Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

V digitalizované verzi ‚Adély‘ jsou hrubé chyby, které filmu škodí, píší odborníci z FAMU

Do dlouhodobého sporu ohledně správného způsobu digitalizace a restaurování starších českých filmů, který se vleče už několik let, se svým vyjádřením nyní zapojili odborníci z pražské FAMU. V otevřeném dopise děkanovi formulovali své konkrétní výhrady k digitalizované verzi filmu Adéla ještě nevečeřela (produkované Národním filmovým archivem) vedoucí katedry zvukové tvorby Pavel Rejholec a vedoucí katedry kamery Jaroslav Brabec.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J. Novák 567

30. 11. 2016 4:44

Líbí se mi tato věta: „Domnívám se, že je nutné uvažovat i faktor ekonomický a to znamená, nevyrábět nekvalitní zboží - umělecky i finančně...,“ uzavírá Brabec. (konec citátu). Souhlasím. Jen dodávám, že v tom případě vůbec netuším, proč v posledních letech vůbec vzniklo asi tak 50 % českých filmů, o zahraničních, či dokonce filmech USA, ani nemluvě.

0 0
možnosti

P. Seník

25. 11. 2016 0:17

Docela jim věřím, stačí se podívat na zdigitalizovanou Popelku. U těch zásadních filmů by to opravdu mělo být pod dohledem lidí, kteří tomu rozumí, souhlas.

0 0
možnosti

24. 11. 2016 15:59

Dělá se to v Maďarsku a ti neznají naše specifika. Byli nejlevnější.

0 0
možnosti

M. Vaněk

26. 11. 2016 22:43

Ale kdepak, tunel jak vyšitý..., kdopak si asi mastil kapsy?

0 0
možnosti

J. Orlík

24. 11. 2016 9:50

Jakožto fotograf vím přesně, o čem kritici mluví. Je velký rozdíl mezi fotkou z negativu a z digitálu. Digi fotky lze upravit tak, aby vypadaly jako z negativu, u filmu je to výrazně složitější. Zkrátka a dobře, u té digitalizace filmů jde především o zachování fílingu. Režisér, kameraman a osvětlovač, potažmo lidé, mající na starost zvuk, si u starých filmů dávali majzla na tisíc věcí. Typickým příkladem jsou třeba velké plochy černé. Velká plocha černé, tzv. podpal, stejně, jako velké plochy bílé, tzv. přepal, (ale nemusí to přepal být), jsou spolu s kontrastem a mikrokonstrastem základními stavebními prvky atmosféry. Proto se nám tak často líbí staré, černobílé fotky, protože tam té černé bez kresby bývá hodně. Digitály mají možnost i z těchto černých, případně bílých flaků, vytáhnout kresbu, což je , při digitalizaci filmů, smrt pocitu z něj. Takzvaný vyrovnaný histogram je smrtí jak fotek, tak filmů. Myslím, že právě o tyto obrazové aspekty, jde kritikům digitalizace Adély, primá

0 0
možnosti

24. 11. 2016 9:39

To je jednoduché, ať se řekne kdo to konkrétně dělal, jaký odborník z NFA?

0 0
možnosti

24. 11. 2016 8:20

A neni to jedno ? Original zustane zachovan tak, jak je. A jestli paskum skodi cas, mohou je digitalizovat bez retusi 1:1.

0 0
možnosti

R. Morava

24. 11. 2016 9:26

Není to jedno. Originál je na filmu, který dnes skoro nikde nepromítají. Lidé kteří rádi sledují archivní filmy mají možnost sledovat jen digitalizovaný záznam. Pokud se dívají například doma, mají větší televizi a záznam s větším rozlišením (třeba BluRay nebo HD vysílání). Proto potřebují nově digitalizovaný záznam (staré DVD jsou ještě příšernější a na velké obrazovce nedívatelné).

To je důvod proč se tyto digitalizované verze za nemalé peníze vytváří. Pokud ty filmy nebudou dostatečně kvalitně digitalizované jsou to vyhozené peníze.

0 0
možnosti

J. Jelínek

24. 11. 2016 6:23

mistři odborného výcviku z komediantského učňáku si hrají na znalce. Měli by si zase vyvěsit ten japonsko-tibetský otrokářský hadr, aby vrhači kamenů neminuli cíl "-)

0 0
možnosti

24. 11. 2016 6:47

nevynecháš ani jedinou příležitost abys na sebe nevykecal, že jsi jen plebejskej pivní trouba, Jelínku

0 0
možnosti