Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Co jsem to zase neviděla...

Česko

ZE ŽIVOTA KRITIKŮ

Ve Švandově divadle měl v úterý premiéru muzikál Hello, Dolly! v režii Ondřeje Sokola s Ivanou Chýlkovou v hlavní roli. Přes léto se bude hrát v seriálech, ale zda je inscenace dobrá, či špatná, se LN nepodařilo zjistit, jelikož producent kusu soudí, že vhodnější reflexe se mu dostane v bulváru.

Producent Hello, Dolly! Michal Hrubý oznámil, že má překročen kontingent vstupenek pro novináře a pro LN nenajde ani jednu jedinou, i kdyby pověstný čert na koze jezdil. Vzhledem k tomu, že v ČR seriózní divadelní recenze tisknou čtyři celostátní deníky, jedny Divadelní noviny a asi tři společenské časopisy, jsou podobné řeči k smíchu, protože na premiéru se dostal kdejaký blábolivý plátek, popisující, jak se při premiéře tvářil Jan Kraus v hledišti. Hello, Dolly! je soukromá produkce Studia DVA, které již několik let provozuje tzv. Metropolitní léto hereckých osobností, takže si pan producent může pochopitelně dělat, co chce. Nijak se netají tím, že hodlá vydělat co nejvíc a každá vstupenka pro něj prý má hodnotu zlata. Však je také nasadil zatraceně vysoko, čímž se docela vyrovnal těm nejdražším a nejvýpravnějším domácím muzikálům včetně známého zlatého vejce jménem Dracula v Kongresovém paláci. Nakolik jsou sumy, které požaduje, odpovídající, se jistě sám brzo dozví od diváků. Kromě třetí řady na balkoně, která je za 690 korun, stojí vstupenka jednotných 890 korun – v parteru v první řadě stejně jako v poslední, což je také zvláštní. A vyprodáno není, nebylo včera, není ani dnes, stačí zvednout telefon a zeptat se v pokladně.

V každém případě lístek pro kritika se i v tom nejvyprodanějším divadle vyšťourá vždycky. Mohu pana Hrubého ujistit, že jeho přístup je nejenom v tuzemském kontextu nehorázný, protože i ta nejkomerčnější produkce chce, aby se o ní psalo všude, a může se i dobře, jak říkával Salvador Dalí. I průměrně mazaný producent ví, že jakákoliv hrůzná kritika je reklama, a v tuzemsku to platí dvojnásob. Michal Hrubý zahájil tedy novou etapu ve vztahu divadlo–kritika, jeho přístup ale především svědčí o pramalé jistotě a víře ve vlastní kvality. Jistě, jeho slavné Metropolitní léto hereckých osobností zatím většinou dostávalo od kritiky na frak. Kupříkladu Molierův Zdravý nemocný, kterého před dvěma lety uvedl s Karlem Rodenem, byl průšvih takového kalibru, že si každý soudný tvor píšící o divadle musel položit otázku, proč by měl s podobnými atrakcemi ztrácet čas. Snad jen jako se studijním materiálem, pomocí něhož lze ukazovat, do jaké permanentní křeče lze zahnat i vynikajícího herce.

Chýlková i Sokol jsou určitou zárukou Jenže každý má právo na omyl a všechno se přece mění. Ivana Chýlková je dobrá činoherní herečka s několikerou muzikálovou zkušeností. Pro roli je dostatečně disponovaná a lze se domnívat, že ji pojme s příjemnou civilností, která je pro její herecký projev charakteristická. Úctyhodné je i to, že není alternovaná a situaci má ztíženou i tím, že na rozdíl od svých domácích předchůdkyň, kterou byla třeba slavná operetní subreta Nelly Gaierová (inscenace z roku 1964), se nemůže opřít o adekvátní orchestr, jakým bylo těleso Karla Vlacha. A ani nestojí na prostorném a pro revuálně výpravné pojetí nejvhodnějším karlínském jevišti. Bez něj to s Dolly šlo leda Otu Ševčíkovi v Řeznické, ale to byla úplně jiná píseň. A pokud jde o režiséra, Ondřej Sokol je také trochu jiný kalibr než bledničkový Patrik Hartl, který nás v prvních rocích projektu Metropolitní léto zásoboval zapomenutelnými inscenacemi, v nichž dobří herci pouze předváděli, že ani oni se neobejdou bez režiséra. Patrika Hartla ovšem svým způsobem vystřídal Jakub Maceček, režisér zmíněného Moliera, což tedy byla vážně produkční trefa. U něj totiž neplatilo ani ono pověstné rčení, že ho při inscenování bylo třeba, aby se herci na jevišti nepotloukli.

Ale jak se rozepisovat o něčem, co jsme neviděli, že? Viděli ovšem už jiní a nesmlčeli. Například Super. cz píše následující: „Šviháckého moderátora, talkmastera a herce Jana Krause (56) jsme zastihli na slavnostní premiéře muzikálu Hello, Dolly!, kde v hlavní roli protřelé dohazovačky exceluje Krausova dlouholetá přítelkyně, herečka Ivana Chýlková (46). Moderátor seděl celou dobu na svém křesle jako přikován a nespouštěl ze své partnerky ani na okamžik oči...“ To je to, co produkce a tvůrci chtějí? Pánbůh s námi a zlý pryč, tím tedy opravdu sloužit nemůžeme, ba dokonce ani obecnými plky typu, že „hlavní role dohazovačky Dolly Leviové náramně sedne Ivaně Chýlkové, která zde naplno využívá svého komediálního talentu a mile překvapuje jistým zpěvem,“ jak nás čile informují v tiskovině E 15. Inu, každý podle svého gusta a proti němu, jak známo, žádný dišputát.

Autor: