Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Morava se bouří: Proč říkáte této zemi Čechy?

Moravská část České republiky se "vzbouřila" a žádá používání správného názvu země. Aktivisté připravili zvláštní dotazník: Používám pro Českou republiku označení Čechy. Takže jsem polovzdělanec a ignorant, český nacionální šovinista nebo nemocný člověk. Nebo jsem se jen zmýlil, omlouvám se Moravě a Slezsku a jejich obyvatelům za svůj omyl.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

P. Čech

2. 3. 2010 18:00
Je zarážející a opovrženíhodné

 jakými hloupostmi se zabývají dokonce akademičtí pracovníci. Každému je přece jasné o co se jedná a o to přece jde. Použije-li někdo omylem nebo z neznalosti pro Moravu název Čechy, hovoří-li o České republice, je zcela jedno. Československo také ve svém názvu nemělo Moravu, každý tomu rozuměl a nikdo neprotestoval. Jestliže nemají akademičtí pracovníci co dělat, nechť si najdou nějakou smysluplnou práci. Jiná věc ovšem je, že našemu státu by slušel spíše název Kocourkov a to zejména pro politiku, kterou provádí. Tady je problém, který je společný jak pro Moravu, tak i Čechy. Je třeba důsledně vytvořit občanský stát se všemi atributy které má takový stát mít. Potom nějaké národnostní plky zcela pozbudou na významu. Ony vlastně již žádný význam nemají, pouze stále ještě existují lidé, kteří z nedostatku smysluplného pracovního vytížení, vymýšlejí hlouposti a pouze jitří emoce a štvou lidi proti sobě.

0 0
možnosti

M. Vichta

1. 3. 2010 11:37
Titulek jako bystřižený z bulváru

a navíc článek naprosto zbytečný, motavská národnost jajko taková neexistuje, pokud ji stvoříme bude se jednat o pojem nesourodý. Spíše bychom mohli zkoumat, zda existuje národnost moravsko-slovácká, hanácká, valašská, horňácká atd.

Morávák není české národnosti stejně jako Bavorák není Němec.

0 0
možnosti

J. Mrázek

26. 2. 2010 19:27
Tak dlouho budeme blbnout,až nás spolknou sousedi.

To opravdu moraváci nemáte na starosti nic jeného, než ze sebe dělat voly ? Vždyť jste tak báječní lidé, tak co blbnete ?

0 0
možnosti

J. Kosíková

3. 3. 2010 19:32
Re: Tak dlouho budeme blbnout,až nás spolknou sousedi.

Nejsme volové, jsme Moravané. Morava ještě za Rakouska-Uherska byla rovnocený útvar s Čechy. Např. když byla národní výstava v Praze v r.1910 týkala se jen Čech.Můžete si ověřit.

0 0
možnosti

m. Řehák

25. 2. 2010 15:20
Tato země?

Název článku je zcela zavádějící. Pravděpodobně tam mělo být "tomuto státu", jinak by na tom nebylo nic špatného. To, že ČR sestává ze tří zemí říká naše Ústava v preambuli, když určuje, koho se týká. Nemluví tam o žádném národě. Přirozeně: nejsme národní stát - jsme státem občanským.

Nejsme českými občany: takový pojem ústava nezná. Mluví jen o občanech ČR žijících na území Čech, Moravy a Slezska (toto a nic jiného je pojmenování našich 3 zemí - méně ani více jich nemáme). Mluvit o zemi znamená mluvit jen o jedné z nich.

Něco jiného je stát. S tím se ČR ztotožňuje a neznamená nic jiného.

Nadpis tohoto článku by měl smysl pouze tehdy, kdyby zněl: Proč říkáte tomuto státu Čechy?

Zatím žádný stát s tímto jménem neexistuje. Neexistuje ale ani stát se jménem Česko - to je pouze název státní části, tedy země a to země Čechy, ať se to prosím komu líbí, nebo nelíbí. Národovecké manýry v této věci jsou příslušné.

0 0
možnosti

F. Pavlis

26. 2. 2010 14:42
Re: Tato země?

Pro neznalé odkazuji na heslo Amerigo Vespucci na Wikipedii. Gymnazisté to ovšem vědí i bez ní. Pan profesor snad také. Amerigo, původem snad z Florencie - kdysi republika - je dnes nazýván "italským" literátem cestovatelem etc. Italikové byli jen jedním z kmenů na dnešním území  zvaném Itálie. Nikterak tyto souvislosti nevadí nikomu, kdo klade při přísaze ruku na srdce a považuje se za AMERIČANA. Nezáleží odkud přišel a kde jsou jeho rodné hroudy a kořeny rodu. Pan profesor ozdobený tolika tituly trpí stejnou chorobou, kterou přisuzuje jiným.  Pouze pragocentrismus zaměňuje za brnocentrizmus.  Minoritám má být nasloucháno. Mohou mít někdy i větší díl pravdy než majority. V některých případe je však vhodnější vykázat je do příslušných mezí a zabránit jim šíření stupidit a evidentních nákaz. Záhy by se mohli ozvat i občané Domažlic s tvrzením, že nejsou spokojeni s absencí názvu Chodsko v oficiálním označení státu či země.  Adresáti citovaného dotazníku by měli vracet  místo něho hygienickou roušku na ústa. Stojí jen pár korun.

0 0
možnosti

R. Harth

21. 2. 2010 15:18
Moravané

Jsem rád pane, že Vám vadí můj názor. A ani netušíte co všechno jsem se já dozvěděl o Vás.

S velmi přátelský pozdravem R.Harth

0 0
možnosti

R. Harth

21. 2. 2010 10:08
Moravané

Pane, mám na věc jenom svůj názor, žádné pravdy nikomu nesděluji, jestli se mýlím nebo ne je nepodstatné. Pokud se, ale domníváte, že máte pravdu, tak je jakákoliv diskuse irelevantní.

S pozdravem R.Harth

0 0
možnosti

M. Komárek

21. 2. 2010 12:37
Re: Moravané

pokud se pustíte s nenávistným J.Novákem do diskuze a dovolíte si mít odlišný názor, dozvíte se o sobě věci, které jste vůbec celý život ani netušil ...

0 0
možnosti

R. Harth

18. 2. 2010 19:55
Moravané

Musím reagovat na "vlastenectví" sportovních fanoušků, jedná se o tz.identifikaci, nikoliv o vlastenectví! Fanoušek se identifikuje se svým mužstvem, považuje jeho vítězství za svoje a trpce nese jeho porážky. Vlastenectví je nepřátelský postoj k těm ostatním.

0 0
možnosti

J. Novák

20. 2. 2010 19:24
Moravané nejsou šovinisté!

Velmi se mýlíte, pokud atributu vlastenectví přikládáte apriori nepřátelské postoje. Dokonce ani národovectví (nacionalismu) se něco takového nedá apriori přičíst. Podstatou obou je identifikace se společenstvím podporující především altruistické city. Jen někdy a většinou až následně nebo vynuceně dochází k "nepřátelským postojům k těm ostatním". Pak už jde o šovinismus.

Mezi vlastenectvím a národovectvím jen často jen těžko rozeznatelná hranice, když dotyčný nevnímá (je jedno zda objektivně nebo subjektivně) nějaký rozdíl mezi vlastí (otčinou) a národem. Ale opakuji, podstatou obou je pozitivní identifikace se společnstvím.

0 0
možnosti

J. Malinovský

17. 2. 2010 12:16
Tyhle "spory" unavují

Tyhle "spory" unavují.

0 0
možnosti

S. Libor

16. 2. 2010 16:16
Morava asi zmizí

Jsme  Češi, část žije na Moravě. Díky rozdělením republiky na kraje zmizela Morava z mapy. Proto se v televizní soutěži dovídám, že druhá nejstarší universita v Čechách je v Olomouci, nebo v předpovědi počasí, že se v Čechách  objeví přeháňky, zejména v Beskydech.  Jak někdo příštím generacím vysvětlí kde je Morava - jedině z historických map.

0 0
možnosti

m. Řehák

18. 2. 2010 17:36
Re: Morava asi zmizí

Někteří jsou Češi, jiní Češi nejsou.

Je zajímavé, že Fr.Palacký, jímž se ohánějí všichni zastánci tzv.českého národa píše rok před svou smrtí jak o národě českém, tak o národě moravském a to jako o národech rovnocenných.

Já Čech nejsu a upřímně ani nemám jako Moravan nejmenší potřebu jím být a to stejným právem, jako Čechové nemusí být Moravany. Česká nehoráznost mluvit o moravském Olomouci jako o českém městě je samozřejmě odsouzeníhodná.

0 0
možnosti

R. Harth

10. 2. 2010 12:00
Moravané

Vlastenectví je nejhorší vlastnost.

Oscar Wilde

0 0
možnosti

Z. vintr

14. 2. 2010 11:12
Re: Moravané

Aha! Jenže je to vytržené z jiné souvislosti. Být vlastencem znamená milovat svoji kulturu, zemi. A to může i černoch žijící na tomto území. Je na tom něco špatně?

0 0
možnosti