Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Dálnice je opět průjezdná

Česko

  8:50
PRAHA - S historicky největší hromadnou nehodou se dnes potýkají záchranaři na dálnici D1 na Vysočině. V husté vánici zde havarovalo 116 aut, která uvěznila tisíce lidí. Při nehodách se zranilo třicet lidí, z toho sedm těžce. V oblasti nehod jsou mnohakilometrové kolony. Auta zaplavila i komunikace v okolí dálnice, která by se mohla částečně uvolnit večer.
PODÍVEJTE se na video a fotogalerii

Nehoda D1. foto: ČTK

Záchranářům se podařilo dálnici kolem 100. kilometru zprovoznit po 11 hodinách. Auta havarovala mezi 91. a 134. kilometrem v obou směrech. Centra nehod byla na 100. kilometru v obou směrech a 126. kilometru ve směru na Brno. Zraněné odvezly vrtulníky do úrazové nemocnice v Brně a do nemocnic v Jihlavě a Pelhřimově.

Dopravní situace

Dálnice D1 na Vysočině byla dnes kolem 2:30 po
čtvrteční hromadné dopravní nehodě zprůjezdněna oběma jízdními pruhy ve směru na Prahu i na Brno. Cesta směrem k metropoli je bez kolon, ve směru na Brno kolona dosahuje na 120. kilometr. Auta plynule jedou a kolona by měla kolona skončit do 3:30. Oznámilo Národní dopravní informační
centrum.

"Je to těžko popsatelný pohled, na přibližně 20 metrech je kolem 30 havarovaných rozbitých aut, vrtulníky přivážejí a vysazují záchranáře, několik sanitek je uvězněno v kolonách," řekl ve čtvrtek dopoledne jeden ze svědků nehody. Hasiči demontují havarovaná vozidla a rozebrali také část svodidel, aby uvolnili cestu autům uvízlým v koloně.

Dálnice 1 - ta nejnebezpečnější

Dálnice D1 je nejstarší a nejdelší českou dálnicí, ale zároveň i nejvytíženější a nejnebezpečnější. Kapacita dálnice již dávno nestačí narůstajícímu provozu, ve špičce ji projede až 100.000 automobilů denně. Situaci ještě komplikují časté uzavírky kvůli opravám, nedostatek odstavných ploch, průdký nárůst počtu kamionů a v neposlední řadě nekázeň řidičů. Každoročně se na D1 stane kolem 3000 dopravních nehod. K nejkritičtějším úsekům patří zhruba prvních dvacet kilometrů od Prahy k Mirošovicím a právě asi padesátikilometrový úsek na Vysočině v okolí Humpolce a na Jihlavsku.


Na místě zasahovali kromě pěti desítek profesionálních hasičů také policisté a záchranáři, situaci monitoroval policejní vrtulník.

Mezi 30 zraněnými lidmi záchranáři ošetřili i deset
cizinců ze Slovenska, Portugalska, Velké Británie a Německa. V epicentru v
extrémních podmínkách zasahovalo 31 zdravotníků, 12 sanitek a helikoptéry z
Jihlavy a Prahy.

Ministr vnitra Ivan Langer zvažoval nasazení armády, nakonec ale přímo na místě dospěl k názoru, že zásah vojáků v tuto chvíli není nutný. Langer zároveň pochválil spolupráci zhruba 150 zasahujících osob, které se na řešení série nehod podílelo.

Posádkám havarovaných automobilů byl na místě k dispozici autobus s nutným vybavením.


Na dálnici se utvořily kolony dlouhé desítky kilometrů. Podle dálničních policistů z Velkého Beranova by měli řidiči sjíždět ve směru na Brno v Humpolci a na dálnici se vracet v Měříně, ve směru na Prahu sjíždět u Velkého Beranova na Jihlavu a na D1 se vracet v Humpolci.

V autobusech se mají lépe
Lidé v uvízlých autobusech mají na rozdíl od lidí v autech k dispozici teplé nápoje, občerstvení nebo denní tisk či promítání filmu. Nejvíce autobusů v zacpané dálnici patří firmě Student Agency, v koloně jich uvízlo celkem šest. "Ve všech případech jde o ranní spoje, které neměly šanci se kolonám vyhnout. Další autobusy sjely z dálnice na nejbližších exitech. O asi 360 cestujících se starají naše stevardky, mají k dispozici teplé nápoje, hudbu a filmy. Dá se říci, že se mají rozhodně lépe než lidé, co na dálnici uvízli v autech," řekla dnes Kristýna Čermáková ze Student Agency.

Objízdné trasy byly prioritně udržovány. "Jsou mokré, ale s maximální opatrností plně sjízdné," řekla Svatošová. Přesto byly silnice kvůli objížďkám přetížené. Auta, která sjížděla z dálnice, zaplavila Jihlavu. Doprava v krajském městě ale podle operačního důstojníka policie nezkolabovala.


Hasiči zřídili speciální linku pro řidiče v kolonách, kteří měli problémy například s nedostatkem pohonných hmot, s nedostatkem tekutin nebo nějaké zdravotní problémy.


Ministerestvo dopravy uvažovalo i o zastavení tranzitní kamionové dopravy v případě, že dopravní situace bude stále špatná. V takovém případě by úřady kamiony vůbec nevpustily do republiky; zastavily by je na hraničních přechodech v Lanžhotě a v Rozvadově.

Stali jste se dnes účastníky kolapsu dálnice D1? Pošlete nám vaše případné fotografie na adresu internet@lidovky.cz

mapa


Zážitky účastníků nehody:

Na svou takřka neporušenou červenou mazdu se nevěřícně dívá muž v koženém kabátě. Kamion před ním narazil do svodidel, stejně jako další kamion za ním. Oba vozy vytvořily mezi sebou mezeru, v níž skončila mazda. "Zaplaťpánbu žiju, řidiči kamionů mi zachránili život," řekl třiapadesátiletý Rakušan Othmar Ebner-Brunner z Laa am der Thaya.

V podobné situaci není majitel několika firem zabývajících se ekonomickým a finančním poradenstvím v Česku, na Slovensku a v Rakousku údajně poprvé. Před čtyřmi lety měl takřka podobnou havárii na D1 u Jihlavy. V Česku se podle něj zatím stále málo dělá pro větší bezpečnost řidičů. "V Rakousku podobné nehody platí silničáři. Oni i policisté by měli být pružnější, v Rakousku svou práci lépe organizují," řekl.

Bez zranění z hrozivě vypadající hromadné havárie vyvázl i
dvaačtyřicetiletý podnikatel Jiří, který cestoval z Brna do Karlových
Varů. "Jel jsem plynule v koloně aut asi stovkou, sněžilo. Najednou jsem uviděl asi 200 metrů před sebou siluety aut, začal brzdit a asi 100 metrů jel smykem. Pak už byla jen rána zepředu a několikrát zezadu," popsal zatím asi nejhrůznější životní zážitek.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!