Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Co Facebook neumí

Česko

NÁZOR

Když v únoru 2004 zakládal Mark Zuckerberg Facebook, nemohl tušit, že po pouhých sedmi letech vybuduje firmu s tržní cenou 65 miliard dolarů. Takový úspěch je o řád vyšší než vše, co se dosud internetovým podnikatelům podařilo.

Facebook vděčí za svou obrovskou hodnotu dvěma faktorům. Především rostoucí popularitě mezi uživateli, kterých má již více než 600 milionů. Tito uživatelé jsou navíc velmi aktivní. S více než 600 miliony návštěv denně je Facebook srovnatelný s vyhledávačem Google (720 milionů návštěv). Díky tomu může Facebook pravidelně sbírat o svých uživatelích mnoho informací. A tím se dostáváme k druhému faktoru úspěchu. Facebook dokáže tyto informace efektivně využít pro cílenou reklamu. Právě zde je klíč k pochopení hodnoty Facebooku. Cílená reklama je totiž hlavním budoucím příjmovým modelem internetu a Facebook je dnes asi nejvhodnější platformou, na které ji lze postavit. Inzerentům nabízí možnost oslovit uživatele konkrétní věkové skupiny a zájmů, žijící v určitém městě či státu, a navíc například s určitým typem vzdělání. Vydavatel učebnic tak může například oslovit pouze studující vysokoškoláky ve městech, kde má své prodejny, prodejce doplňků pro psy může oslovit pouze pejskaře u svých obchodů, hudební skupina může oslovit své fandy ve městech, kam přijede vystupovat.

Přesto není Facebook ani zdaleka dokonalý. Jeho základní vada (mimochodem společná všem sítím) spočívá ve velmi zjednodušeném, „digitálním“ konceptu přátelství. Daná osoba na Facebooku buď je mým přítelem, nebo není. Nic mezi tím bohužel neexistuje, navíc všichni přátelé jsou ve stejné skupině „důvěryhodnosti“. Takové uspořádání je ale ve zřejmém rozporu s reálným světem. Mimochodem právě odtud pramení dnešní problémy se soukromím uživatelů. Je to důsledek chybného konceptu přátelství.

Řešení přitom existuje. Sítě by měly respektovat naše zvyky z reálného světa a nevnucovat nám digitální koncept přátelství. V reálném životě si totiž nejsou ani zdaleka všichni naši přátelé rovni. Především máme dva až tři nejužší přátele, na kterých nám záleží nejvíce a s nimiž komunikujeme nejčastěji. Pak máme přátele vzdálenější, které jsme například potkali za studií, ale čas od času s nimi rádi a pravidelně udržujeme kontakt. Těch může být více, ale maximálně několik desítek – rozhodně ne několik stovek, kolik jich máme na Facebooku. Pak máme ještě vzdálené, náhodné známé. Ostatní jsou nám cizí.

A aby to nebylo tak jednoduché, navíc můžeme své přátele dělit do skupin nejen podle vzdálenosti, ale také podle typu přátelství. První důležitou skupinou je rodina. Dalšími skupinami mohou být bývalí spolužáci ze základní školy či z gymnázia, kolegové z práce nebo třeba známí v našem šachovém kroužku. Různým přátelům bychom rádi sdělovali různé informace. Ne každého totiž zajímá, co jsme měli dnes k obědu. Ne každému je také rozumné sdělit, že náš šéf je blbec. Co když si to přečte přes nějakého našeho vzdáleného známého, případně co když na nás tato konverzace dopadne za 10 let, až se budeme ucházet o nějaké pracovní místo a konzultant si ji v našem profilu vyhledá. Ale přesně tak dnes Facebook funguje.

Odstranit tyto nedostatky je snem každého internetového podnikatele. Ten, komu se podaří vyřešit rozpor mezi potřebou uživatelů komunikovat a ochranou soukromí, okamžitě vybuduje nové impérium. Není divu, že právě tímto směrem dnes míří jak Facebook, tak jeho největší konkurent Google (spekuluje se o připravované síti Google Circles), ale například i Apple (ten údajně buduje společenskou síť založenou na mobilních zařízeních). Vývojáři ale musí balancovat na hraně kompromisu.

Na jednu stranu musí zajistit uživateli potřebnou funkčnost, na druhou stranu musí zároveň zachovat uživatelskou jednoduchost. Pouze intuitivní a uživatelsky snadno ovladatelné aplikace mají totiž šanci se masově rozšířit. Nelze například předpokládat, že lidé budou ručně kategorizovat své přátele. Aplikace musí udělat vše automaticky a zároveň se musí ovládat tak jednoduše, jak je to jen možné. Jinak dopadne podobně jako jiné vizionářské produkty, které také měly ve své době ambici změnit svět, nedokázaly však tuto ambici srozumitelně vysvětlit stávajícím uživatelům (příkladem může být „nástupce e-mailu“ Google Wave).

Trvalé změny je nutné tvořit pomocí intuitivních aplikací, kterým lidé rozumějí a které respektují jejich zvyky z běžného světa. Teprve pak se společenské sítě změní z módní vlny na trvalou součást našeho života. A internet se stane lépe organizovaným prostorem ke komunikaci lidí, kteří jsou si opravdu blízcí.

***

Výhodou Facebooku je cílená reklama, vydavatel učebnic může oslovit pouze vysokoškoláky ve městech, kde má prodejny

O autorovi| JIŘÍ DONÁT, IT expert, konzultant společnosti A. T. Kearney

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!