Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Co přijde po gripenech? Armáda se shání po jejich náhradě

V souvislosti s blížícím se koncem pronájmu čtrnácti stíhaček gripen začala česká armáda zjišťovat, jak si ohlídat nebe i po roce 2015.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
VV

v. vlach

17. 2. 2011 14:31
Poohlížet se po dalším utrácení

je zbytečné a marné,pokud nebudou ministerstva čistá,tzn.až budou odhaleny všechny korupce,odsouzeny a peníze vráceny - ty se pak mohou použít na eventuelní nákupy či pronájmy.Jinak se létat nebude.To se může EU rozkrájet třeba na nudle,ale jinak se skutečně létat nebude!!!

0 0
možnosti
KH

K. Holub

17. 2. 2011 13:03
MIG 29

jsme vyměnili za Polské „vr. tunelníky” které do naší kotlinky snad ani nedorazily. A jestli jo tak to tu ochráníme „vr. tunelníkama” ...

0 0
možnosti
VK

V. Kolman

17. 2. 2011 7:32
V NOVĚ OTEVŘENÉM TECHNICKÉM MUZEU

zrovna zahálí jeden "Bleriot" pilota Kašpara.

       Ale vážně. Pokud skutečně nezbytně nutně potřebujeme mít rychlé eroplány, proč neprodloužit pronájem Gripenů, nebo je neodkoupit za zbytkovou cenu? Piloti i technici je znají.......     Také jsem svého času zaslechl cosi o offsetech..........

      Nejrozumnější se mi ale jeví, využít eroplány, které již máme a nemusíme za ně utrácet peníze, které nemáme. Podzvukových eroplánů máme, že bychom jimi mohli dláždit silnice, jak už tady psala pí. Pořická. Tak proč je nevyužít? Je to lepší, nežli když "odpočívají" draze zakonservované v hangárech. Lepší něco, nežli nic.

0 0
možnosti
JK

J. Kliment

17. 2. 2011 8:40
Re: V NOVĚ OTEVŘENÉM TECHNICKÉM MUZEU

Aniž bych se nějak zastával armádního velení - ono to vypadá tak, že Grippeny jsou nadále ve hře a armáda sonduje zda by se nenašlo výhodnější řešení. Proto asi také neoslovuje jen výrobce ale i armády. Pokud by se objevilo více možností mohlo by to mít vliv i na podmínky odkupu Grippenů. Ale samozřejmě nelze vyloučit ani možnost hledání vhodného prostoru pro nějaký ten tunýlek ... :-)  Samozřejmě - otázka zda potřebujeme nadzvukové stroje zůstává. Já si osobně myslím že to závisí na našich závazcích a dohodách s vedením NATO , ale pokud bychom tyhle stroje nevlastnili musili bychom si platit ochranu vzdušného prostoru od někoho ze sousedů. A to by také nebylo gratis. Obejít se bez nadzvukových strojů asi bohužel nelze - moderní letadla mají takové parametry že na jejich dostižení a následnou pomoc či zásah podzvukové Alky nestačí.

0 0
možnosti
KP

K. Pořická

17. 2. 2011 0:53
Drahá armádo,prosím o nezaujatou odpověď

K doprovodu,či sestřelení dopravního letadla stačí bohatě ti oceloví ptáci dnes zakonzervovaní a neprodejní. K podpoře "celého" pluku útočícího na Slovensko a víc toho k disposici nemáme, také.  K nasazení na "východní" frontě by muselo jít o stroje zatraceně modernější, tyhle by do "útoku" vzlétly jen jednou a sestřeleny by byly dříve,než by moderní stroje "protivníka" zaregistrovaly na svých střeleckých radarech . Tedy , vtírá se mi opět  klasická vlezlá otázka - nepřipravuje se naše generalita halasně, srdnatě a draze na válku dávno minulou ? :Vždyť s touto generací dnešních případných "odvedenců" můžete jít tak cvrnkat kuličky a zakouřit si jointa. Až na pár vyjímek "to" kilometr neuběhne,Vltavu nepřeplave, 10km s plnou polní neujde, onuce si nepřepere..Svěříte-li jim pušku,zajisté si pořídí monokl a cíl stejně netrefí.Svěřili-li byste jim handgranát,pozabíjí sebe a všechny kolegy kolem sebe....Tudíž být Vámi, začala bych u sekeromlatů,pro zručnější možná nějaký ten řemdlich.....

0 0
možnosti
MK

M. Kašík

17. 2. 2011 7:25
Re: Drahá armádo,prosím o nezaujatou odpověď

Budete se divit, ale nestačí. TU154M například L159 bezpečně uletí bude-li chtít, B737 s ní bude držet krok. Aby ten letoun dolerě i při malé velikosti našeho území, skutešně musí být nadzvukový.

A mimo jiné - když se s letounem něco semele, je docela dobré, když je k dispozici hotovost, která třebas letoun vizuálně navede nebo zkontroluje. Únos letedla je i dnes snadný, náš letecký koridor je plný a lérají nad ním letadle do kterých může nastoupit kdokoliv. Například linky do Teheránu nám frčí nad hlavou pořád.....

0 0
možnosti
JK

j. kříž

16. 2. 2011 23:47
Winston Churchill tedy

0 0
možnosti
JK

j. kříž

16. 2. 2011 23:54
Re: Winston Churchill tedy

domnívám se že on řekl letcům nikdy v historii nevděčilo tak mnoho lidí takové hrstce u nás by se to dalo říci nikdy v historii taková hrstka nestála tak mnoho pro nic

0 0
možnosti
RH

R. Hledík

16. 2. 2011 22:30
Samozřejmě

dejte práci Aeru Vodochody a ustaňte s další jasnou korupcí v nákupu cizích letadel  To vám nestačí průšvihy s Grippeny, Pandury atd atd??? Vládo-- chyť se za nos a přemýšlej hlavou--- na co Česku s počtem obyvatel rovným  čínskému okresnímu městu a s dobou přeletu 18 minut celého území --předražené superextrastroje?? a nic nikde nehledej. A ty ""práce"" žádostivé piloty přeložte k potřebným hasičům a záchranářům !!!

0 0
možnosti
KH

K. Holub

16. 2. 2011 21:03
DELFÍNÍÍÍÍÍ

SEŠROUBOVAT DOHROMADYDVA TŘI BITEVNÍKY Z AERA   ... KURŇA TO BY BYLO ŽE BYSME Z NICH TOHO ASPOŇ 1 MACHA NEDOSTALI A POTOM NATŘEME PŘÍPADNÉMU UCHVATČIKOVI RIŤ ŽE BUDE ČUČET ... NÁTO NA NÁS BUDE „PIŠNÉ”

0 0
možnosti
JK

j. kříž

16. 2. 2011 21:15
Re: DELFÍNÍÍÍÍÍ

1 macha nevim ale jednu rychlou šebestovou snad jo:-D

0 0
možnosti
JK

j. kříž

16. 2. 2011 21:03
nic žádný další drahý krámy

jeden zlodějskej průser eště není dořešenej a už chtěj krást zase?? není země na světě která by měla zbytečnější armádu lampasáky propustit khaky haraburdí prodat letadýlka na co ??? aby ukazovali zbloudilejm airbusům cestu tak na to jim stačej ty neprodejný albatrosi a na předvádění tendle pidistát rozhodně nemá celej svět nás má beztak za pitomce a ani F-22 Raptor v hangáru nám tu nálepku nesundá

0 0
možnosti
MA

M. Abrman

16. 2. 2011 20:44
ou je

to bude zas tunel:)

0 0
možnosti
JN

J. Němec

16. 2. 2011 20:24
Vyberme si

Stihací bombardér Typhoon je vynikající stroj, který byl určený k vybojování vzdušné převahy nad Sovětským letectvem, bombardování a bitevním úderům. Má dva motory, startuje z velmi kvalitních drah a patří mezi nejdražší bojová letadla s velmi drahou údržbou (například musíte opravovat dva motory). Díky své váze nemůže startovat z louky jako Gripen. Osobně se domnívám, že z principu (jeden motor a určený hlavně na stíhání) by měl být Gripen (pokud se do ceny nezapočítá úplatek) mnohem levnější a pro české podmínky + předpokládané nasazení vhodnější než Typhoon. Z dalších nabídek: F-16 je více jak čtyřicet let stará konstrukce a přes veškerou modernizaci (a propagaci z USA) je to hodně zastaralý letoun, který musí používat perfektní startovací plochy (je přezdívaný vysavač). F-18 Eagle je především námořní stíhací bombardér, takže jako vnitrozemský stát bych ho moc neprosazoval, protože je to těžký dvoumotorový a dvoumístný stroj s drahou údržbou. Takže z USA zbývá pouze Raptor a ten se teprve začíná vyrábět a USA nám ho moc nenabízí (asi mají strach z toho, že se u nás všechno vykecá a někdo by mohl prozradit nějaké jejich tajemství). Mirage z Francie je zastaralá, i když je to asi lepší stroj než F 16. Zajímavá letadla nabízí Rusko, ale obávám se, že je asi neoslovíme, byť by to mohlo být zajímavé srovnání. Vzhledem k tomu, že předpokládané nasazení strojů bude spočívat především v eskortě podezřelých letounů nad územím ČR a hypoteticky v ochraně území v případě válečného konfliktu, tak to zvládne kterýkoliv z výše uvedených letounů. Doporučoval bych výběrové řízení pod dohledem veřejnosti a stačilo by uvést- cena letounu a předpokládané náklady na provoz po dobu 5 let + porovnání technických parametrů a hlavně vojskové zkoušky v polních podmínkách (prosím, žádné sterilní prostředí perfektních betonových ploch a týmu mechaniků, ale udusaná hlína, protože války, bohužel, neprobíhají v laboratoři), po kterých by se vyhodnotily náklady a spolehlivost. 

0 0
možnosti