Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Vydělat si na sebe musí být schopen i umělec

Ad LN 17. 5.: Propadliště Jany Machalické
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Genius172

25. 5. 2008 15:05
CENZURA

Ziadam,aby stat kazdemu pracovnikovi doplacal do priemernej mzdy.

Genius+ÝĚ

0 0
možnosti

Johny

25. 5. 2008 9:39
Glosa k diskuzi

Všiml jsem si, že již asi 5 dní zaplňují jako první a v hojné míře diskuzní fóra rozmanitých periodik přispěvatelé, jejichž argumentace, slovník i způsob kladení otázek připomíná magistrátní dikci téměř frapantně. Patrně to způsobila nedávno zveřejněná mediální analýza, která uvádí, že přes 50% příspěvků podporuje hnutí proti nekompetentním rozhodnutím pana Richtera. Opravdu to vypadá, že se strany protivné takto pokoušejí zmanipulovat i diskuzní fóra:))):-D

0 0
možnosti

lomihnát

24. 5. 2008 12:47
Johny, mám na Vás pár otázek.

Co si představujete pod termíny, které jsem zvýraznil modře,  " Žádají jen to minimum, které je nutné na provoz repertoárového divadla na vysoké úrovni. ", popř. kdo to určí.

Co se počtu sedadel týká, je snad v moci ředitele plánovat taková představení, která se při možné kapacitě zaplatí. To je jako postavit krásný, estetický a moderní, leč monstrózní restaurant mezi poli a chtít dotaci od státu za to, že tam nikdo nechodí. V čem toto přirovnání kulhá?

K Vašemu: Jedině v podobě vysoké kvality a umělecké hodnotě. V podobě obohacení diváka o rozměry edukativní, estetické, duchovní. , mám tyto otázky: Pokud mají toto daňoví poplatníci sponzorovat, dobrá. Ale jak vyberete ty, jejichž prostřednictvím budou toto vysoké umění konzumovat, když už se nemůže dostat na všechny? A jakým právem se nedostane na každého (kdo má zájem)? Budeme to řešit frontami, úplatky, nebo cenou vstupenky?

Kritizujete radního Richtra, že jím navržený systém je špatný. Kde je lepší návrh, a to takový, který by bral v úvahu VŠECHNA divadla a přiděloval prostředky (třeba vůbec ne všem ) podle objektivních, ověřitelných kriterií? Nebo tafdy jde, jak je u nás zvykem, o skupinu těch, kteří jsou si, jaksi, rovnější?

Četl jste dopis pana Hrušínského?

0 0
možnosti

lomihnát

24. 5. 2008 12:57
Omluva

Měl jsem se podívat napřed - dopis Hrušínského jste diskutoval.

0 0
možnosti

Johny

24. 5. 2008 11:08
Paní Kadlecová

Je vidět, že propaganda pana Richtera, založená na zveřejňování rozmanitých hausnumer z divadel ve kterých nikdy nebyl a o jejichž provozu nemá ani páru, zabírá. Ale tady přece vůbec nejde o platy. Divadla se nebouří proto, že chtějí víc peněz. Žádají jen to minimum, které je nutné na provoz repertoárového divadla na vysoké úrovni. Díky své zázračné nevědomosti a díky žalobě Petra Kratochvíla ( založené ve své podstatě na neodiskutovatelm faktu) prostě stanovil plošnou dotaci na prodanou vstupenku a odčerpal tím značnou částku z rozpočtu na kulturu. Nestanovil ani koeficienty které by zahrnovaly i velikost divadla, jeho podnikatelský záměr, specifiku atd atd. Umělci se o sobe umí postarat, to mi paní Kadlecová věřte. Znám mladé, začínající herce, kteří si přivydělávají v civilních zaměstnáních. Usuzovat, že české seriály (o úrovni nemluvme) ve kterých se opakují stále jedny a tytéž tváře + dovoz ze Slovenska jsou spásou pro herce je zcestné. Stejně jako je zcestné nerozlišovat profitní a nonprofitní subjekty. Ten problém jest mnohem hlubší a složitější než jak jste ho ve svém dopise, kultivovaně sice, leč bez znalosti skutečnosti popsala. Velká muzikálová produkce ma rozpočet na jedno představení v řádu několika miliónů. Vložené investice se vrátí při průměrném počtu 500 sedadel vrátí za 40-50 vyprodaných repríz. Investice do představení v malém divadle se 150ti až 200 sedadly (dosud subvencovaném městem) se pohybují okolo 200 tisíc. A ani při mnoha vyprodaných reprízách se nevrátí v hmotné podobě. Jedině v podobě vysoké kvality a umělecké hodnotě. V podobě obohacení diváka o rozměry edukativní, estetické, duchovní. Nedá se vše shrnout na jednu kupu a rozhodit peníze jen tak od oka. A o to v těchto sporech jde především.

0 0
možnosti

ivoš

24. 5. 2008 9:54
uživ se sám... socko...

Herci a ostatní.....     normální člověk který pracuje a není schopen pokrýt své životní náklady musí si najít práci jinou, to je běžné a normální.

Jako podnikatel si přece neotevřu bistro s kapacitou  300lidí když vím že obsadím jen 30lidí, a na zbytek židlí potřebuji ochotné daňové poplatníky kteří mi dopomohou k udržení chodu krámu a mých životních potřeb.;-P

;-)

0 0
možnosti

Johny

24. 5. 2008 12:05
Re: uživ se sám... socko...

Vážený Ivoši, víte vůbec o čem mluvíte? Víte co je to nezisková organizace? Víte něco o veřejné službě? Nevíte. Tak raději mlčte a nezáviďte něco, o čem víte starou belu.

0 0
možnosti

lomihnát

24. 5. 2008 9:33
Paní Machalická by si měla článek přečíst pozorně.

Obzvlášť tato slova:

Co však text zcela postrádá je jakýkoli pádný argument, kterým by autorka byla schopna - byť jen minimálně - podložit svá naprosto scestná tvrzení.

To je totiž běžný jev v jejích nadmíru emotivních výlevech, kterými brání příliv prostředků pro jí zvolenou část kulturní fronty.

Celý problém nedokázala ani jednou (!) popsat nezaujatě v celé šíři - tady i s uvedením seznamu nedotovaných divadel, porovnání kapacit a počtu zaměstnanců, atd........

Autorka tohoto dopisu velmi trefně odhaluje, že sice chápe, že kultura nejde "sekat jak Baťa cvičky", nicméně takových oborů je celá přehršel - a nedotovaných. A já si dovolím dodat, že sekat cvičky je jedna věc, ale prodat je a dostat zaplaceno je věc druhá - takže argumentovat ve smyslu "peníze se jinde množí jako myši ale v kultuře ne" je hloupé. Každý podnikatelský záměr stojí úsilí do začátku (nákup hry a její nacvičení), úsilí při jeho provádění (reprízy) a ne vždy to vyjde (propadák). A jako v divadle je derniéra, tak i v podnikání přichází často konec pro nezájem odběratelů. Je prostě víc podobného, než odlišného. Někdo je ochoten si to připustit, jiný ne. Tím nechci říci, že jsem proti jakýmkoli penězům do divadel. Jen mi vadí ta neargumentace Machalických.

0 0
možnosti

harry

24. 5. 2008 8:51
Jak...

Jak tak čtu různé články kvůli grantům divadelníkům,nabývám stále více přesvědčení,že pořádní umělci by je měli dostat.Existuje však řada rádoby umělců,kteří zjistili,že tento druh obživy je nejednoduší.K umělcům se řadí také účastníci seriálů,kteří zjistili,že vydělat 50 000,- měsíčne jde docela jednoduše.Co se obyčejný dělník musí natahat než je vydělá.Proto myslím,že těch "umělců"máme přespříliš.Nemluvě o potomcích bývalých umělců,z nichž obživu našli na základě svých rodičů.Také si říkají umělci.

Pokud existují soukromá divadla bez dotací,tak na jejich příkladu lze zjistit,že to jde.Pak by ovšem řada "umělců"musela jít pracovat a je tedy lepší brát zdarma dotace,které by se samozřejmně daly uplatnit v jiné sféře a pro daleko více neumělců.

0 0
možnosti

Johny

24. 5. 2008 12:13
Re: Jak...

Pane Farry, zajsté, že v soukromém divadle lze prosperovat. Ale nutno přihlédnout k faktu, že jsou i divadla minoritní. Divadla, která uvádějí klasický i současný repertoár. To znamená, že nefungují na principu podnikatelském. Taková divadla dostávají peníze i v New Yorku. Broadway tam také brblá, ale Off  Broadway muže experimentovat, přinášet nové podněty a posouvat pohled na umění novým směrem. A pak je pochopitelné, že tyto postupy přeberou i divadla komerční, protože chtějí být v souladu se současnými divadelními trendy. A to je, myslím, výhodné pro obě strany. Proto si novátorské, experimentální scény všude ve světě zasluhují granty a subvence. Je to otázka domluvy a pochopení užitečnosti obou sfér. Komerční i nekomerční.

0 0
možnosti

jkv

24. 5. 2008 8:07
Kultůra za 600

    Ono tady existuje taky něco jiného než ta Vaše Nova a jiný paskvil!

   Dotace založené na počtu sedadel v divadle jsou prostě zhovadilost !!!

   Vy, co plácáte ty nesmysle o tom, že si na sebe musí vydělat: Půjdete do divadla za 600,- Kč vstupného?

    Už vidím, jak řvete nad nenažraností herců!!

    Podle počtu příspěvků by si pisatelka tohoto nesmyslného článku nevydělala ani na slanou vodu!!!!!!

0 0
možnosti

pozornej

24. 5. 2008 8:54
Re: Kultůra za 600

jkv, nikoliv milé a už vůbec ne vážené.když někdo prodává svoji práci, prodává ji za cenu kterou je kupec ochoten zaplatit.a z výtěžku své práce je živ.když se není schopen uživit, tak se položí. strojírenský fabriky,textilky.hospody.totéž platí i pro divadlo.

0 0
možnosti

polách ludvík

23. 5. 2008 23:11
proč dotace

Můj otec byl soukromý zemědělec,než ho v roce 1952 komunisté zlikvidovali nikdy žádné dotace od nikoho nedostal,žil jen z toho co mu jeho práce zemědělce dala.Musel se na to pořádně nadřít aby uživil rodinu a splnil dodávky státu.Dnes žádají dotace nejen zemědělci ale také umělci a mnoho jiných,o kterých ani nevím..

    Uvádějte díla kvalitní a zajímavá,která zaujmou diváka a  ne hry bývalých potentátů,na které není většina národa zvědavá.Jistě se zvýší návštěvnost a ubude nářku o dotace.

0 0
možnosti

panBuCh

23. 5. 2008 22:18
hlediště jako diviště

....nic proti dotacím a grantům, pokud si žádost, respektive obsah žádosti žadatel obhájí. Základem je však schopnost vydělat si na své živobytí bez dotací. Jestzliže nejsem schopen zaujmout a lidé mi za mé výkony nechtějí platit, musím jít dělat něco jiného, něco za co mi platoit budou - ostatně myslím že takové smýšlení patří k základní výbavě každého svobodně smýšlejícího člověka. Pokud by to mělo být jinak, pak konečně definujme pojem "veřejnoprávní", vytvořme "veřejnoprávní" divadla, rozhlas... a zaměstnance-umělce zaměstnávejme a plaťme jako zaměstnance státu, tedy podle platových tříd....

0 0
možnosti