Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Čtyřlístek ve službách krále. Ale hlavně mamonu

Kultura

  11:00
Legendární komiks Jaroslava Němečka dostal filmovou podobu. Ta – s podtitulem Ve službách krále – bojuje o přízeň rodinného publika.

Z filmu Čtyřlístek ve službách krále foto: Cinemart

Myšpulín, Fifinka, Bobík a Pinďa – to je čtveřice postaviček z kreslených příběhů, nedílně spojená s osobností výtvarníka Jaroslava Němečka, která dnes baví už třetí generaci čtenářů. Fenomén, jehož filmová podoba si v kinech odbyla premiéru minulý čtvrtek, si tak v rámci českého komiksu zachovává unikátní postavení. Tato odolná trvalka úspěšně zvládla všechny politicko-společenské otřesy, ať už jde o nástup komunistické normalizace, či kulturní šok ze svobody po roce 1989. Značka, nad kterou od roku 1990 starostlivě bdí soukromé nakladatelství Němečkovy rodiny, se dokázala vypořádat i s požadavky volného trhu. Prosperující značku tak dnes tvoří i magazín Čtyřlístek Speciál, knižní reedice kreslených příběhů či tematické omalovánky nebo puzzle.

Recept na zkažení žaludku

Nejnovějším důkazem komerční životaschopnosti Čtyřlístku je ovšem animovaný film debutujícího režiséra Michala Žabky. Ten má podle tvůrců ambici oslovit především nejmladší generaci. Příběhy, které vždycky svým čtenářům nabízely nápaditou a veselou alternativu k černobílé realitě, přitom získaly podobu, která může být konfliktní pro dospělý doprovod malých diváků. Dnešní děti jsou ovšem už zvyklé na to, že svět jejich zábavy atakuje čiré zlo jménem product placement.

Filmový Čtyřlístek, produkovaný společnostmi Bio Illusion a Cinemart se silnou podporou mediálního partnera TV Nova, tak vyprávění neústrojně prokládá zbožím produkčních partnerů ve stylu televizních reklam. Objevují se tu hračky společnosti HM Studio, pribináček z produkce TPK, lízátka Chupa Chups či dětské šampaňské Robby Bubble. Nechybí ani Česká pošta, která uvedla na trh samolepicí známky s hrdiny Čtyřlístku. To vše je navíc v rámci tradiční výtvarné stylizace vypíchnuto maximálně „realistickým“ designem obalové techniky či loga.

Ve filmu tak slaví čarodějnický sabat neumělá bezostyšnost product placementu, příznačná pro české filmové prostředí. Postavička kocoura z loga Pribináčku, rozvážejícího na kole (samozřejmě) pribináčky, je ovšem jen jednou z ingrediencí, které mohou zkazit žaludek dospělým divákům, směřujícím možná do kina i s cílem ohlédnout se zpátky za vlastním dětstvím.

Unavující příval atrakcí

Problém filmového Čtyřlístku ovšem nastává už u samotného příliš komplikovaného příběhu, založeného na kresleném dobrodružství Kámen mudrců. Pod scénářem jsou přitom podepsáni ostřílení spoluautoři kreslených příběhů Josef a Hana Lamkovi, které daný komiksový rozměr pravidelně vedl k jednoduchosti. Příběh Čtyřlístek ve službách krále ovšem vrší jednu atrakci za druhou s unavující energií. Na alchymistickou zápletku kolem císaře Rudolfa II., Kamene mudrců a mocichtivého magistra Kellyho se váže linie opřená o cestování v čase. Ta by vydala na samostatný (a docela zajímavý) příběh líčící císařovy zážitky v naší současnosti a dobrodružství Fifinky a spol. v minulosti.

Do vyprávění je však navíc zakomponovaný i zlý duch Zimozel se sametově padoušským hlasem Jana Přeučila, který vystoupí z Arcimboldova obrazu a v součinnosti s Kellym atakuje svět magickou verzí globálního ochlazování. Nechybí ani „kriminální“ podzápletka se zloději zlatých cihel, jejíž zbytečnost dospělému divákovi pravděpodobně nevykompenzuje ani možnost zahlédnout krajkový okraj Fifinčiných spodních kalhotek. Takových vtípků je ovšem ve vyprávění zoufale málo – a přebujelý zmatek nezachrání ani skvělá hudba Ondřeje Soukupa, ani (na české poměry) velmi slušná animace.

Čtyřlístek ve službách krále

ČR 2012
Režie: Michal Žabka
Mluví: Ivan Trojan, Ondřej Brzobohatý, Tereza Bebarová, Bohdan Tůma aj.
Premiéra 28. února

Právě snaha zajistit projektu kvalitní technické zázemí se ovšem postarala o komplikace, které mohou nyní producentům ztížit cestu k zisku. Uvedení filmového Čtyřlístku se odkládalo kvůli nejrůznějším technickým problémům, mezitím se však už rozjela reklamní a merchandisingová kampaň. Obrázky hrdinů z komiksových Třeskoprsk se tak objevily třeba na pribináčcích bez bezprostřední návaznosti na premiéru filmu.

Fakt, že hrdinové ve finále odjíždějí na výstavu o Rudolfovi II., která se ke čtyřstému výročí panovníkovy smrti konala na Pražském hradě před víc než rokem, je ovšem jen třešničkou na tomhle nezdravě přeplácaném dortu.

Autor: