Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Z veřejných zakázek odteče ročně bokem až 60 miliard, přiznává ministr

Když nedávno ekonom Pavel Kohout oznámil odchod z Národní ekonomické rady vlády, tvrdil, že ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský (VV) nebere vážně připomínky NERV k zákonu o veřejných zakázkách. Ministr jeho kritiku považuje za nedorozumění.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MD

M. Dubanová

18. 1. 2011 22:24
korupce

Korupci tu často jen čicháme ve vzduchu, říká bývalý premiér Fischer

Je to brutálně špatný systém. Ten, kdo organizuje zakázku, spolupracuje s tím, kdo se o ni uchází..

29 rozvíjejícím se státům

v Evropě a Asii půjčuje Evropská banka pro obnovu a rozvoj, jejímž je Jan Fischer viceprezidentem. Nepatří mezi ně Česko, které banka bere jako rozvinutou zemi. Jejím vlastníkem je 61 zemí, EU a Evropská investiční banka.

Dodavatelé si v Česku často rozparcelovali státní správu, tvrdí bývalý úřednický český premiér Jan Fischer. Je to způsobeno špatným systémem, který jeho vláda už nestihla změnit. Navíc české politické elity prý u nás dosud nejsou na stejné úrovni jako v zavedených demokraciích a snadněji podléhají lobbistickým tlakům. Fischer je nyní viceprezidentem Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) v Lodnýně. Tato mezinárodní banka má svými projekty podporovat rozvoj demokracie a soukromého sektoru v posttotalitních zemích v Evropě a v Asii.

0 0
možnosti
MD

M. Dubanová

17. 1. 2011 19:58
je to tady čím dále tím horší, všichni to vidíme, ale

nikdo s tím stále se zhoršujícím stavem nic nedělá a lidi jsou zcela lhostejní. Petr Holub napsal pro ČR 6 článek s alarmujícím názvem - Kam se propadá ČR, a dále píše o zvyšujícím se počtu nezaměstnaných a o nezájmu lidí, nejen o tuto nehezkou informaci, ale vůbec a svůj článek končí větou :"Postupně se propadáme mezi země, o kterých se ví, že nejsou samy schopny řešit své problémy.“ , ale lidem obecně to nevadí, psala jsem dnes o korupci a jeden komentátor se mě vtipně zeptal, jak se "dá měřit korupce"?

0 0
možnosti
VK

V. Klíma

18. 1. 2011 22:44
Re: je to tady čím dále tím horší, všichni to vidíme, ale

Mluvit o korupci sice není příjemné, ale nelze se bez toho pohnout.

Myslím, že současná vláda proti ní dělá nejvíc ze všech vlád za posledních min. 13 let.

0 0
možnosti
MD

M. Dubanová

17. 1. 2011 14:38
a už 20 let

Čech se neobtěžuje žádným měřením, žádný nákres ani výpočty. Přistoupí k úředníkovi a pošeptá mu: "Za 2 250 000,- Kč to uděláme."

Ministerský úředník na to: "Jak jste došel k tak vysoké sumě ?" Čech na to : "Milion tobě, milion mě a za 250 000,- Kč to objednáme u toho Ukrajince !"

No, a takhle to v Čechách funguje již drahně let u všech výběrových řízení, zadávaných úplně všemi orgány tohoto státu !!!!!

Kdo nevěří ať to zkusí nějaký čas ve stavebnictví ČR …

0 0
možnosti
MD

M. Dubanová

17. 1. 2011 14:38
tady to vypadá přesně takto!

OPRAVA PLOTU KOLEM MINISTERSTVA (je jedno kterého, hlavně že je to v ČECHÁCH.)

Tři podnikatelé se přihlásí na opravu plotu kolem nejmenovaného Ministerstva. Slovák vezme pásmo, změří délku plotu, všechno načrtne na papír, něco spočítá a praví: "Spravím to za 350 000,- Kč, z toho je 200 000,- Kč materiál, 100 000,- Kč pro zaměstnance a 50 000,- Kč je marže firmy".

Ukrajinec vezme palici, něco poměří, něco nakreslí, něco vypočítá .... "My eto sdělajem za 250 000,- Kč - to je 150 000,- Kč za materiál, 50 000,- Kč za práci a 50 000,- Kč marže firmy."

0 0
možnosti
ZV

Z. Válek

17. 1. 2011 13:59
Vítr fouká z jiné strany.

Průhlednost či neprůhlednost veřejných zakázek není tím hlavním nositelem korupce.  Na komunální úrovni se zájemce, který má k zadavateli nejblíže (sídlo firmy, okruh známých) domluví se zadavatelem (obcí, městem) na ceně za kterou zakázku dostane. Pak osloví další dvě, nebo čtyři firmy (podle výše ceny zakázky) a ty jí udělají tzv. křoví. Protislužbou pro firmy (křoví) je poskytnutí křoví v opačném gardu a pro zadavatele (obce, města) provedení prací nad rámec zakázky (chodníky, komunikace, peníze pro sportovce, atd.). a pro policii a armádu přímo úplatek. Pokud se do veřejné soutěže přihlásí i ti s kterými se nepočítá, zadavatel o tom informuje svoji firmu a ta pak s ostatnimi jedná. Pokud se nedohodnou, pak zadavatel obálky otevře (nesmí být v zadacích podkladch uvedeno, že se obálky budou otevírat hned po předání) a ta pak svoji cenu koriguje a příslušné doklady se vymění. Takto je ošetřeno 95% všech zakázek. Má to dokonce oficiální název. Říká se tomu ŘÍZENÁ SOUTĚŽ. Pokud by s tím chtěl stát něco dělat, musel by do všech soutěžních komisí delegovat své neúplatné lidi. No a jsme zase na začátku.  

0 0
možnosti
JR

J. Rechnovský

17. 1. 2011 10:49
Nesouhlasím s ministrem!

Při výběru státních zakázek nejvíce chybí odbornost, jasná osobní odpovědnost a postih. Riziko, že firma, která jednou postavila lávku přes potok zmrví tendr na velký most by pak bylo malé. Minimalizovat by ho měla osobní odpovědnost managera výběrového řízení, dodavatele (konkrétního člověka nikoli jen firmy) a stavebního dozoru. Ve smluvních podmínkách by pak mělo být jasně uvedeno kdy je možno odstoupit od smlouvy. Tohle by mělo odradit většinu firem, klteré na to skutečně nemají, ale neodradit ty, které ještě nemají papírově konkrétní zkušenost, ale mají dobrou cenu, technologie a hlavně schopné lidi.

Takže. Tythle úvahy ministra korupční prostředí ovlivní jen málo.

0 0
možnosti

J. Čertík

17. 1. 2011 10:32
Co nejméně "veřejných" zakázek!

"Všem nepravostem, hlavně u těch menších zakázek, zabránit nelze. Projektant třeba nadhodnotí výměry kabelů a jen jeden dodavatel od zadavatele ví, že nebude muset klást 110 kilometrů kabelů, ale jen 100. Jak tomuhle předejít?"

Přesně tak, jsou věci, které žádný zákon nemůže postihnout. Pouze policie a novináří a dá to fušku.

Jednu věc ale přesto můžeme trvale požadovat: Co nejméně "veřejných" zakázek!

0 0
možnosti
JR

J. Rechnovský

17. 1. 2011 10:55
Re: Co nejméně "veřejných" zakázek!

Tohle je pane trochu zbytečná obava. Vyřeší jí totiž skutečně konkurenční prostředí. Schopná firma rozezná nadhodnocený údaj a vnitřně bude kalkulovat s  reálným číslem. Nabídne proto lepší cenu.

Jinak zcelasouhlasím s omezením veřejných zakázek.

0 0
možnosti
JK

J. Kliment

17. 1. 2011 10:09
V principu to není

příliš složité. Pokud si jako soukromá osoba objednávám či kupuji jakoukoli službu či zboží je mým kritériem poměr kvality a ceny, rozhoduji se tak, abych zaplatil co nejméně za co nejkvalitnější produkt. Prostor pro určitou míru korupce se tu otevírá až v okamžiku kdy se jedná o zboží či službu která na trhu chybí, či je podmíněna splněním nějakých podmínek - čím jsou tyto podmínky složitější tím je prostor pro korupční jednání širší. Jiná situace nastane rozhoduje li o zboží či zakázce třetí osoba, navíc osoba jejíž mzda či postavení naprosto nesouvisí s kvalitou rozhodování. Tam platí , zejména při absenci etiky i přímé kontroly , pouze jedno kritérium, a to ono klíčové "co z toho mám já?". Je to nemorální, škodlivé - ale vcelku pochopitelné. Dokud nebude státní správa přímo zodpovědná za hospodaření, dokud se nebudou odměny úředníků od výsledků zakázek odvíjet a dokud nebudou za předražené či nesmyslné kontrakty padat okamžité a citelné postihy je tzv." boj proti korupci" jen fráze. Bezbřehé přerozdělování prostředků a zbytnění stání správy je živnou půdou nejen pro korupci ale i pro ohromné plýtvání prostředky, čím větší míra přerozdělování tím vyšší procento podvodů. Není náhoda že státy se zřízením které je na přerozdělování založeno jsou ekonomicky na dně, se všemi důsledky z toho plynoucímy.

0 0
možnosti
JH

J. Hochová

17. 1. 2011 8:17
Já jen, že

ty miliardy je nucen platit řadový občan.Že nevezmeme šakan do ruky !

0 0
možnosti
VK

V. Klíma

18. 1. 2011 22:39
Re: Já jen, že

Kterého občana máte na mysli?

0 0
možnosti
KL

K. Lhoták

17. 1. 2011 7:40
korupce

Tady je přesně vidět, proč by měl být boj s korupcí jednou z největších priorit této vlády. Kdyby se podařilo zabránit takovým únikům, tak by bylo dost peněz na platy lékařů apod. Zatím upřímnou snahu se současným stavem něco dělat vidím jen u VV.

0 0
možnosti