Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Soud: Pražská zoo může užívat své logo

Pražská zoo může dál užívat své logo s koněm Převalského, které v roce 1998 vytvořil výtvarník Michal Cihlář. Rozhodl o tom dnes Městský soud v Praze, který zamítl Cihlářovu žalobu, v níž malíř požadoval, aby se zahrada dalšího užívání loga zdržela.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

P

11. 11. 2008 10:15
Směšné

Na jedné straně pan Fejk tvrdí že pana Cihlaře několika násobně za logo přeplatil, musím srovnat cenu za logo vůči 4,2 milionům. Jsem toho názoru že pan Fejk je špatný manager. Píši to proto , že jsem kdysi s panem Cihlářem uzavřel smlouvy a vše proběhlo k naprosté spokojenosti zúčastněných stran.

0 0
možnosti

Neka

7. 11. 2008 15:18
"Smlouva podepsaná za zvlášť nevýhodných podmínek":

Pro Mishuli: To je právnická formulace. A nepřemýšlím takhle demagogicky. Moc často mě ale napadá, kolikrát si objednavatel objedná práci, autor na ní měsíc(e) pracuje bez písemné objednávky, natož  smlouvy a ta se píše až v okamžiku převzetí hotového díla. A hradí náklady k práci (matroš třeba). Můžete se divit, není to správné, ale je to běžná praxe. Pak objednvatel dumá, jak udělat smlouvu co nejlevnější  počítá s tím, že autor vynaloženou práci nezahodí a už necouvne. Protože už hodně investoval. To není podepsání smlouvy za zvlášť nevýhodných podmínek? Bohužel, kdyby se to týkalo jiného oboru, jsou odborné komory, dělnické odbory atd., které profesi chrání...autoři jsou na tom u nás momentálně hůř.  Mishule, váš názor, že autora nikdo nenutil atd....to je přesně to (nomenklaturních kádrů) jednání, které jsem měla na mysli. Nutí dělat podle nejlepších schopností a odměna je podle uznaných potřeb :-))) Tuhle  ideologii měl už bolševik...

0 0
možnosti

Netka

7. 11. 2008 14:24
Fakt je,

že není známo, jak bylo ve smlouvě ošetřeno nejen užití, ale hlavně další tzv. ŠÍŘENÍ díla. Což podle autorského zákona, nadřazeného autorským smlouvám. Určuje toto šíření jen ve smyslu původního určení. Tedy logo v tiskovinách a podobně. V případě užití na propagačních předmětech ( dezén trika, hrnku, jámevímčeho dalšího ), by nutně zoologická musela odkoupit výhradní práva autora na jiné komerční užití. Nebo by se autor musel práva výslovně písemně vzdát. Logo je jinak stále jeho duševním majetkem.

0 0
možnosti

Netka

7. 11. 2008 14:05
Omlouvám se Michalovi za komolení jména...

Trochu jsem pozapomněla. Jména  jsou moje slabina. ( Ondřej = režisér, co?) K věci: Pane Fejku, vy tvrdíte, že před deseti lety byla odměna autorovi dokonce DESTKRÁT  nižší, tedy 5.000,-??? Slovy: pět tisíc korun? Odkud jste, proboha? Nelžete, prosím!  Po zdanění, povinných odvodech a odečtení režie by autorovi zůstalo tak 3.000,-Kč. To je v roce 1998 asi PĚTINA průměrného celorepublikového platu! Takže byste AUTOROVI nabízel uhrazení práce ve výši 4,5 pracovního dne například kladeče linolea. Za obrázek? Snad. Ale za dlouholeté výhradní užívání díla (viz. příspěvek předchozí), je to sakra málo! I za plakát se tehdy dávalo 6-10 tisíc... BTW: MICHAL  je tak chopný, že se bez vás obejde, ale vy si děláte mezi výtvarníky hroznou antireklamu. Veselý jakbysmet.

0 0
možnosti

ach joj...

7. 11. 2008 15:15
Re: Omlouvám se Michalovi za komolení jména...

Opravdu vse zalezi na tom, jak byla uzavrena smlouva. Jinak nema cenu se o tom bavit. Jestli vytvarnik souhlasi s podminkami, ktere jsou pro nej nevyhodne, je to jenom jeho vec...

0 0
možnosti

Netka

7. 11. 2008 13:38
Pan Fejk se plete

nebo záměrně manipuluje s fakty. Před deseti lety nebyl běžný honorář za vytvoření loga s příslušným manuálem 10.000,- Kč. Pokud jste tehdy dali Cihlářovi 50.000,-, byla to suma tak zhruba za získání (návrhu), tehdy dokonce  studenta, nikoliv za jeho další užívání. Autorský zákon v Čechách dostává dost na prdel. Bohužel, je víc případů, kdy člověku zůstává rozum stát. Co jsou tantiemy z užití díla, například hudebního, chápe snad každý. V případě loga se tvůrce budoucích příjmů (tantiemů) vzdává, ale za úplatu a zpravidla za určitých podmínek, zamezujících jinému použití - zneužití. Páni direktoři si zákon ohýbají po svém, vidí jen ten obrázek a zkoumají, kolik času nad ním dotyčný seděl. Nejraději by tvůrce platili od hodiny. Ani nerozlišují mezi autorstvím a interpretací. Ondřeji, moc držím palce, odvolej se a nedej se. Mrzí mě, že to musím napsat, ale dnešní šéfíci se často chovají jako dvojčata bolševických nomenklaturních kádrů. A pan Fejk? Bez image a  nápadů Ondřeje Cihláře by jistě pražská zoologická tak populární nebyla.

0 0
možnosti

Halabala

7. 11. 2008 13:40
Re: Pan Fejk se plete

Absolutní souhlas! Jinak jen, že grafik Cihlář je Michal, ne Ondřej...

0 0
možnosti

tak tak

7. 11. 2008 11:45
Jsem

orangutan z Tróje.

0 0
možnosti

pepe

7. 11. 2008 13:05
Re: Jsem umělec

a chovám se podle pana profesora tržně. Nic víc, tak jako ostatní moji modří kamarádi.(Y)

0 0
možnosti