Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Češi jsou Pepíci, říká polský spisovatel Surosz

Polský spisovatel Mariusz Szczygieł vyvolal v Česku senzaci s knihou Gottland. Nyní přichází s osobitým pohledem na Čechy jeho krajan Mariusz Surosz. Svou knihu nazval provokativně - Pepíci.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

R. Pechoušek

11. 5. 2011 7:29
Já se za "Pepíka" nestydím.

Poláci se sice hitlerovi postavili, se zbraněmi v rukách, ale nikam to nedobojovali. Než bojovat blbě, předem s vizí porážky, to je lepší zvážit svoje reálné šance a zalézt do té hospůdky. Asi založím klub českých echt Pepíků.

0 0
možnosti

J. Polanecký

9. 5. 2011 13:59
Diskuse ohromná

a nyní anketní otázky pro přítomné:

1-kolikrát jste byli v životě v Polsku (příhraniční tržnice a nákupy se nepočítají)?

2-kolik znáte osobně Poláků a jak?

3-co víte o Polské kultuře?

0 0
možnosti

M. Henrik

9. 5. 2011 15:07
Souhlas

je smutné, že toho o sobě víme tak málo a převažují spíše negativní stereotypy typu Čech - zbabělý maloměšťák, Polák - kšeftař na tržišti. Přitom na obou stranách je čím se chlubit - spisovatelé ( včetně držitelů Nobelových cen), vědci, režiséři, sportovci.. I naše historie se prolíná.

0 0
možnosti

A. Reček

6. 5. 2011 23:48
Zajímavá diskuse.

Vloni v srpnu byly v Polsku velké oslavy 90.výročí porážky rudoarmějských vojsk gen.Tuchačevského u Varšavy a tak došlo k odvrácení nástupu bolševismu ve střední Evropě.  Naše média o tom ani necekla.  Asi věděla proč.  Totiž  tehdy levicoví čecháčci i s Benešem a Masarykem udělali velký podraz na Polsku.  Pro svou uboze vyzbrojenou armádu u nás zakoupili a zaplatili munici a zbraně, které v době nástupu bolševiků na Varšavu nutně potřebovali. Socdem noviny Rovnost nabádaly k blokádě dodávek zbraní na železnicích a tak od června do září stály desítky plně naložených vlaků od Olomouce po Bohumín a naši soudruzi kladně hodnotili třídní uvědomělost proletariátu v podpoře ruského dělnictva.  Přezíravý postoj vlády vůči Polsku se nám pak vymstil a stal osudný. Rok 1938 to ukázal.  Pepíci i dnes skvěle dokážou ohrnovat nosem na nimi, ale i Slováky. Bohužel.  To, že naše média mlčela bylo asi dobře. Poláci měli Pilsudského, pak Solidaritu s Walesou atd. My poseru Beneše a jinak nic moc. Pepíčci vždy ze sebe dělali ty chytřejší a dělají dodnes.

0 0
možnosti

v. čajka

7. 5. 2011 12:07
Re: Zajímavá diskuse.

A co jako ukázal rok 1938 v našem vztahu k Polsku?Že se poláci příživili na Mnichovu,nacelý rok,než je němci nemilosrdně převálcovali?To jako kdyby se jim tehdá ve dvacátým roce pomohlo,že by byli v osmatřicátém s náma?Tak to si určitě nemyslím.

0 0
možnosti

G. Group

6. 5. 2011 15:21
Dřív se říkalo

Češka do kuchyně, Němka do postele a Polka do chlíva, teda nevím proč?

0 0
možnosti

J. Kotalík

6. 5. 2011 16:07
Re: Dřív se říkalo

Taky nevím. Co s Němkou v posteli? :-D

0 0
možnosti

J. Denemark

6. 5. 2011 12:22
Poláci jsou vidláci Evropy a mají z toho schízu....

...kterou se snaží vykompenzovat nacionalismem spojeným s pánbíčkářstvím...Nicméně na "naše ovčany" sedí autorova charakteristika dokonale. I mezi vidláky se najde hlava pomazaná:)

0 0
možnosti

J. Pašek

6. 5. 2011 15:06
Hmmmmmm . . dobrý . . .

Nebýt Poláků a morální a finanční pomoce papeže, cinkání klíčů by se nikdy nekonalo, KSČ by sedělo na hradě a kralovalo a obyvatelstvo by jim dále lezlo do a líbalo zadele dodnes . . .

0 0
možnosti

P. Václavík

6. 5. 2011 12:01
O Polácích

Nevím proč se tady každý rozčiluje a buď nadává Polákům nebo sebemrskačsky spílá Čechům.

Mi přijde zvláštní, že se v Polsku roztrhl pytel s knihami o Češích, a i když jsou někdy posměšné a kritické, celkově z nich cítím jakýsi obdiv. Už to, že někomu o nás stojí za to psát knihu a někomu stojí za to si ji koupit a číst vybízí k zamyšlení. Stala by se u nás hitem kniha o Polácích nebo Maďarech? Co to svědčí o nás a co o Polácích?

0 0
možnosti

J. Anděl

6. 5. 2011 12:07
Re: O Polácích

No, to je právě to - proč k tomu mají tendenci? O co jde? Obdiv? Posedlost? Zvědavost? Chronické rýpalství?

Samozřejmě nepíší takové knihy jenom Poláci. U nás se navíc dozvíme spíš o knihách o Češích (nedávno jsem četl na Neviditelném Psu o knize nějaké srbské (?) autorky o Češích, další vychází třeba v Sudetoněmeckém prostředí atp.), než o těch, které my píšeme o zbytku světa.

A nebo my žádné nepíšeme?

0 0
možnosti

M. Hoblík

6. 5. 2011 11:55
A má pravdu, te. Polák!

Čím blíž k Praze, tím větší Pepík!

0 0
možnosti

J. Anděl

6. 5. 2011 12:08
Re: A má pravdu, te. Polák!

A čím dál od Prahy, tím větší Hoblík, že? :-)

0 0
možnosti

J. Anděl

6. 5. 2011 11:51
polský pytel

Přečetl jsem si níže nějaké příspěvky, souhlasím a říkám si - proč mají Poláci tak často tendenci nás posuzovat? Znal jsem některé osobně a pořád měli tendenci ukazovat, co všechno je u nás špatně (ženský, ochota v restauracích atp.), zatímco brousili za českýma holkama a opouštěli svoje polský manželky.

Že by to vystihovalo typický polský postoj? Ne, kdepak, znal jsem i velice čestné Poláky. Nelze házet lidi do jednoho pytle.

0 0
možnosti

J. Kombercová

6. 5. 2011 12:24
Re: polský pytel

Tak jak se u nás používá rčení o španělské vesnici, tureckém hospodářství apod. prý Poláci používají pro věci jim nesrozumitelné (chaotické) výraz "jak v českém filmu". :)

A abych přidala něco pozitivního - nedávno objevili starou nahrávku Jožina z bažin a velmi si ho oblíbili (i s Pešákem).

0 0
možnosti

J. Orlík

6. 5. 2011 10:27
Výraz Pepíci má naprosto přesný, specifický

význam. O tom nemůže jakýsi Polák vůbec nic vědět.  Rozhodně nemůžu souhlasit s tím, že výraz Pepíci je vhodný pro Čechy. Rozhodně ne pro drtivou většinu. A ke knize Gottland...no, už je na čase, aby nějaký Čech napsal knihu Godland.

0 0
možnosti

J. Polanecký

6. 5. 2011 10:17
Exituje v Čechách

nějaký spisovatel, který by psal podobné knihy o Polácích, třeba s titulem Pšonek stěhovavý? Poláci Čechy moc nezajímají, což je asi škoda. Slovo Pepík u nás spíš mizí. Při všech výhradách k Čechům, nemyslím, že by byl důvod se neustále zabývat čecháčkovstvím a sebemrskačstvím, což mládež naštěstí vůbec neřeší. Přečíst si o sobě nemůže sebevědomý národ rozházet. Ani si nemyslím, že by Češi byli a priori zbabělci a Poláci naopak hrdinové. Oni v sobě mají hrdinský patos, který je Čechům prostě protivný.

0 0
možnosti

R. Smatana

6. 5. 2011 15:47
Re: Exituje v Čechách

Posledný taký spisovateľ exitol.....

0 0
možnosti