V druhé fázi teď přicházíme s příběhy, jejichž síla je právě v tom, že jsou reálné. Ukazují, že rozvojová a humanitární pomoc má smysl,” říká Michala Langerová z agentury.

Plakáty se podle dostupných informací objevily v Praze, Brně a Ostravě.

Společnost BigMedia, jejíž součástí jsou i inkriminované BigBoardy, byla od zveřejnění nápisů neustále pod palbou otázek. Do firmy chodily emaily a telefonáty od lidí, kteří se ptali, co má kampaň znamenat. Vedle kritiky se ale částečně objevila i podpora.

Někteří lidé neziskové organizaci spílali, že místo toho, aby využila peníze smysluplně, tak je rozhazuje. Společnost BigBoard ovšem billboardy poskytla zdarma a partneři kampaně pracovali bez nároku na honorář.

“Nejnižší nutné náklady šly z projektu Media4Development, jehož cílem je šíření informací o rozvojové a humanitární pomoci. Na kampaň nebyly použity žádné peníze od soukromých dárců,“ uvedla organizace s tím, že takové finance používá výhradně na pomoc lidem, jakou jsou ti, kteří psali zmiňované vzkazy.

Arabové spekulovali o provokaci

Jste v Česku, mluvte česky, vzkázaly pracovnice magistrátu cizincům. Můžou i skončit

Podle dřívějších informací serveru Lidovky.cz vzbudily nápisy rozruch i v arabské komunitě žijící v Česku. Arabové textu rozuměli, nikoliv však účelu billboardů. Také mezi nimi se spekulovalo o provokaci.

Někteří lidé vyhodnotili billboardy jako ohrožení a zavolali policii. Ta se věcí zabývala, došla ale k závěru, že se nejedná o nelegální výlepy a vše je v souladu se zákonem.

„Člověk v tísni je silná organizace, která chce upozorňovat na situaci lidí v zemích, kde pracuje. Žijí v nouzi, ve válce a v oblastech zasažených přírodními katastrofami,“ vysvětluje ředitel organizace Šimon Pánek. „Už 25 let tam zlepšujeme přístup ke vzdělání, pitné vodě, zdravotní péči nebo možnostem obživy. Vidíme, že skutečně pomáháme konkrétním lidem,” doplňuje.

„Neziskovka“ v současnosti pomáhá ve třech desítkách zemí. V její činnosti ji podporují desetitisíce českých dárců. „Pomáháme lidem v chudých zemích k tomu, aby si dokázali pomoci sami. Podporujeme jejich vzdělání nebo odstraňujeme překážky, které jim brání vlastními silami se vymanit z chudoby,“ říká Mrkvička.

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...