Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Co se mění od ledna 2011, díl II

Česko

Dokončení výběru z přehledu komentovaných změn podle advokátní kanceláře Kocián Šolc Balaštík

ZAMĚSTNANCI Zákon č. 347/2010 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s úspornými opatřeními v působnosti MPSV

– Denní výše nemocenské bude činit 60 % denního vyměřovacího základu. Tato výše stanovená původně jako úsporné opatření pouze pro rok 2010 v rámci tzv. vládního balíčku se tedy ponechává v platnosti i nadále.

– Prodloužení náhrady mzdy zaměstnavatelem na prvních 21 dnů pracovní neschopnosti (dosud 14 dnů).

– Sazba pojistného na sociální zabezpečení pro zaměstnavatele bude i nadále činit 25 %. Nedojde tedy k plánovanému snížení o 0,9 %, které mělo znamenat snížení sazby pojistného na nemocenské pojištění na 1,4 %. Z důvodu zachování shodných podmínek se naopak sazba nemocenského pojištění pro osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) zvýší o 0,9, tedy z 1,4 % na 2,3 %.

– Zastropování základu pro placení pojistného na 72násobek průměrné mzdy (jako dosud; podle dosavadní úpravy mělo dojít v roce 2011 ke snížení maximálního vyměřovacího základnu zpět na 48násobek průměrné mzdy).

– Zpřísnění podmínek pro vznik nároku na podporu v nezaměstnanosti. Nižší podporu, a to pouze ve výši 45 % předchozího průměrného výdělku, dostane uchazeč, který bez vážných důvodů sám podá výpověď z pracovního poměru, anebo ho ukončí dohodou. Další omezení nastává v případě, že uchazeč při odchodu z předchozího zaměstnání obdržel odstupné, ať už zákonné či dobrovolně zaměstnavatelem vyplacené; po dobu pokrytou odstupným neobdrží žádnou podporu. Nárok na podporu nově nepřísluší také v případě přivýdělku vedle podpory; dosud bylo možné vykonávat práci na částečný úvazek s výdělkem až do poloviny minimální mzdy, tedy do 4 000 Kč.

– V oblasti sociálních služeb dochází např. ke snížení příspěvku osobám starším 18 let v I. stupni závislosti z dosavadních 2000 Kč na 800 Kč.

– V novelizovaném zákoníku práce se zakotvuje písemná forma dohody o provedení práce. Důvodem má být zneužívání tohoto institutu a umožnění kontroly, na základě jakého konkrétního titulu je práce vykonávána.

Komentář JUDr. Pavly Blažkové (AK Kocián Šolc Balaštík): „Cílem této normy jsou především úsporná opatření v sociální oblasti a snížení deficitu státního rozpočtu, a to zejména tím způsobem, že jsou kráceny nebo jinak omezeny některé druhy nemocenských a sociálních dávek, jako např. nemocenské, porodné, rodičovský příspěvek, podpora v nezaměstnanosti apod. Změna délky poskytování náhrady mzdy zaměstnavatelem ze 14 na 21 dnů bude platit jen po přechodnou dobu – v období let 2011–2013 – a v roce 2014 by se měla vrátit dosavadní úprava, tj. náhrada mzdy se bude poskytovat do 14. dne pracovní neschopnosti a od 15. dne bude náležet nemocenské.“ Nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu

– Kniha úrazů bude moci být zaměstnavatelem vedena rovněž v elektronické podobě.

– Kopii záznamu v knize úrazů vydá zaměstnavatel zaměstnanci, jen pokud o ni požádá.

– Záznam o úrazu je zaměstnavatel povinen vyhotovit neprodleně, do pěti dnů ode dne, kdy se o něm dozvěděl.

– Ve vzoru záznamu o úrazu se vypouští bod C 9: údaj o tom, zda měl postižený kvalifikaci pro danou práci; to však neznamená, že by tento aspekt ztratil na důležitosti. Důvodem bylo zjištění, že téměř vždy byla vyplňována kladná odpověď, i když to neodpovídalo skutečnosti. Tato okolnost je proto vždy předmětem šetření, a její uvádění zaměstnavatelem je tak nadbytečné.

– Zavádí se nový tiskopis Záznam o úrazu – hlášení změn; bude jej nutné vyhotovit v případě, že po odeslání záznamu o úrazu zaměstnavatel zjistí změnu uvedených údajů, např. že hospitalizace pracovníka přesáhla 5 dnů.

STÁTNÍ ZAMĚSTNANCI Nařízení vlády č. 381/2010 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě

Úprava platových poměrů zaměstnanců ve státní správě:

– Vojákům, policistům a příslušníkům bezpečnostních složek byly tarify sníženy o 10 %.

– Pedagogům byly vytvořeny dvě nové tabulky, které umožní navýšení mezd.

– U zaměstnanců státní správy byly platové tarifní tabulky zachovány beze změn, avšak odlišný je způsob stanovení platového tarifu, bude zavedeno tzv. pásmové odměňování. Stanovit tarifní složku mzdy bude možné bez ohledu na počet odpracovaných let.

– Nově bude možné sjednávat smluvní platy u zaměstnanců zařazených ve 13. a vyšší platové třídě. – Další změnou je možnost zaměstnávat na určité pozici zaměstnance bez potřebné kvalifikace po neomezeně dlouhou dobu, pokud prokáže schopnost k výkonu požadované práce. Dosud to bylo možné nejdéle 4 roky.

PŮJČKY Zákon č. 145/2010 Sb.

o spotřebitelském úvěru a o změně některých zákonů

– Rozšíření výčtu povinně poskytovaných informací před poskytnutím úvěru, v samotné smlouvě či v průběhu úvěrového vztahu. To má spotřebiteli umožnit učinit kvalifikované rozhodnutí, zejména posoudit, zda návrh odpovídá jeho potřebám a finanční situaci.

– Vzory formulářů, např. pro standardní informace o spotřebitelském úvěru.

– Zcela nový institut – povinnost věřitele posoudit úvěruschopnost spotřebitele. Jde v podstatě o právní zakotvení primárního zájmu věřitele, tedy správně a s odbornou péčí odhadnout schopnost spotřebitele splatit poskytnutý úvěr. Je-li to nezbytné, poskytovatel úvěru by měl využít úvěrových registrů. Ustanovení sleduje vedle ochrany spotřebitelů před rizikovými úvěry rovněž snahu omezovat rostoucí zadluženost domácností.

– Podrobnější úprava podmínek předčasného splacení úvěru: věřiteli je v takovém případě přiznáno pouze právo na úhradu spravedlivých a objektivně odůvodněných nákladů spojených s předčasným splacením, jejichž výše je navíc limitována maximální částkou (0,5 až 1 % z předčasně splacené části celkové výše spotřebitelského úvěru v závislosti na délce trvání úvěrového vztahu). Současně tato náhrada nákladů nesmí přesáhnout částku úroku, kterou by spotřebitel zaplatil za dobu od předčasného splacení do skončení úvěrového vztahu.

– Právo spotřebitele odstoupit od smlouvy do 14 dnů od jejího uzavření bez jakéhokoliv zdůvodnění, aniž by věřitel mohl uplatnit nějaké sankce.

– Nová úprava deliktů; dozor nad dodržováním povinností je rozdělen mezi Českou obchodní inspekci a Českou národní banku.

STAVEBNÍ SPOŘENÍ Zákon č. 348/2010 Sb. kterým se mění zákon č.

96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

– Omezení podmínek poskytování státní podpory stavebního spoření.

– U všech smluv o stavebním spoření se zavádí 50procentní srážková daň ze státního příspěvku za rok 2010.

– V dalších letech bude jednorázová daň nahrazena přímo snížením státní podpory, z nynějších maximálních 4500 na maximálně 2000 korun.

– Nově se bude platit srážková daň ve výši 15 % z úroků ze stavebního spoření včetně bonusových úroků.

CIZINCI Zákon č. 427/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území ČR, zákon č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky

– Novela představuje dosti zásadní reformu cizineckého práva; klade si mj. za cíl výrazně snížit administrativní náročnost této agendy. Současně přináší zpřísnění podmínek pro práci i pobyt cizinců.

– Dochází ke změně způsobu prokazování prostředků k pobytu – již nebude možné předkládat hotovost, ale v první řadě bude nutno předložit výpis z účtu znějící na jméno cizince.

– K udělení víza za účelem podnikání bude nutno předložit výpis z živnostenského rejstříku.

– Nově bude mít podnikající cizinec povinnost prokázat skutečné provozování živnosti.

– Víza k pobytu nad 90 dnů nově uděluje Ministerstvo vnitra, a to pouze na dobu 6 měsíců.

– Proti neudělení víza bude možné podat opravný prostředek.

– Ruší se speciální dlouhodobá víza typu D+C opravňující k pobytu i na území jiného smluvního státu. – Nově se upravují tzv. modré karty; požádat o její vydání může cizinec, a to i ze zemí mimo EU, který bude zaměstnán na pracovní pozici vyžadující vysokou kvalifikaci (vysokoškolské vzdělání či vyšší odborné vzdělání v délce alespoň tří let). Pracovní poměr musí být sjednán nejméně na 1 rok a v pracovní smlouvě musí být dohodnuta hrubá mzda ve výši minimálně 1,5 násobku průměrné hrubé mzdy v ČR.

– Novinkou je také systém úhrady nákladů tzv. správního vyhoštění v případě nelegálního zaměstnávání cizince. Náklady je povinen uhradit ten, kdo cizince zaměstnal; nelze-li je takto uhradit, je povinen tyto náklady nebo jejich zbývající část uhradit ten, kdo uzavřel se zaměstnavatelem jako subdodavatelem dohodu, v rámci jejíhož plnění zaměstnavatel cizince zaměstnával, nebo každý, kdo na základě svých existujících obchodních smluvních vztahů věděl nebo vědět měl a mohl o zaměstnávání cizinců bez povolení k zaměstnání nebo platného oprávnění k pobytu u zaměstnavatele. – Z dalších měněných předpisů je nutno zmínit například novelu obchodního zákoníku; podle ní se nově nebude vyžadovat zápis do obchodního rejstříku také u zahraničních fyzických osob mimo EU, kterým vznikne v ČR právo podnikat podle živnostenského zákona. Komentář Sashy Štěpánové (AK Kocián Šolc Balaštík): „Navzdory deklarovanému snižování administrativní náročnosti formalit spojených s pobytem cizinců na území České republiky přináší novela zákona o pobytu cizinců na území ČR s účinností od 1. ledna 2011 zpřísnění podmínek pro udělování dlouhodobých víz, zejména pokud jde o prokazování prostředků k pobytu na území, které nebude možné s účinností novely prokázat hotovostí. V důsledku harmonizace s evropskou úpravou pobytu cizinců došlo ke zrušení víz typu D+C, která budou s účinností novely reprezentována jednotným vízem členských států Evropské unie. Za významnou změnu považujeme omezení délky víz k pobytu nad 90 dnů na pouhých 6 měsíců, což povede ke zvýšení počtu návštěv příslušných úřadů za účelem podání žádosti o dlouhodobé vízum a k nárůstu souvisejících administrativních formalit.“