11. května 2015 14:49 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Designér Velčovský navrhl pro Plzeň neonový erb

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Je k vidění v bývalém depu dopravních podniků, které se stalo kulturní fabrikou... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Je k vidění v bývalém depu dopravních podniků, které se stalo kulturní fabrikou... | foto: ČTK

PLZEŇ Jeden z nejuznávanějších českých designérů Maxim Velčovský navrhl a vytvořil pro Plzeň originální svítící erb na ploše 4,5 krát 4,5 metru. Je k vidění v bývalém depu dopravních podniků, které se stalo kulturní fabrikou Evropského hlavního města kultury 2015.

Výchozí body, tedy Škodovku, pivo, vodu a loutky, si zvolil sám a propojil je. S trochou nadsázky je to reflexe toho, co se v Plzni událo, řekl Velčovský. Dějiny města prý dlouhodobě vnímal, ale teprve později si uvědomil různé kontexty. „Pulzuje to. Člověk, který prochází kolem, objevuje symboly postupně, protože některé svítí, jiné se stmívají,“ řekl.

Jeden z nejuznávanějších českých designérů Maxim Velčovský navrhl a vytvořil pro Plzeň originální svítící erb
Designér Maxim Velčovský vytvořil originální svítící plzeňský erb (na snímku z 11. května), který je k vidění v bývalém depu dopravních podniků, kultu ...

Velčovský uvedl, že zvolil taktiku plzeňského guláše, který se zapíjí plzeňským pivem. Provedení v neonu odkazuje na Ladislava Sutnara, nejslavnějšího plzeňského rodáka z oblasti designu, který vytvářel také neonové reklamy na Václavském náměstí.

V erbu je Klatovská madona, obklopená Spejblem a Hurvínkem. „Hurvínek je parafrází na spravedlnost, která byla v Plzni hodně ohýbána bývalým děkanem právnické fakulty,“ řekl Velčovský. Nejznámější plzeňská loutka má na noze kouli odkazující na slavnou věznici Bory. Madona si hraje s logem Škodovky, která dodávala zbraně po celém ve světě. Nad kanony je Spejbl s pivem. „Protože pivovar je symbolem nejen Plzně, ale i České republiky a jsme hrdi na to, kolik piva vypijeme,“ uvedl.

Krakatit

Erb ohraničuje bublina odkazující k výbuchu muničního skladu v Bolevci, kde zahynuly stovky lidí a inspiroval se jím Karel Čapek v Krakatitu. „Výbuch pulzuje v barvách české trikolóry, která je ale přeskupená do ruské trikolóry, která zase odkazuje k tomu, že se v tomto městě porcovala budoucnost Evropy a Spojené státy s Rudou armádou se dohodli o porcování politického teritoria,“ řekl Velčovský.

Erb by měl být v depu do konce roku. Plzeň si ho možná ponechá a vystaví ho trvale. „Dělal jsem ho pro tuto akci (otevření Depa 2015), takže nechám budoucí vývoj na zájemcích,“ řekl Velčovský. Depo se mu líbí. „Mám rád industriální stavby, které bohužel v této zemi ne vždy přežívají. Často je developerské firmy srovnají se zemí. Je to strašná škoda, protože tu historii nedohoníte,“ uvedl.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse