Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Devítka zachraňuje duši

Česko

Vynikající debut Shanea Ackera přichází z úplně jiné dimenze než dětinské „animáky“ amerických studií

Zázraky se dějí. Shane Acker byl za svůj krátký animák 9 nominovaný na Oscara. Vlivní filmaři se spojili, aby Ackerovu vizi dovedli k celovečerní stopáži. Výsledkem je animovaný film natahující se po nesmrtelnosti: svým tématem i svou dokonalostí.

Ackerovi se produkčně po bok postavili Timur Bekmambetov a Tim Burton. První z nich se dostal prostřednictvím ruských hitů Noční, respektive Denní hlídka do Hollywoodu. Druhý je legendou klasické animace a v americké továrně na sny si dokázal vyvzdorovat relativní uměleckou nezávislost, sahající od prvních Batmanů až po nedávný krvák Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street. Chtělo by se říct, že Ackerovi první jmenovaný vdechl do vínku cit pro velkolepě vypadající akci a druhý zase jedinečnou výtvarnou vizi, čerpající i přes počítačové zpracování ze světa tradičních loutek, ale obojí autor „Devítky“ prokázal už v původním dílku.

Jeho děj celovečerní Číslo 9 kopíruje. V postapokalyptickém světě se pytlovinový panáček s číslem 9 na zádech snaží ochránit hrstku svých podobně vypadajících bližních před mechanickým monstrem v podobě kočky. Novější film však zápletku rozkrývá do šířky. Jsme svědky Devítkova zrození i toho, jak mu při setkání s děsivou Šelmou zachrání život vynalézavý Dvojka. Devítka se ocitne v komunitě, jíž za pomoci tupého Osmičky velí autoritářský Jednička. Nováček dá ve snaze vyrvat svého zachránce ze spárů Šelmy do pohybu daleko mocnější monstrum, ale zároveň přinese naději na vysvobození z podzemního přežívání.

Číslo 9 staví na spoustě povědomých motivů. Jeho originalita spočívá v tom, jak je dokáže spojit dohromady a jak nezaměnitelnou výtvarnou podobu jim dá. Animovanou metaforou života v područí byla například orwellowská Farma zvířat, nehrané sekvence využívalo filmové zpodobnění The Wall od Pink Floyd. Acker však sahá daleko dále. Pomocí stylizované dokumentární stopáže vytváří děsivou paralelu k Německu 2. světové války, kdyby skončila zničením lidstva. Povědomé záběry dýmajících fabrik, lánů ostnatého drátu a černých insignií na rudobílém plátně vyvolávají děs odkudsi ze zátylku, zatímco akční scény s nelítostnými zabijáckými stroji působí přímo na první signální.

Po vizuální stránce film nemá chybu. Každá z „postav“ má nejen vlastní „obleček“, ale i mimiku a gestiku. Do detailů jsou vypiplané všechny prvky, od zbraní v podobě rybářských háčků přes zoomorfní stroje až po vitráže ve vybombardovaném kostele. Číslo 9 rozhodně není pro malé děti, ale diváky od třinácti do nekonečna by mělo uhranout. I se svou skromnou stopáží se zdá být epičtější než celý Pán prstenů, jinak další příběh o vítězství Dobra nad Zlem, kde se maličcí pomocí artefaktu vzepřou monstrům.

Svou akcí strhuje více než poslední dva díly Terminátora - ságy, která souboj Dobra a Zla převedla na válku lidí se stroji. Ackerův film z obou zdrojů opět nepokrytě cituje; z prvního spíš co do myšlenky, jakkoliv archetypální, z druhého v konkrétních detailech, jako jsou rudé oči kybernetických nepřátel.

Největší díru do srdcí publika však Číslo 9 nakonec udělá humanistickým poselstvím. Přestože lze do snímku promítat tradiční, až konzervativní schémata, jeho obsahem není žádná ideologie, nýbrž „čistá“ víra v hodnotu lidské duše. Ne náhodou se ve filmu mihne vizuální připomínka brány do Osvětimi. Závěrečná scéna staví kdysi nelidsky používaná čísla, přiřazená zde „hrdinům“ filmu, na roveň skutečným lidským jménům.

HODNOCENÍ LN ***** 9 (Číslo 9)

USA 2009 Scénář: Pamela Pettler Režie: Shane Acker Hudba: Deborah Lurie Mluví: Elijah Wood, Martin Landau, Jennifer Connelly, Christopher Plummer a další Distribuce v ČR: HCE Premiéra: 9. 9. 2009

lidovky.cz

Trailer najdete na www.lidovky.cz/kultura

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!