Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Výslech Vojty Lavičky

Vojta Lavička (vlevo) s Radoslavem Bangou

UKONČENO

Řešení problému romských komunit se neobejde bez snížení hustoty jejich osídlení, říká šéf KDU-ČSL. Kapela Gipsy.cz se na téma útoků Jiřího Čunka na Romy dokonce rozhodla nazpívat písničku. Ptali jste se 24.1 v 11:00 houslisty kapely Gipsy.cz a romského aktivisty Vojtěcha Lavičky.

položených otázek: 101 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (23.1.2008 18:54) Old
Nebylo by lepší než psaní písně na pana Čunka napsat píseň například na podporu pravidelné školní docházky?
ODPOVĚĎ (24.1.2008 10:49)
Mám pocit, že to bychom se už vraceli zpět do padesátých let a období budování socialistického státu, kdy byly ve velké oblibě tzv. angažované písně. Pan Čunek si ale určitě alespoň jednu píseň zaslouží, další třeba udělám opět zaměřenou do vlastních řad, nebylo by to poprvé.
OTÁZKA (23.1.2008 19:33) Amálie
Z jakých důvodů podle vás vyplývají problémy, s kterými se romská komunita v posledním desetiletí potýká? Jsou to podle Vás spíš sociální důvody nebo spíš proto, že je romská kultura v krizi?
ODPOVĚĎ (24.1.2008 10:53)
Těch důvodů je více, tvoří je samozřejmě i sociální důvody, musíme si uvědomit, že před rokem 89 díky povinnosti pracovat drtivá většina Romů měla práci, po revoluci o ní přišla díky své nízké kvalifikaci, neboť komunisté cíleně posílali romské děti do zvláštních škol. Tato generace pracujících Romů se dostala do sociálních i psychických problémů, přesto vždy se snažila a snaží práci sehnat. Daleko horší je, že vyrostla celá generace Romů, která nikdy nepracovala, a s těmi je to opravdu mnohem těžší. Navíc rodinné vazby v romské komunitě jsou často silně narušené, takže je obtížné s rodinou pracovat jako celkem. Pan Čunek tvrdí, že příčinou problémů jsou rodové tradice. Je to naopak, kdyby rodové a rodinné tradice fungovaly, byly by problémy mnohem menší.
OTÁZKA (23.1.2008 20:31) J.K.
Pane Lavička, jaký je váš názor na současné prezidentské volby v ČR. Kdyby byla plřímá volba kterého z kandidátů by jste volil a proč.
ODPOVĚĎ (24.1.2008 10:55)
Musím se přiznat, že nemám vyhraněný názor, ale říkám si, že změna je život a Hrad by potřeboval trochu svěžího vzduchu. Navíc pan Švejnar je velmi inteligentní a úspěšný člověk, tak proč ho nezkusit. Po pravdě řečeno - díky okleštěným prezidentským pravomocem - neprožívám žádnou hysterii kolem volby prezidenta.
OTÁZKA (23.1.2008 21:56) Honza Dědek
Dobry den, v nominaci na eurosong jste jednoznacne nejlepsi ;-) Ale i ja musim priznat, ze se nam to souziti moc nedari. Co byste vzkazal "bilym" a co Romum, co by mohli zmenit, aby nam to slapalo lepe?
ODPOVĚĎ (24.1.2008 10:59)
Vzkaz "bílým" - rozlišujte, nejsme všichni stejní, v romských ghettech žije "pouze" třetina Romů, ostatní často ani neidentifikujete, protože si nespojíte Roma se představou slušného člověka. Vzkaz "Romům" - přijměte konečně odpovědnost za svůj osud, nečekejte, až vám někdo pomůže. Odhoďte pohodlnou roli oběti a snažte se udělat co nejvíce pro zlepšení vlastní životní situace, ukažte gádžům (to znamená neromům), že jste pro tuhle společnost svojí prací přínosem. Ne všechno, co se vám děje je kvůli tomu, že jsou "bílí" rasisti, to je jenom výmluva.
OTÁZKA (23.1.2008 21:59) Klára
Čunek říká, že on je ten, kdo problematice Romu rozumi. Mate podobny pocit? Existuje v CR expert, ktery by mohl rict, jak tuto problematiku efektivne resit?
ODPOVĚĎ (24.1.2008 11:04)
Čunek není v žádném případě odborník, vždyť věci, s kterými přichází, nejsou žádnou novinkou, má je vytahané z různých knih a dané do kontextu, který se mu hodí do krámu. Zkrátka je to hlavně politik, což znamená, že musí budovat svoji popularitu absolutně na čemkoliv, jen aby byl příště opět zvolen a mohl si tak užívat moci. Odborníky samozřejmě máme, připravená řešení již dlouho existují, ale velmi dlouho nebyla politická vůle věci realizovat. Věřím, že díky vládní agentuře se bude situace měnit k lepšímu. Přece jen sem přijdou z EU nemalé peníze...
OTÁZKA (23.1.2008 22:18) Petra Honsová
Bojite se Cunka a Narodni Gardy? Nejak mam pocit, ze to tady jde uplne vsechno opacnym smerem, do minulosti
ODPOVĚĎ (24.1.2008 11:06)
Občas mám mrazení v zádech, když čtu, co je všechno možné. Bublan přijme zástupce Národní gardy na legitimní jednání, o pár dní později Čunek prohlásí, že romská kultura je v rozporu s Listinou základních práv a svobod... Ano, jde to směrem do minulosti, ale pořád věřím, že tentokrát už lidé nebezpečí poznají dříve, než už se mu nebudou moci bránit.
OTÁZKA (24.1.2008 0:57) Karel Svěcený
Dobrý den. Zkusil jste se někdy živit jinak než přes proromské organizace napojené na státní rozpočet či nevládní organizace? Mám pocit, že i vaše hudební pokusy jsou financovány podobně - objevujete se především na koncertech a festivalech dotovaných ze stejných prostředků. Vaše agitační či hudební výstupy na ČT jsou zase hrazeny z peněz koncesionářů. Víte, že existuje i svět nedotovaný a nepodporovaný, kde se lidé musí starat sami o sebe?
ODPOVĚĎ (24.1.2008 11:10)
Dobrý den, samozřejmě jsem se živil i jinak než prací v neziskových organizacích. Pracoval jsem v České televizi, Primě, v Českém rozhlase, chvíli také v pekárně, moje hudební skupiny na žádný rozpočet napojeny nebyly, to je pochopitelně nesmysl. Nevím, co myslíte agitačními výstupy na ČT, každopádně do televize nechodím pro to, že bych se tam cpal, nýbrž, protože mě tam zvou a chtějí vědět, co si myslím. Obraťte se na vedení České televize.
OTÁZKA (24.1.2008 8:27) L
Dobre, tak tedy pripustme, ze romska problematika existuje. V novorocnim projevu prezident rikal, ze se o romske problematice ma hovorit a Cunek odokonce o teto problematice hovoril. Souhlasite se mnou, ze kecanim se nic nevyresi? Spis by se melo bud neco udelat, nebo zbytecne nekecat.
ODPOVĚĎ (24.1.2008 11:17)
Věc má dvě roviny, obě jsou důležité. Určitě se jenom nekecá, ale i dělá. Existuje velké množství zaměstnanostních projektů, díky nimž stovky, možná tisíce Romů našlo práci. Však si všimněte, jakým způsobem se snižuje nezaměstnanost, na to se podílejí i Romové. Na druhou stranu je potřeba o romské problematice mluvit, klidně i tvrdě, ale hlavně fér. Je důležité znát pravý stav věcí, jinak se nemůže nic změnit. Romové nemůžou pořád jen řvát, že je všechno rasmismus, všichni "bílí" jim ubližují, můžou za to, že špatně bydlí, nemají peníze. To jsou často řeči, které odvádějí pozornost od reality. Stejně tak "bílí" nemůžou pořád řvát, že všichni "cigoši" jsou příživníci a zloději, když v ghettech žije "pouze" třetina z nich, když mají často mezi nimi pár kámošů z hospody (to jsou ale jiní, to jsou ty moji cigáni) a už nejsou schopní rozlišovat lidi jen na slušné a neslušné. Věřte mi, že když mi někdo vykrade byt, bude pro mě především grázl, bude mi jedno, jakou barvu má, můj vztek kvůli tomu nebude jinej.
OTÁZKA (24.1.2008 8:45) Eva Jonasova
Dobry den, prekvapuje me, ze Vas frontman tak vehementne vystupuje proti panu Cunkovi, kdyz jeho medialni vystupy a utoky na Romy bez zamestnani a vzdelani vyznivaji naprosto stejne. Asi si neuvedomuje, ze stesti, jake potkalo jeho (pana Bangu), je spise vyjimecne a jen chtit nekdy nestaci. Dekuji, Eva Jonasova
ODPOVĚĎ (24.1.2008 11:22)
Dobrý den, paní Jonášová. Radkovy názory jsou konzistentní, i když se to možná na první pohled nezdá. Radka samozřejmě - stejně jako mě - štve část romské komunity, která se pořád vymlouvá a nechce nic se svým životem udělat, odmítá vzít za svůj život odpovědnost, všechno háže na neromy. Na druhou stranu se nenechte zmást panem Čunkem. Je to především politik, který se snaží velmi průhledným způsobem oživit svoji uvadající popularitu. Bohužel lidé mu na to již podruhé skočili. Jeden vtip navíc. Víte jaký je rozdíl mezi panem Čunkem a vsetínskými Romy? Romové si nedokázali z dávek našetřit tři miliony... Možná má pan Čunek k těmto Romům blíže, než tušíme.
OTÁZKA (24.1.2008 9:47) Kocour
Pane Lavicko, nazvu-li Vase etnikum cikány je prinejmensim ohen na strese. Procpak tedy Gypsi.cz?
ODPOVĚĎ (24.1.2008 11:24)
Dobrý den, píšeme se Gipsy.cz... U mě při "cikánech" oheň na střeše nehledejte, nejsem hysterický, i když oslovení Rom dávám přednost, protože si tak říkáme v naše jazyce - Roma, Romale. Každopádně ve světe je "gipsy music" skvělá obchodní značka, která má tradici, takže proč ne.
OTÁZKA (24.1.2008 10:18) Radek
Dobry den, kdyz Rom (v tomto pripade Radoslav Gipsy Banga) rekne na adresu Romu: "kdyz nechtej pracovat tak at chcipnou" tak je to ok, ale jakmile by to rekl "bily" mel by nemale problemy. Je to diskriminace? Co si o tom myslite?
ODPOVĚĎ (24.1.2008 11:29)
Určitě máte pravdu, že kdyby to řekl gádžo (to znamená nerom, není to nadávka) většina lidí by to vnímala jako problém. To ovšem neznamená, že by Radek žádný problém neměl, média po něm šla dostatečně tvrdě. I na mě byl ten výrok tvrdý, i když s podstatou věci souhlasím. Na druhou stranu se díky Gipsymu rozjela intenzivní diskuse, a to je dobře. Je potřeba, aby Romové, kteří nesouhlasí se stavem romské komunity u nás dávali hlasitě najevo svůj nesouhlas. Pak totiž gádžové možná začnou více rozlišovat Romy na dobré a špatné, stejně jako všechny ostatní lidi.
OTÁZKA (24.1.2008 11:05) Tom J.
Zdravím a přeji hezké dopoledne! Z pár šotů v televizi jsem pochopil, že na ty housle opravdu hrát umíte :) Jaký je Váš vztah k tzv. vážné hudbě? A ještě doplňující otázka: je nad nebe jasné, že hudba a rytmus je jednou ze "zbraní", kterou mohou romové využít (viz vaše kapela či řada dalších). Co byste považoval za další zbraň? Dá se např. toto odlišné estetické cítění uplatnit i v literatuře, výtvarném umění? (prosím neberte to ironicky) Předem díky za odpovědi.
ODPOVĚĎ (24.1.2008 11:32)
Taky zdravím, děkuji za kompliment. Já vážnou muziku opravdu miluji a doma jí poslouchám. Mám velmi rád Vivaldiho, Čajkovského, Dvořáka, Orfa či Bohuslava Martinů. Jinak Romové určitě na poli kulturním mohu být velkým přínosem, máme opravdu nádherné a nezaměnitelné pohádky, jedinečné výtvarné cítění, podívejte se třeba na díla Rudolfa Dzurka a nádherný, zvukomalebný jazyk. Věřím, že autorů různých kulturních děl bude přibývat.
OTÁZKA (24.1.2008 11:08) Vondra
Souhlasíte s tím, že pan Čunek nechce koneckonců vlastně nic jiného ,než aby se romům dařilo tak jako ostatní průměrné populaci?
ODPOVĚĎ (24.1.2008 11:34)
Ne, nesouhlasím. Pan Čunek chce především aby se dařilo - a to nadstandardně - především jemu. Jinak nepoužíval populistické modely - to by ale zase asi nebyl politik :-)
OTÁZKA (23.1.2008 16:54) Jock
Ahoj Vojto, jak asi dobře víš tak mnoho členů romských rodin odešlo do Anglie, Belgie a Kanady, máte už nějaké zprávy a informace z těch zemí jak se k nim chová tamní majorita (úřady, integrace, média, společenské mínění)? Vzpomeneš si teď na nějaké konkrétní přiklady v čem a proč je přístup anglické či kanadské majority lepší než přístup české majority?, prostě něco co bysme mohli od Angličanů a Kanaďanům okopírovat. Díky.
ODPOVĚĎ (24.1.2008 11:40)
Jsem s některými rodinami, především z Kanady a Anglii díky Skypu v kontaktu. Ten přístup je venku z obou stran jiný. V Kanadě zkrátka a dobře pracovat musíte, pokud se chcete mít dobře, takže většina Romů pracuje. Zároveň se musíte naučit místní jazyk, jinak si neškrtnete. Na druhou stranu přístup majority je mnohem benevolentnější a trpělivější, Romové nemají na čele kainovo znamení příslušnosti k nějakému národu, takže přístup k nim od úřadů je pak lepší. Anglie je tvrdší, mnoho Romů vrátila, na druhou stranu si jich hodně nechala, především ty, kteří se rychle adaptovali na způsob života, našli si práci a naučili jazyk. Já ovšem tvrdím, že je potřeba bojovat tady a neodcházet, i když vnitřně těm lidem rozumím. Z velké části v té první vlně totiž odešli ti nejschopnější, kteří byli pro společnost přínosem, ale vadil jim - kvůli tomu, že jsou Romové - jejich malý společenský kredit. Až poté příšla vlna ekonomických imigrantů. Nyní se vlna odchodů zase zvedá, opět odcházejí ti nejschopnější. Je mi z toho úzko.
OTÁZKA (23.1.2008 17:03) Lidovec
Vážený pane Lavičko. Měl bych na Vás dotaz. Koukal jste se na Nedělní partii s p.Čunkem? Moderátor zadal veřejnosti otázku, zda sdílí jeho poslední výroky na adresu romů. 94% hlasovalo ve prospěch Čunka. Potřebuje to komentář?
ODPOVĚĎ (24.1.2008 11:45)
Dobrý den, bohužel nesledoval, o výsledku hlasování ale vím. Je to především důkaz, že se musí věci začít zásadně měnit, že míček při tenisové výměně je teď na straně Romů, zaleží na nás, jestli ho napálíme do sítě, do autu, nebo zahrajeme vítězný úder, či se alespoň ve výměně udržíme. Nevěřím, že stejné procento lidí pokládá pana Čunka za slušného člověka, česká společnost není složena z hlupáků. Lidé prostě souhlasí s tím, že Romové musí věci měnit k lepšímu, nemůžou čekat na někoho jiného. S tím já souhlasím. Na druhou stranu by měli gádžové lépe rozlišovat - chtít rozlišovat. Hodit všechny do jednoho pytle je to nejjednodušší, co může majoritě s menšinou provést.