Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Matematik: Maturitní test z matematiky je obtížnější než ty z jiných předmětů

Maturitní test z matematiky je obtížnější než testy z jiných předmětů, uvedl matematik a odborník na tvorbu testů Oldřich Botlík. Vzhledem k počtu úkolů na 105 minut se maturanti ocitají pod časovým tlakem. Test tak ověřuje hlavně jejich schopnost mechanicky aplikovat naučené postupy, doplnil Botlík.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J. Zima 869

20. 5. 2016 9:08

Zkusil jsem si pro zábavu udělat aktuální maturitní test z matematiky http://www.statnimaturita-matika.cz/didakticky-test-2016 . Uvážíme-li, že hranice úspěšnosti je pouhých 33%, tak k němu stačí znalosti z 9. třídy ZŠ. Kdo ho nezvládne, nemá u maturity co dělat.

0 0
možnosti

D. Stirský

19. 5. 2016 10:45

Matematika je vrcholem abstraktního myšlení. Pravda, většinu z toho, co nás ve školách učí, v praktickém životě nepoužijeme. Ale! Základ je přece v tom, že matika nás učí logicky myslet, ctít určitý systém, řád. Praktické použití je např. v právu: právník jsa matematicky vzdělán sepíše logicky strukturovanou, srozumitelnou smlouvu či zákon s jasně definovanými pojmy. Bude vědět, že zavede-li legislativní zkratku "dále jen...", musí pak onen výraz použít vždy, na rozdíl od "dále také...", kdy si lze vybrat. Stejně jako v matice, kde řeknu-li, že sudá čísla označím N, pak N vždy bude znamenat sudé číslo. Matika mne třeba naučí uspořádat si knížky v knihovně či kompoty ve spíži. I herec znalý základů matiky napíše správně členěnou učebnici herectví nebo logicky strukturované paměti. Problém je ovšem s učiteli: někteří si na studentech léčí své komplexy méněcennosti, neumějí podat látku poutavě a vysvětlit, k čemu se to či ono používá v praxi - to jsem, bohužel, často zažíval.

0 0
možnosti

19. 5. 2016 10:23

Maturoval jsem v roce 1969 ,JAZYK ČESKÝ, RUSKÝ, MATEMATIKA, jsem 73 let stár a můj obor strojírenství. Nužno dodat, že to bylo studium při práci, tedy "večerní strojírenská průmka" třikrát týdně, dnes asi někomu k smíchu, ale tenkrát neúspěch v ruštině= reparát, nebo konec i když v mém oboru ruština k nepotřebě a čeština jak se to vezme, potřeba matematiky částečně (něco) jinak polovinu zapomenete, proč o to píšu? Kdo chce studovat vysokou jasné o tom žádná i když proč? i tady si doktor vystačí s matematikou střední školy a jsou obory kde stačí kupecké počty a tedy maturitu z matiky jenom tam kde je potřebná

0 0
možnosti

19. 5. 2016 2:05

Pokud je ta dnesni generace plna blbecku, tak nejlepe zadna matika ci ani maturita. A proc take? Aby studovali na okresnich universitach prava zen, deti, krtku, polnich hrabosu, teplousu a pod? Rekl bych ze zasadni problem je ''studovani zadarmo''. Pokud by si to studenti meli platit, meli by docela jiny pristup ke skole i k remeslu.

0 0
možnosti

J. Jurax

19. 5. 2016 2:03

Maturitní test z matematiky je obtížnější než testy z jiných předmětů - inu, možná, ale i tak mi přijde dost lehký proti tomu, co jsem musel umět k matuře před půlstoletím ...

0 0
možnosti

19. 5. 2016 0:08

Matematika je královna věd a je základem pro mnoho vědních oborů, namátkou pro fyziku, chemii, biologii, pak pro ty odvozené z těchto jmenovaných. Matematika pomáhá cvičit logiku, což se hodí v operační analýze, teorii her a pod. Matematiku nelze okecat, to nelze, na což mnozí mladí dnes sázejé - kecat, plkat, odvést řeč od tématu, hloupými odbočkami rozmělnit či rovnou zabít celou diskuzi. Člověk kolikrát ani nemá náladu o něčem vyjednávat. Ale matematicky se vše vyjádří jednoduše a jasně, stačí se odpíchnout od 1+1=2 a držet se logiky. Pak vše vyjde všem stejně, tedy těm, co umí.

0 0
možnosti

19. 5. 2016 8:56

Víte, pravda je ale jedna věc. Že úroveň znalosti matematiky, které vyžadují testy, je mnohem vyšší, než jaký přináší jakýkoliv život - a to nejen praktický, tak i ten profesionální. Když vezmete, že různé "integrace po částech" a podobné ptákoviny se požadují už na středních školách - a přitom je celý života nepotřebujete ani jako inženýr ...

Výsledkem je, že většinu lidí matematika úplně znechutí a ve výsledku neumí pořádně ani "procenta" ...

0 0
možnosti

D. Stirský

18. 5. 2016 21:24

K panu Hankemu: mám podobný příklad, V rodinné kronice máme schovány kondolence k úmrtí pradědečka, zemřel v r. 45. Psané v ruce, nikoli na stroji. Autoři: pradlena, pan rada, řezník, učitel, zedník, malíř pokoj?ů, posluhovačka... I ti nejprostší mají krásný, čitelný rukopis a s výjimkou interpunkce je vše bez chyby. Y, i, mě, mně, s, z... Žádná dyslexie, dysortografie... Jak to, že pradlena či řezník uměli psát bez chyb, měli pěkný rukopis a dnes vymýšlíme různá zjednodušená písma, chceme zjednodušit pravopis?

0 0
možnosti

J. Sovák

18. 5. 2016 22:11

Možná to byl krásný rukopis ale to je tak asi všechno. Já prohledávám staré archivy a hledám v matrikách. Je to utrpení číst. Místa v kolonkách bylo málo a tak ty kudrlinky přecházely plynule do jiných a bylo to tak napsáno jedno přes druhé. Ale děkuji i za to, pokud se to člověk trochu naučí tak pak již to jde. Začátečníci to většinou opouští bezúspěšně a nepřečtou to. Musí se i domýšlet a pak si z těch variant nějakou vybrat.

0 0
možnosti

18. 5. 2016 18:38

No nevím. Učím na gymnáziu (fyziku, matematiku a ICT), ale nejsem toho názoru, že maturitní test z matematiky je přespříliš náročný (alespoň pokud jde o didaktický test v té základní úrovni - matematika plus už byla poněkud náročnější). Prošel jsem si zadání a jsem přesvědčen (a to i podle katalogů požadavků), že jde jen o trochu rozšířené učivo základní školy. Snad s výjimkou dvou či tří úloh, v nichž byly vyžadovány základní znalosti o logaritmu, počtu pravděpodobnosti a posloupnostech. Jinak stačila trojčlenka a určitá povědomost o procentech. To si pak kladu otázku, k čemu je vlastně takováhle státní maturita. Na druhou stranu se člověk nemůže divit, má-li být stejný test na na všech typech středních škol, tedy nejen na gymnáziích.

0 0
možnosti

J. Hanke

18. 5. 2016 20:47

dostalo se mi kdysi do ruky několik učebnic matematiky, geometrie a deskriptivy pro reálná gymnasia, septima a oktáva z roku 1935.

Úroveň velmi vysoká. Namátkou: Analytika, základy dif. a integrálního počtu, komplexní čísla, kvadr. i kubická rovnice, kombinatorika, polynomy, limity, L ́Hospital, vynikající goniometrie a funkce, pochopitelně logaritmy (dekadický i přirozený) a trigonometrie ta tedy fest.

Pravda, o množinách ani ťuk.

Úroveň tak 1. ročníku ČVUT. Možná i druhého.

Čerpal jsem z nich, a dobře jsem udělal.

S matematikou jsem neměl na ČVUT problém.

Pokud tohle hoši z reálky (děvčat tam údajně bylo pranepatrně) opravdu znali, tak by z nich byli podle dnešních měřítek nejmíň Bc a nikoli maturanti z pomocné či zvláštní.....

A to nemluvím o skvělé deskriptivě.

0 0
možnosti

D. Stirský

18. 5. 2016 18:37

A pro různé mudrlanty, kteří tvrdí, že důležité je hlavně diskutovat, vyhledávat informace, zamýšlet se nad smyslem našeho bytí, filosofovat atd., mám jen tuto poznámku: Platón měl na své slavné athénské akademii nápis, že tam nemá vstupovat nikdo, kdo nemá znalosti z matematiky.

0 0
možnosti

D. Stirský

18. 5. 2016 18:33

Myslím, že maturita z matiky by měla být povinná. Lze diskutovat o obtížnosti, různých úrovních a maturanti by v časovém stresu být určitě neměli. Ale slyším-li různé TV celebrity, jak se chvástají svojí hloupostí, pokud jde o matiku (přitom jsou na to ve skrytu pyšni) a diváctvo nadšeně přikvikuje, je mně z toho smutno. Kdysi jsem se své neteře - jinak velmi chytré mladé dámy - zeptal, zda by jí vadilo, kdyby jí kluk v e-mailu napsal, že x na druhou = x + x. To, když žehrala na jakýsi dopis od mládence, kde bylo abyjste, mislet, s holkamy atd. Řekla, že to s tím x by jí nevadilo. Přitom je to stejná zrůdnost, jako abyjste či mislet. Je ovšem zvláštní, že svojí naprostou neschopností naučit se pravopis se žádná celebrita nechlubí. I to o něčem svědčí. Podotýkám, že já sám maturitu z matiky nemám a lituji toho a trochu se stydím - její důležitost jsem pochopil až ve zralejším věku. Byť pro moji profesi mně stačí čtyři úkony, procenta, indexy, průměry a občas nějaký vzoreček na úročení,

0 0
možnosti

21. 5. 2016 9:20

Na x na druhú=x+x nie je nič zrúdneho, je to normálna rovnica s dvoma riešeniami 0 a 2

0 0
možnosti