Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Papež: Vraťte Svatého Víta církvi

Česká republika se už patnáct let soudí s katolickou církví o tuzemskou nejvýznamnější sakrální památku – Svatovítskou katedrálu. Nedávno se do sporu vložil papež Benedikt XVI. a České republice důrazně doporučil, aby církvi komunisty zabavený majetek vrátila.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

JFP

2. 11. 2008 16:40
Odpustky

Abyste nemusel hledat reakci, zde Váš příspěvek: Učení o odpustcích není exaktní. Že odpustek je finanční náhrada za pokání, je víra, kterou církve oblbují malé děti a dospělé v krizových situacích. Obě tyto skupiny jsou totiž snáze ovlivnitelné.

Mýlíte se. Učení o odpustcích je naprosto exaktní, mimo standardních příruček (Kodex kanonického práva a Katechismus katolické církve) vyšel v r. 1992 překlad anglické brožurky z rok 1969 "Nové předpisy o odpustcích" (vydalo nakl. Řád). Zde nalezente definici: Odpustek je odpuštění Bohem časného trestu za hříchy, jejichž vina byla již odpuštěna - odpuštění, které může věřící obdržet, pokud je řádně disponován a za určitých vymezených podínek prostřednictvím církve, která jako správkyně vykoupení oprávněně promíjí a uděluje z pokladu zadostiučinění Krista a svatých.

Nevím, kdo koho oblbuje, ale učení o odpustcích je standardní součástí věrouky římskokatolické církve již řadu staletí. Takže mi z toho vychází, že někdo oblbnul Vás...

;-P

0 0
možnosti

JIří

30. 10. 2008 17:31
Nepochopitelné - středověk

Zdá semi, že se vracíme znovu do " milostného a zbožného" středověku. Pokud vím, tak cirkve se mají starat pouze o duše svých oveček, nikoliv o  majetek. " Což je císařovo... pravil  kdysi muž, který  pohnul  svědomím světa. Jeho náměstci  to trochu převrátili a  majetek jest cílem jejich... Domnívám se ´že naše dosud největší církev  se probudí  z  mámení let 90. JInak  naprosto nepochopila ci  muž  z  Jeuzalema vlastně chtěl. Amen

0 0
možnosti

JFP

31. 10. 2008 13:56
Re: Nepochopitelné - středověk

Ten muž z Jeruzaléma byl velmi dobře materiálně zásobován. Sám chodil nadstandardně dobře oblékán a jeho komunita měla společnou pokladnu...

0 0
možnosti

Pavla

30. 10. 2008 15:02
komunisti se stale divi

ze zakony, ktere chrani zlodejny jsou protipravni, divis se, ze prepisovani vlastniku za totality jsou zlodejny.

0 0
možnosti

Ravnagorac

30. 10. 2008 13:30
Katolíkům

jde akorát o prachy a moc. Je jich tady necelá 4 % ale slyšet jsou, jako by jich byla většina. Debakl ODS byl způsoben i tlakem na prosazení církevních restitucí.

0 0
možnosti

JFP

30. 10. 2008 17:29
Re: Katolíkům

Jsou-li Vás 4% neházejte to na druhé ;-D;-P!!

K Církvi se při sčítání lidu přihlásilo 30% obyvatel. Přihlásilo - tedy dobrovolně a o své vůli zaškrtlo toto políčko v dotazníku.

0 0
možnosti

kvik

29. 10. 2008 14:24
Proc darovati majetek cirkvi

Pripomnela se mi to cele pribeh z lekarske praxe Srosmajera: Grotekne tlusty fararko se pride raditi o svych zazivacich potizich. Udava, jak ho boli zde a tady a jake potize velke ma a potom nasleduje vyliceni vseho co za den sezere. Srosmajer ho udajne pokojne vyslechl a na otazku fararka co mu vlastne chybi k dokonalemu zdravi dobry lekar radi: druha prdel, dostanu zlatku za konsultaci a hybaj ven!

Nu a co vy poradite cirkvi svate moji mili soukmenovci?

0 0
možnosti

tomas

29. 10. 2008 10:49
proc cirkve potřebují majetek II

Co se pravniho pohledu týče pak hledat právni důvody pro majetkove spory v totalitnim systemu, ve kterem byla vetsina hodnot o kterych je dnes rec vytvořena a kde cirkev bud mela a nebo se podilela na monopolu moci aje nehoráznost. Cynismus  s kterým se dnes ohánějí zástupci církve, když se odkazují na tuto minulost jje odporný. Pokud se. odkazují na majetková práva svatých pak by neměli přehlížet ty zástupy obyčejných smrtelníků které připravili o život o zdraví a o majetek. Pokud by měli odskodnit sve zločiny minulosti pak by se nedoplatili. Navic cirkev je neživá organizace a její činovníci nejsou v roli majitelů ale zaměstnanců takže byl li jim nějaký majetek zabaven je to stejné asi jako když z nějakého důvodu zkrachuje tovarna zamestnanci dostanou odstupne odpovidajici jejich platum ale nikoliv tovarnu. Byl li tedy nejaky konkretni duchovni poskozen Komunisty stejne tak jako mnoho dalsich perzekuovaných lidi tak samozřejmě ať ho stáat z peněz daňových poplatníků odškodní to je jasné. Celé je to ale jak jsem řek z jediného důvodu aby cirkev získala moc mohla korumpovat politiky a vymyvat hlavy mlade generaci a zmenit celou spolecnost k obrazu svemu. Pokud jednou do ruky tuto moc ziskají už nebude cesta zpět

0 0
možnosti

Pavla

29. 10. 2008 10:57
Re: proc cirkve potřebují majetek II

Symtaizanti zlodeju, jako dlouho jeste budete pravdu prekrucovat. Narodu chybi pokora, ucta k soukromemu majetku, treba cirkevnimu. Pravdou je, ze zkrachoval komunismus, zcela zakonite.

Vsechno je opozdene, teprve dnes se trestaji zlociny nacismu. Nebude trvat dlouho, dostane se na vsechny. Co je dulezitejsi? Mit ciste svedomi, nebo zit  ve strachu, ze to co vlastnim neni vlastnictvim, ale kradezi.

0 0
možnosti

tomas

29. 10. 2008 10:49
proc cirkev potřebuje majetek

Vy co tu stojíte na straně církve mi zkuste vysvětlit proč potřebují majetek.  Cirkve se snaží získat majetek podle  meho nazoru neboť je to cesta k moci. I ty tzv pozitivní role cirkve jako charita péče o nemocné nebo postižené, ochrana kulturních památek a podobné věci, které jsou jistě chvályhodné jsou tak trochu účelové.

Zdravá společnost by měla vytvářet systémové nástroje k tomu aby umožňila důstojný život všem llidem, nezávisle na životním osudu nebo problému s kterým se každý z nás potýká a který někdo zvládá lépe a někdo hůře. Pro nesystémové kroky pozitivním směrem tu také nejsou žádné bariéry a není důvod proč by to mělo být doménou jakýchkoliv ideologicky motivovaných organizací.  Takže pro to pozitivní co tu cirkve vykonavají neexistuje nějaký logický monopol. stejně tak tu existuje a může i nadále existovat mnoho dalších organizací či jedinců, kteří nachází uspokojení v tom, že pomáhají potřebným. Na rozdíl od cirkví to nečiní formou reklamy, kterou si chtejí naklonit veřejnost aby v tichosti strpěla, že jí připraví o ohromné prostředky, které tak budou chybět k investicim do vzděláni do rozvoje nových možností jak uspět v globální souteži a do infrastruktury. 

0 0
možnosti

JFP

29. 10. 2008 11:01
Re: proc cirkev potřebuje majetek

Stát od církve okopíroval její sociální péči. Zdaleka nejen ji - po tisíciletí provozovala církev školství, matriky, soudy... Doba se změnila, žijeme v sekulárním státě. Potud je povinností státu nabídnout tyto služby sekularizovaně.

Problém je v tom, že v řadě oblastí to stát dělá špatně nebo nedostatečně. Jinak si nelze vysvětlit ohromný převis poptávky nad nabídkou u biskupských gymnázií a vůbec církevních mateřských i základních škol, právě tak jako nezvládnutelný převis poptávky nad možnostmi stacionářů pro mentálně postižené či umírající. Církev to dělá a dělá to dobře - leč z valné části "za své". nevadí jí to, dělala to "za své" po celá tisíciletí.

Vadí ji "chytráci", kteří do církevního zařízení vrazí nemohoucí babičku (ne na LDN - kvalitu znají, je hrozná) a pak řvou, ať je církev chudá.

0 0
možnosti

brr.

29. 10. 2008 7:49
Kardinál Vlk hanobí ČR!

Vlastnictví katedrály je sporné a vlastnictví církve není prokazatelné. V demokratické společnosti rozhodují soudy a ne koncily. Řešit majetkové spory mezi organizací vedenou Vlkem a ČR jinými než soudními cestami je svéhlavým aktem poškozující celou českou společnost. Role katolické církve je v ČR zanedbatelná. Na politické scéně je zastoupena KDU-ČSL a její pracovní výsledky i upadající a okrajový společenský význam je zřejmý. Významné kulturní stavby by měly být vlastněny státem. Nejlépe to odpovídá zájmu většiny občanů ČR. Vydání katedrály katolické církvi se rovná rozdávání státního majetku hrstce zájemců.

0 0
možnosti

JFP

29. 10. 2008 9:20
Re: Kardinál Vlk hanobí ČR!

S úvodní pasáží naprosto souhlasím. IMO by s ní souhlasil i papež, proto jen pochválil stát a církev, že mají společnou komisi a vyjádřil přání, že bude pracovat dál. Nikomu nic neradil, nedoporučoval. Není-li jasná shoda, musí rozhodnout zákonná cesta -tedy soudy či parlament.

Dál už ale souhlasit nemohu. Role katolické církve je zanedbatelná? Při třetinovém přihlášení se občanů ČR k církvi? Existuje nějaká větší organizace v ČR?

Píšete: Významné kulturní stavby by měly být vlastněny státem Proč? Jestliže budeme rozhodovat podle "zájmu většiny občanů", pak se z právního státu stáváme v lepším případě přímou demokracií švýcarského typu, ale bohužel mnohem spíš hračkou v rukou populistických politiků.

0 0
možnosti

Volodya

29. 10. 2008 1:29
fakta a závěry

a) v době právního státu první republiky by si nikdo vlastnictví katedrály církví nedovolil zpochybňovat ač po roce 1918 mohla klidně připadnot státu kdyby k tomu byl obhajitelný důvod

b) katedrála byla znárodněna totalitním režimem v padesátých letech

c) tahanice o katedrálu po r. 1989

Z toho lze celkem věrně usuzovat na dnešní situaci v ČR - od stavu a) ke stavu b) - stále více se v ČR prosazují netolerantní a protiprávní tendence.

Nakonec i výsledek posledních voleb ukazuje po čem typický čecháček touží. Holt demokracie je většině docela proti srsti a podle toho to vypadá. Nedejme se mýlit, katedrála je sice zástupný problém, ale je to do jisté míry lakmusový papírek stavu společnosti a hlavně o tom kdo v ní má skutečný vliv. A tím je levice.

0 0
možnosti

medvěd

28. 10. 2008 23:23
ať si nechá církev. sv.Víta a my si nechme katedrálu

Dle učení církve sídlí víra v duši lidí . Nikdy jsem neslyšel že by sídlila v hromadě kamení .  Proto souhlasím s papežem nechť si církev nechá sv. Víta a my občané tj stát se spokojíme s tou katedrálou .    

0 0
možnosti

JFP

29. 10. 2008 10:51
Re: ať si nechá církev. sv.Víta a my si nechme katedrálu

Já jsem zase neslyšel, že víra sídlí v duši....;-P

0 0
možnosti