Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

LN: Chystá se revoluce v odborném školství

Už za několik málo let se na středních odborných školách a učilištích bude vyučovat podle zcela nových osnov. Pilířem reformy, která tyto střední školy čeká, je nové rozdělení učebních a studijních oborů. Těch je nyní asi 800. Stát je však chce mezi sebou různě poslučovat tak, aby jich nakonec byly jen přibližně dvě stovky.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Clouseau

4. 10. 2007 11:20
Co to melete.

Jaká revoluce, vy korektspíkeři. To je jen permanentní řehtavice ministerského obršimla. S maximy přibližně každé dva roky.

0 0
možnosti

čtenář

4. 10. 2007 12:23
Re: Co to melete.

Každá revoluce, každá mobilizace znamená malou domů pro politické šibaly.

0 0
možnosti

Lizí

4. 10. 2007 9:44
Zedník obkladačem

nechci nikomu sahat sdo svědomí, ale po zkušenosti s různými řemeslníky při rekonstrukci domu si nedovedu dost dobře představit průměrného zedníka, jak obkládá precizně koupelnu. nakonec se oipravdu dobrý zedník našel po dlouhé době jeden a obkladač taky. Jinak všichni drazí, přezíraví a práce pod psa. Ale se zákazníkem jsou rychle hotovi. Takoví už k nám nesmí. A v konečné fázi není nad to, když si člověk spoustu věcí umí udělat sám. Perfektně a levně :-)

0 0
možnosti

Slávek

4. 10. 2007 8:15
Cha cha

Doufám , že po všech reformách budou umět taky číst , psát a počítat. V tomto státě, kdo má díru do .... , ten vymýšlí reformy.

0 0
možnosti

Magor Milda

4. 10. 2007 7:55
Těžiště bude jako dosud ležet na strojní technologii

a tam se svět hodně změnil. Vyučit se mechanikem neznamená dnes pouze umět svářet, soustružit, brousit nebo frézovat. Základy CNC vyžadují znalosti programování, což nebude asi splnitelné pro značnou část učňů. V podstatě jsou si všechny takové stroje podobné, problém je v nutné výuce programovacích metod.

Tradiční výuka naráží, jak již níže poznamenáno, na nedostatek opravdu odborných učitelů, ti si jinde vydělají podstatně více, než v učňovské dílně.

Lze očekávat spíše rozvoj řemesel jako holič a kadeřník, číšník nebo prodavač. Tam je ale nabídka atraktivních pracovních příležitostí spíše omezená.

0 0
možnosti

Jindra

4. 10. 2007 8:01
Re: Těžiště bude jako dosud ležet na strojní technologii

Ono  bude stačit když bude dost lidí normálně dělat a ne se s maturitou zašívat někde v kanclu. Obsluhovat nějaký stroj se naučí časem každý.   

0 0
možnosti

Kanuk

3. 10. 2007 23:23
OT

Naskakuje tu inserát GE Money Bank, na štěsí už ne automaticky jako dřív, nabízející půjčku 60 000 za 1111 kč měsíčně. To jsou lidé v Česku opravdu tak blbí, že si nedovedou spočítat, že to je 22ti procentní úrok, nebo si jen ti Amerikáni myslí, že v Česku je to jako v USA?

0 0
možnosti

J.G. Pašek

4. 10. 2007 4:32
Kanuku, proč to sem motáš?

Ale když už, tak jsi mohl napsat na jak dlouho je ta půjčka, pro koho a na co. Bez té informace to je bezcenný komentář . . . . GE Money Bank má úroky v ČR jako každý jiný +- zlomek procenta . . . . 

Jako vždy, rád kalíš vodu když píšeš o USA . . . 

0 0
možnosti

Kanuk

3. 10. 2007 23:14
Někdo bude vynalézat kolo

a dostane za to pořádně zaplaceno.

0 0
možnosti

bbb

4. 10. 2007 6:28
Re: Někdo bude vynalézat kolo

"objevili Ameriku". To , co v devadesátých letech zničili ,budou znovu vytvářet - učiliště. 

Doufám, že jim jednou dojde, jak zničili naše kvalitní fabriky , textilky, čokoládovny,, výrobu bot, skla apod.  a dovážejí šmuky z Číny. 

0 0
možnosti

Kanuk

3. 10. 2007 22:40
Ještě o specialistech

Starý vtip, ale mladší jej třeba neznají. V Rusku kdo umí psát a číst, je gramotnyj.

Kdo neumí ani psát ani číst, je negramotnyj. Kdo umí jen psát nebo jen číst, eto špecialist.

0 0
možnosti

Vaterland

4. 10. 2007 0:53
Re: Ještě o specialistech

;-D;-D;-D R^R^R^

0 0
možnosti

Kanuk

3. 10. 2007 22:34
Specializace

Já pamatuji dobu, kdy učebním oborem byl strojní zámečník. A toho mohli postavit k fréze, soustruhu, souřadnicové vrtačce nebo z něj udělat nástrojaře. Jak páni pedagogové, tak zaměstnavatelé, by se měli smířit s faktem, že Češi jsou malý národ a stát, a že když někoho vyučí na obsluhu oráběcího stroje od fy XY, model ABC, tak nedostane zaměstnání, protože na model BCD od stejné firmy bude koukat jak tele na nová vrata. Proto mnoho firem v USA a jinde poznalo, že jejich nejcennějším majetkem jsou kvalifikovaní řemeslníci, kteří dovedou svoje znalosti využít nejen k obsluze stoje modelu ABC od firmy XY, ale i k obsluze jiných strojů od jiných firem.Takoví pak mají plat vyšší než poskok ve kvádru s notebookem. Ovšem, kvalifikovaným řemeslníkem se nestanou za pár roků v učňovské škole (nebo něčem podobném).

0 0
možnosti

kocour

3. 10. 2007 21:42
no a ?

to meli komunista davno vymaknute. A dobre

0 0
možnosti

čtenář

3. 10. 2007 22:05
Re: no a ?

Myslíš ??? Kdy jsi v tom "pochodil" prakticky ?? Asi v té Emerice, viď ? Bambulo !

0 0
možnosti

jurtom

3. 10. 2007 21:20
Přílišná specializace škodí

Bývaly doby, kdy učňovské školství bylo na vysoké úrovni, ač oborů nebyla ani polovina. Jeho absolventi byli mnohem univerzálnější než dnes.Tehdy jsem slyšel o potížích se zaměstnáním jakési ruské inženýrky pro konzervování, která byla prakticky nepoužitelná, protože měla kvalifikaci pouze na konzervování do plechových konzerv.

Problém malé kvality vyučenců spočívá především v kvalitě jejich výuky. I v ní hraje roli to, kdo vyučuje. Měli by to být nejkvalitnější odborníci z výroby. Získat je pro výuku a odborný výcvik však patří do oblasti fantazie - za ty platy.

Kvalitní pedagog vychová kvalitního univerzálního odborníka, nekvalitní nikoli. Nicméně i ve výrobě platí, že učeň může získat pouze základy odbornosti, odborník se z něj stává až praxí.

0 0
možnosti

teta

4. 10. 2007 7:25
Re: Přílišná specializace škodí

Potvrzuji! Můj syn nastoupil s nadšením na pražské učiliště na obor umělecký kovář . Nadšení opadlo ve chvíli, kdy jsme zjistili, že učňák najel na módní vlnu výuky umělecekých řemesel, ale nebyl schopen zajistit mistra kováře na výuku. Praxi tam učili zvláštní "lopatové" bez jakéhokoli pedagogického nadání a bez základních profesních znalostí. Takže synovi nebylo umožněno stát se ani kovářem, natož uměleckým.

0 0
možnosti