Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Matematika umožňuje mnohé pochopit

Ad LN 14. 1.: Matematika? Vždy mi stačily kupecké počty
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Czeckie

23. 1. 2009 14:01
Souhlas

Doktore Fuchsi, naprosto souhlasím. Je zvláštní, že k matematice většina dnešních žáků přistupuje způsobem, který jste popsal: předmět  bez významu, ačkoliv o ostatních to tvrdí méně často. Čím to je? Vůbec ta celková nechuť k přírodním vědám (+matematice), která se tváří jako přednost. Jako kdyby se žáci báli explicitně používat mozek? Pochopení matematických či přírodních vztahů chce velkou fantazii, kreativitu a široké zázemí vědomostí. Ale to platí i pro pochopení jazyka, básně, zákonu, filozofického učení. Jenže toto studenti přejdou tím, že se to jednoduše naučí, namemorují. Dokonce bych si troufal tvrdit, že pozitivní vliv učitele už dnes nemá takový vliv. Většina mých učitelů byla/je skvělá, stejně se to na třídě nepozná. Z toho, co jsem odpozoroval, má takový přístup k přírodním vědám obyvatelstvo cca do třiceti let. To tak vypadá, jakoby s tím pád komunismu souvisel. Těžko to bude historická nechuť k zaběhlému pořádku režijního přírodovědně orientovaného vyučování (tak, jako to platí u výuky ruštiny) Pak to tedy může být jiná změna - otevření se postupům ze západu. Často se říká, že vzdělávání v USA nebo v záp. Evropě nemá vysokou kvalitu (pověstí mívají pravdivé jádro) Může to být tady? Nebyla by to jediná špatná věc, kterou jsme si osvojili, zatímco ty chytré a dobré záležitosti jsme nepřijali. Zcela určitě se nesnažím dávat jakékoliv plus komunismu, jenom mám pocit, že uvolněná atmosféra, tak jak se vytvořila v 70./80. letech v USA, jaksi není kompatibilní s přírodními vědami->vědami->poznatky->znalostmi } přemýšlením. Dokonce nejen to, jsou i horší důsledky: lidé se nerespektují, nepřemýšlí o významech svého jednání, nemají ideály, morální cítění. Však ono to jde na některých komerčních úspěších televizí hezky vidět. (takže ta matematika je jen jeden ze symptomů?)

Myšleno vše obecně, každý sám pozná, zda to pro něj platí či nikoliv.

Jsem elitář? Možná, přesto nikoho neodsuzuji.

0 0
možnosti

student

4. 3. 2009 19:10
Re: Souhlas

pan fuchs je docent ;-) to jen takova drobnost... Kazdopadne mate pravdu a ja bych jen dodal, ze mi prijde, ze celkova tendence vytesnovat a zuzovat matematiky souvisi s pohodlnosti dnesni spolecnosti - lide jsou dnes lini myslet.

0 0
možnosti