Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Děti krvácející a krev prolévající

Česko

Jedenáctileté vražedkyně a obrýlení ňoumové v akci. I na tu bazuku v Kick-Ass dojde

Kick-Ass je film, na němž se odrostlejší děti asi budou bavit a rodiče ho budou nenávidět. Pro usedlého dospělého nepřijatelným jazykem se v něm ale dospívajícím sděluje cosi, co by taťkové možná podepsali.

Dospívající mládež je dnes pro filmový průmysl asi ta nejdůležitější „cílovka“. Doyen americké kritiky Roger Ebert to loni označil za jednu z hlavních příčin úpadku filmu jako umění i jako zábavy. Adaptace komiksu Kick-Ass, kterou natočil britský režisér Matthew Vaughn, je možná ten nejpubertálnější film poslední doby. Zmatenému duchu toho životního období je totiž neobvykle věrný. Vykazuje prudké změny nálady, sklony k provokování, okázalému tvrďáctví a vulgární mluvě. Zároveň je ale chytřejší a vlastně i citlivější, než by jeden čekal od snímku, v němž jedenáctiletá holka radostně výskajíc nechá sešrotovat nepřítele v té mašině, co na vrakovišti dělá ze starých aut železné kostky.

David Lizewski (Aaron Johnson) je, ehm, obyčejný kluk a obyčejnost jeho života i jeho osoby ho docela frustruje. Rozhodne se vystoupit z davu těch, kdo věčně jenom přihlížejí. Stane se superhrdinou, ač k tomu není zrovna disponován, přijme identitu neohroženého Nářeza. Pořídí si jakž takž odpovídající ohoz a jme se páchat dobro. Každý začátek je těžký a ten jeho zvlášť – krev prolívá víc svoji než padoušskou. Jedna z jeho akcí se ale dostane na YouTube a stane se velmi populární.

Zabíjíme zvesela Zároveň se díky tomu seznámí se mstitelem Taťuldou (Nicolas Cage) a jeho dcerou Zabijačkou (Chloe Moretzová). Tahle namakaná dvojice bere krvavý byznys seriózně a Nářez se zaplete do jejich vendety proti mafiánskému bossovi Frankovi D’Amicovi (Mark Strong).

Kick-Ass může působit jako několik filmů v jednom – komedie o dospívajících a jejich problémech (především sexuální povahy), satirické vyobrazení společnosti, kde je každý přilepený k monitoru a nestará se o nevirtuální svět, parodie na superhrdinské filmy a docela krvavý superhrdinský film. Režisér Matthew Vaughn a scenáristka Jane Goodmanová dokázali ze všech těch nesourodých ingrediencí udělat cosi koherentního a svižného – docela výkon. Koledovali si také o kontroverzi a dostali ji. Postava malé Zabijačky, která s pusou plnou nepublikovatelných výrazů a zjevným gustem navlečená do těsného obleku pobíjí padouchy po desítkách, je pro některé lidi hodně „přes čáru“ (nemluvě o jejím zvláštním vztahu s otcem, na jehož popis by bylo třeba pár slov řeckého původu). Ani se jim nedivím. V tom filmu je ale víc než namistrovaná provokace – například polemika s unikáním do fantazijních světů, spojená s výzvou udělat něco v tom reálném, kde ale člověk také může o cosi reálného přijít. Soudný rodič asi potomkovi peníze na lístek na tenhle film nedá. Nemusí ho ale moc drásat, když se dítko ke Kick-Ass stejně nějak dostane.

***

Kick-Ass (USA, 2010) Režie: Matthew Vaughn Hrají: Aaron Johnson a další Česká premiéra 6. 5.

Autor: