Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Dálnice bez reklam? To neprojde

Česko

Návrh na plošný zákaz billboardů nemá moc šancí. Řadu poutačů mají firmy pronajatou na roky dopředu

PRAHA České dálnice se neliší od západoevropských autostrád jenom kvalitou vozovky, ale i záplavou reklam v jejich okolí.

Zatímco v Česku je naprosto běžné, že starší hlavní tahy lemují ohromné billboardy, v zahraničí je to věc naprosto nemyslitelná. Billboardy u dálnic jsou tu přísně zakázány. Podobného zákazu by se v příštím roce mohlo dočkat i Česko. Usiluje o něj poslanec ODS Libor Ježek. Svůj návrh na zakázání billboardů u dálnic a rychlostních silnic předloží hned na prvním zasedání sněmovny v novém roce, tedy 4. ledna. „Jde mi o větší bezpečnost silničního provozu. Billboardy nemají u hlavních komunikací co dělat. Odvádějí pozornost řidičů a řada z nich je navíc kvůli chybějícím svodidlům řidičům smrtelně nebezpečná,“ odůvodnil svou snahu poslanec.

„Radši platit odstupné než riskovat životy“ Ježek ale se svým návrhem pravděpodobně záhy narazí. U starších českých dálnic, kde je největší koncentrace billboardů, je totiž řada poutačů prakticky neodstranitelná. Pět firem, které problémové billboardy vlastní, totiž podepsalo v devadesátých letech s ministerstvem dopravy velmi výhodné nájemní smlouvy. Ty doběhnou v některých případech v roce 2011, v dalších až v roce 2014. Pokud by návrh poslance Ježka prošel a stát by se pokusil zmíněným firmám vypovědět smlouvy dříve, musel by jim zřejmě vyplatit tučné odstupné.

Před touto hrozbou nyní varuje jak ministerstvo dopravy, tak Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Bylo by taktičtější přijít s plošným zákazem billboardů až v roce 2014. Když to uděláme dříve, riskujeme právní dohru,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. „I kdyby se nějakým firmám vyplatilo nějaké odstupné, stále je to lepší než nadále riskovat lidské životy,“ oponuje Ježek.

Poslanec zatím svůj návrh s nikým neprodiskutoval. Počítá s tím, že se jeho text dostane do druhého čtení a poté se jím začnou zabývat výbory parlamentu. O jeho návrhu ale už nyní pochybují i jeho straničtí kolegové, například bývalý ministr dopravy Petr Bendl. „Myslím, že to přinese jenom dohady o tom, co je u silnice a co už nikoli,“ říká.

Ježek bojuje svým návrhem zejména proti billboardům u starších dálničních úseků. U nich se totiž v devadesátých letech reklama prakticky vůbec neregulovala. Reklamní poutače tak mohly být prakticky těsně za krajnicí.

Změna přišla až v roce 1997. V té době vzniklo okolo dálnic stometrové ochranné pásmo. Nové billboardy se mohly vztyčovat až za ním. Čtyři roky nato přišlo jeho další rozšíření - na 250 metrů. Tato regulace platí u starších dálnic. Kdokoli by chtěl nyní postavit u starší dálnice poutač, musel by ho vztyčit minimálně 250 metrů od krajnice. A to ještě není jasné, zda mu to ŘSD povolí.

Ještě přísnější pravidla platí u úseků dobudovaných po roce 2003. Tam už nesmí být žádné reklamy. Ministerstvo dopravy je tu zkrátka nepovoluje.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...