Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Pravidla spropitného. Víte, ve kterých zemích nemáte dávat dýško?

Zapamatujte si: etika spropitného se liší země od země. V některých je dýško povinné, jinde se urazí, když necháte peníze navíc. Znáte etiku spropitného v cizině? Podívejte se na přehled, který připravila cestovní společnost Wego.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

O. Horák

11. 8. 2015 21:24

Proč se nemohu zbavit pocitu, že podnik, který nezahrne své náklady do deklarované ceny se pokouší o něco, co mi není příjemné.

Je to jako kdyby automobilka Ferrari  přijala objednávku, případně i zálohu, vy si počkal dostal autíčko, zaplatil a měl ještě dát spropitné jinak vám auto obejdou s klíčem. Porovnávám Ferrari protože to se svou pracovní náročností je jako jídlo s poměrem surovina a podíl práce.

Takže vážení, plaťte slušně své lidi a zahrňte i ten jejich plat do jídla. Pokud bude jídlo vyloženě špatné či vadné, vrátím vám ho po pár soustech. Pokud jídlo bude nic moc, nebo obsluha jak bolavý palec, nevrátím se. Ale tipovat kolik peněz vás už potěší, kolik urazí ... to fakt odmítám hádat. Rád zaplatím předem domluvenou cenu a má spokojenost se projeví v doporučení druhým, jako jiné duševně normální služby a výrobky.

0 0
možnosti

9. 8. 2015 5:16

Nevěřím, že je to objektivní. Sjezdil jsem půl světa a od té doby, co jsem přestal do ciziny vozit batoh a nakupovat si tam jídlo v samoobsluze, už zpravidla vím, co a jak (nic proti těm, co ten batoh vozí, ale přehled o spropitném se v ubytovně získá obtížněji). Nějaké země skutečne na dýškách fungují, ale ta výše je hra. Např. průvodce v Hollywoodu měl napsáno, že pokud to nestálo za nic, dává se 10 dolarů, pokud to bylo v pořádku, tak 15 a pokud to bylo perfektní, tak 20. Kdyby to tam nenapsal, tak dostane možná od někoho dva dolary, ale takhle nastavil laťku jinam a určitě vybral o dost víc.

Před lety tu psala recenze restaurací jistá dáma, která psala o 15% spropitném v ČR. Proč ne, ale rozhodně to není standard. Taky to byl způsob, jak lidi vzdělat, aby dávali víc. Lidé působící v tomto byznysu se prostě navzájen drží.

0 0
možnosti

P. Bárta 150

9. 8. 2015 17:54

Ale houby .Nikoli 10 atd.... dolarů, ale PROCENT ! 10, 15, 19 jsou obvyklé sazby PROCENTNÍ v USA na spropitné  A může se stát, že budou i tvrdě vyžádány, tak jako se to stalo jisté skupině Němců, která odmítla a skončili v místnosti místního šerifa.Ty částky jsou totiž součást plánovaného příjmu zaměstnanců, kteří se několikrát během vaší konzumace chodí ptát, zda je vše v pořádku ( s jídlem a servisem). Pokud si myslíte, že odpovíte jentak "Ano" a pak nechcete dát spropitné, můžete mít problém. Budete vysvětlovat, proč jste tedy říkal, že bylo vše OK a pak žádné spropitné. A za druhé,  spropitné je v USA DANĚNO a nekončí jen tak někde v něčí kapse, protože, jak jsem v úvodu napsal, je to součást plánovaného příjmu a tedy je zdaněna. Takže pokud nechcete dávat spropitné, nechoďte do restaurace s obsluhou, ale buď do fastfoodu, nebo do samooblužných bufetů. Obou možností je v USA na výběr nepřeberné množství

0 0
možnosti

C. Sangrail

8. 8. 2015 21:51

Co se týká Rakouska, pro spropitné platí zhruba stejné zvyklosti jako u nás (10 %, zaokrouhlit, nikdo si spropitné verbálně nevynucuje). Zatím jsem se nesetkal s povinným spropitným uvedeným na účtence (na rozdíl od Maďarska, Polska, Itálie, kde se to tu a tam v nejdražších podnicích může vyskytnout).

0 0
možnosti

C. Sangrail

8. 8. 2015 21:49

"Infografika"? Co jsme se z ní dověděli?

0 0
možnosti

8. 8. 2015 19:03

Pri me navsteve v Praze v restauraci u Medvidku jsem zaplatil ucet a nechal spropitne.  Pri blizsim pohledu na ucet jsem zjistil 15% polozku " Tip pro kuchare."  V mem veku jsem jiz par restauraci v mnohych zemich sveta navstivil,  tip pro kuchaze vsak byla ta prvni. Pripomelo me to vtip z predrevolucni doby, polozka "SB" (slo by to).  Vidim, ze se, alespon v restauracich (snad krome mizerne  quality a vysich cen, ),  prilis nezmenilo.

0 0
možnosti

-. Zip

8. 8. 2015 18:44

Zavádět povinné dýško je nesmysl a v podstatě klamání zákazníka. 

 Pokud je povinné, nemá se tomu říkat dýško, ale má se zahrnout do ceny jídla. Povinné dýško je v podstatě skrytá daň, jen ne ve prospěch státu (je jasné, že ten si svůj kus taky ukousne), ale provozovatele restaurace. To je totéž, jako bylo svého času "letenka je za 200 Kč, ale k tomu příplatek za palivo 300 Kč, letištní taxa 500 Kč ..."

Dýško má být z principu dobrovolné, jako ocenění nadstandardních služeb.

0 0
možnosti

T. Peliška

8. 8. 2015 18:40

Povinné? U dýška neznám tohle slovo.Už jsem pár zemí projel a mimo hospod, kde si to naůčtují rovnou sami a zaplatit se to musí, platím navíc něco jen tam kde si to opravdu zaslouží - a to je málokde.Za obsluhování mají plat , když budou prodává někde vajíčka, tak jim také nebudete platit dvakrát. Nebo ano???

0 0
možnosti

8. 8. 2015 12:27

KDYŽ NEJSEM SPOKOJEN ANI NEPLATÍM!!! HND FACKUJI

0 0
možnosti

8. 8. 2015 14:03

:-)

0 0
možnosti

8. 8. 2015 11:16

Nerozumim tomu 'povinnemu spropitnemu' v Rakousku. Co se stane, kdyz zadne nedam?

0 0
možnosti

M. Jech

8. 8. 2015 19:48

Odvezou Vás v košatince na direkci :-)

0 0
možnosti

J. Orlík

8. 8. 2015 10:31

To je nehorázné. Poplatek za servis. Pokud si dám espresso za 40 kaček, přičemž náklady na něj jsou 15 kaček za 7g kávy, vodu, cukr,  mléko  elektřinu, odpisy, nájemné a mzdové náklady,  pak předpokládám, že v ceně je i obsluha a rozdíl 25 kaček je zisk majitele. Já nejsem, a priori, proti spropitnému, jen mi vadí, že se to očekává. Spropitné dávám tam, kde je jídlo a pití takové, jaké má být, tedy ne, že dostanu, místo espressa, kafé kyblóso, řídké jako rybniční voda a k tomu studené mléko, tam, kde 250g steak je vyroben právě z 250g masa a není přesušený, kde dostanu vychlazený nápoj a tak dále a kde je přiměřeně vstřícná obsluha. Jinak mě ani nenapadne, abych dýško dal.  Spropitné si firma musí zasloužit. Když paltím v autobuse 20 kaček za jízdenku, taky nedávám šoférovi "svozné".

0 0
možnosti

C. Sangrail

8. 8. 2015 21:54

Hlavní je říct nahlas, co se vám nelíbí. Nedat spropitné a neozvat se je na škodu. Pokud má spropitné sloužit jako signál spokojenosti, musí se obsluha dovědět, kvůli čemu spropitní nedáváme. Řídké espresso je přesně takový důvod, ale ještě lepší je hned ho vrátit a vyžadovat nové (správné).

0 0
možnosti