NOVAGUENové mladé pražské design studio NOVAGUE je projektem MgA. Petra Nováka. Zaměřuje se na product design, transport design, interier design a komunikační design jako je webdesign, corporate identity, logotypy, 3D prezentace a podobně. Více informací najdete na www.novague.com.
|
Její součástí byla i soutěž pro návrháře, kteří mají co nabídnout v oblasti ekologických, ale přitom užitečných a nápaditých vynálezů. A právě zde design studio NOVAGUE zaujalo svým křeslem Move Your Energy se zabudovanou LED lampou napájenou energií získanou houpáním. Houpete se v křesle, čtete si a sami si přitom vyrábíte elektřinu potřebnou ke svícení. Ale nejenom k němu. Energii můžete využít třeba k nabíjení laptopu nebo vašeho mobilu. Houpací křeslo Move Your Energy bylo vybráno mezi 50 semifinalistů soutěže Green Gadgets a nakonec obsadilo 8. místo.
Porota ocenila tento vynález především pro jeho kombinaci zajímavého designu a užitkové hodnoty s ekologickou šetrností. Jednoduchý kinematický mechanismus umístěný pod křeslem je velmi podobný mechanismu parních strojů - tvoří ho soustava dynama, pohyblivé kliky a setrvačníku. Houpáním vytvořená energie se pak buď ukládá do baterií, nebo přímo zásobuje LED lampu napojenou na dynamo.
"Koncept křesla Move Your Energy chce vyvolat veřejnou diskuzi o tom, jak si i v budoucnu udržet energetickou soběstačnost a jak by se dala energie ušetřit, kdyby si ji lidé vyráběli sami – a to třeba i takovým nenásilným způsobem, jakým je lenošení v houpacím křesle," řekl Chief designer studia NOVAGUE Petr Novák.
Tato myšlenka zaujala i architekta a profesora designu Franka Minnaerta, kreativního ředitele respektovaného design festivalu s ekologickou tématikou Transclimatic, který se letos koná v australském Sydney od 1. do 16. srpna. Frank Minnaert byl houpacím křeslem NOVAGUE studia nadšený a zařadil ho do prestižní design přehlídky festivalu.
O houpací křeslo Move Your Energy projevila zájem i britská agentura Jack Morton, která se specializuje na empirický marketing – tedy marketing, který se zaměřuje na propojení značky či výrobku se zážitkem a emocemi uživatele. Chce křeslo představit příští rok na svých propagačních akcích v Londýně, New Yorku, Tokiu nebo Frankfurtu.