Na tiskové konferenci Sociologického ústavu Akademie věd ČR se slibným názvem Mají děti vysokoškoláků lepší život? nebylo prezentováno téměř nic, co by průměrně informovaný člověk nevěděl. Je logické, že děti vysokoškoláků, a i středoškoláků, mají tendenci jít na vysokou školu. Zajímavější se zdá, že o vyšší a vysoké vzdělání usiluje také přibližně padesát procent dětí z rodin, kde rodiče byli nanejvýš vyučeni. Sociologové přítomní na tiskovce to považují za příliš málo, a dokonce za důkaz jisté nerovnosti šancí.
Mě ale napadlo, že v další generaci půjde na řemeslo zase jen polovina té poloviny, co teď, a pak opět, až budeme například truhláře nebo elektrikáře počítat skoro na prstech. Ale možná to bude jinak a elektrikáře budou dělat inženýři. A truhlářem se půjdou učit lidi až po absolvování některého příbuzného studijního programu na vysoké škole. Třeba Aplikované pohybové aktivity nebo Inteligentní komunikace člověk-stroj (první lze studovat v Olomouci, druhý v Plzni).
Společnost Scio vzdala marný boj proti jednotné maturitě, která jí vlastně konkuruje, a protože je vedena schopnými lidmi, hledá další mezery na trhu. Její nový produkt, takzvané paralelní vzdělávání, slibuje poskytovat dětem dovednosti a znalosti, které jim podle Scio běžná škola nenabízí nebo „nabízí ve špatné kvalitě“. Společnost pořádá víkendové campy, kde chce dětem radit, jak správně dělat výpisky a jak rozlišit podstatné informace od vedlejších. Nově se zaměřuje také na pomoc rodičům budoucích prvňáků.
Další z privátních testovacích společností, Kalibro, pořád ještě bojuje, tentokrát hlavně proti plošnému testování žáků pátých a devátých tříd státem. Její výhrady prezentované na internetových stránkách Výzkumného ústavu pedagogického vyznívají až freneticky. Přesto lze mezi nimi nalézt myšlenky, s nimiž nelze než souhlasit. Například, že „děti nemá smysl motivovat tím, že nějaká ministerská komise něco pokládá za důležité - pro ně je motivací, když chápou smysl toho, co se učí, pro svůj vlastní život“.
Zpravodajství BBC informuje o škole v Severním Irsku, kam chodí nejen děti, ale občas i jejich rodiče. Hodiny matematiky nebo práce s textem navštěvují proto, aby mohli svým potomkům poskytovat zasvěcenější podporu při domácí přípravě. Tedy údajně. Není totiž vyloučeno, že někteří tak prostě dohánějí, co v mládí zanedbali. Tomu se říká komplexní vzdělávací služba.
***
Akademie
PŘÍŠTÍ ÚTERÝ Platy absolventů vysokých škol
Které fakulty se vyplatí studovat? Kdo si vydělá nejvíce?
Vyzkoušejte si Scio test
Jak vypadají přijímačky na některé vysoké školy