Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Dědička se soudí o golema z filmu

Česko

Golem v reklamě - Soud rozhoduje, zda může hliněný symbol Prahy zdarma propagovat firmy

Majitelka práv po Jaroslavu Horejcovi, tvůrci známého filmového golema, chce, aby jí firmy používající figurku k propagaci platily.

PRAHA Soud brzy vynese ortel nad jedním z reklamních symbolů Prahy – nad golemem.

Očekávaný verdikt Městského soudu v Praze brzy rozhodne, zda lze golemovu nejznámější podobu, která se objevila ve filmu Císařův pekař a Pekařův císař, volně používat, nebo je za propagaci výrobku či firmy golemem nutno platit.

Rabbim Löwem oživenou legendu zpodobnila řada umělců včetně Mikoláše Alše. Většina lidí si ale golema představuje jako obrovskou hliněnou postavu se svorníkem, který obepíná její puklý hrudník. Právě tak, jak golema na začátku padesátých let „stvořil“ sochař Jaroslav Horejc pro film Císařův pekař a Pekařův císař.

Sto tisíc za figuríny Sochař Horejc zemřel již před více než pětadvaceti lety. Jeho dědička Dagmar Dományová ovšem tvrdí, že na ní přešla autorská práva a po těch, kteří symboliku filmového golema využívají, požaduje peníze. Jen na pražském městském soudě leží několik jejích žalob.

Do finále nyní spěje její spor s Wax Museum Prague (Muzeum voskových figurín Praha). Výsledek rozhodne, zda má na Horejcova golema autorská práva. Ostatní spory jsou totiž přerušené a čekají, jak u soudu dopadne tato modelová žaloba.

Spor vypukl již před několika lety, kdy Dományová začala po jednateli „voskového“ muzea, Zdeňku Kočíkovi, požadovat stotisícové odškodné za to, že bez dovolení svůj podnik několik let propagoval dvěmi figurínami golema. Kočík platit odmítl a Dományové nabídl jen pět tisíc. Spor o sto tisíc se proto přesunul k soudu.

Stejně jako dříve Kočík platit odmítá s odůvodněním, že „jeho“ golemové se filmovému podobaly jen z části. „Je to celé nesmysl, každý si přece dělá golema po svém,“ odpověděl Kočík na dotaz LN.

Druhá strana sporu ovšem tvrdí, že Kočík jednoznačně využil podoby známého filmového golema. Jejich tvrzení podporuje i expertíza Arna Paříka z Židovského muzea, který se pověstmi o golemovi a osudy jeho tvůrce rabbiho Löwa zabývá. Podle Paříkova rozboru, jehož závěry zazněly i u soudu, totiž Horejc vytvořil golema „ve zcela originální podobě“. Před Horejcem byl totiž literární a filmový golem ztvárňován vždy jako expresivně maskovaný člověk. U Horejce ale golem o své „člověčenství“ přišel.

Soudce Martin Valehrach stál přesto zatím na straně Kočíka. Žalobu Dományové už totiž v minulosti jednou zamítl. A to především proto, že se původní filmový golem, a dokonce ani Horejcovy skici nedochovaly.

Nápad se podle Valehracha stává námětem uměleckého díla až tehdy, když je „nějakým způsobem materializován“, tedy ve chvíli, kdy z něj jeho tvůrce vytvoří sochu nebo ho alespoň zachytí jako náčrtek na papíře.

V Horejcově pozůstalosti ovšem nic takového není. Ve fundusu Studia Barrandov sice figurína golema existuje, jde však o pozdější kopii. Ta se od původní předlohy výrazně liší, a to například velikostí nebo tím, že jí na čele schází otvor na vkládání šému. Dalším důvodem zamítnutí byl i Valehrachův názor, že golem z „voskového“ muzea se od toho filmového částečně lišil.

Vrchní soud vrátil loni případ zpět Valehrachovi. Obnovené jednání proběhlo minulý čtvrtek a Velehrach ho asi po dvou hodinách odročil. Vrchní soud si totiž vyžádal odborný posudek od Vysoké školy umělecko-průmyslové. Ta bude mít mimořádně těžkou práci. Její posudek má totiž osvětlit i otázku, nakolik filmový golem mohl odpovídat dnes již neexistující Horejcově předloze.

***

„Je to celé nesmysl, každý si přece dělá golema po svém,“ říká jednatel žalovaného Muzea voskových figurín Zdeněk Kočík

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...