Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Klaus: Rozdělení Československa pomohlo všem, ale Slovákům více

Rozdělení Československa pomohlo oběma nástupnickým zemím. ČTK to řekl bývalý prezident Václav Klaus, který po schválení slovenské deklarace o svrchovanosti v roce 1992 poslanci tehdejší Slovenské národní rady (SNR) za českou stranu vedl vyjednávání o rozdělení státu. Klaus je přesvědčen, že se podařilo zachovat dobré vztahy mezi Čechy a Slováky a oběma zemím ubyly problémy, s nimiž by se musely potýkat.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
ŠA

Š. Apolen

11. 8. 2017 0:41

Tak to je jediný příklad, v čem v poslední době s Klausem souhlasím.

0 0
možnosti
JJ

J. Jeroným

11. 7. 2017 18:44

Co píší na Slovensku k Velké Moravě:

Centrom Velkej Moravy bola Nitra

Z pohladu historickeho, kulturneho, prijatie krestanstva pre slovanov /este Pribina/, vytvorenie hlaholiky, starosloviencina ako stvrty liturgicky jazyk cirkvi, posobenie Cyrila a Metoda, Svatopluka za ktoreho bola risa najrozsiahlejsia. To vsetko sa odohravalo v Nitre, chybne chapana ako "východní provincii Moravy, kde zůstala jen nižší šlechta"

Na Morave nie je vyznamne mesto spajane s vyznamnym historickym vyznamom. Iba ak Mikulcice - napada ma vinecko, okurky, mozno spominane moravske gombiky.

Čítajte viac: http://www.sme.sk#ixzz4mXgMVjqp

0 0
možnosti

J. Škodák

9. 7. 2017 13:18

Ten umělý státní útvar byl již od počátku postaven na lži, protože všichni občané byli Čechoslováci. Byl to stát vytvořený s mnoha národy, kterým byla upíraná jejich identita. Masaryk slíbil vytvořit stát podle švýcarského vzoru rozdělený do kantonů podle národnosti. Nestalo se tak a udržování tohoto stavu ještě po válce byla jen agónie i když se stát zbavil německy mluvícího národa, který byl prý tou největší překážkou soužití v Československu. Ale další překážkou pro soužití v tomto státě se stali Slováci, ale Češi museli pochopit, že každý národ má právo na svoji identitu! Podbně arogantně se však Češi zachovali, když nebylo obnoveno zemské uspořádání zrušené komunisty. Po rozdělení Československa jsem se hlásil k národnosti moravské, nejsem tedy Čech. Jsem občanem absurdistánu Česko a požaduji, aby země koruny české:„Čechy, Morava a Slezsko" nebyly jen na státním znaku namalované, ale aby tomu odpovídalo také jediné a spráné uspořádání České republiky a to je „ zemské"!

0 0
možnosti
JJ

J. Jeroným

10. 7. 2017 10:48

Pravděpodobně budete naturalizovaný Slovák z Brna, největší to zastánci moravské národnosti. Já nejsem původem Slovák, ale pocházím z rodiny která na Moravě žije od 16. století, takže na rozdíl od Vás mám k tomu co říct: souhlasím se zemským zřízením ale i se zemí Slezsko a navíc se samostatnou zemí Praha (podobně i Vídeň a Berlín nebyly původně nikdy samostatnými zeměmi), hymnu upravit na "země české domov můj..." a senát přeměnit na komoru kde budou zástupci zemí. Jinak nesouhlasím s vaším hodnocením první republiky, tu rozbil velkoněmecký nacionalismus, nic jiného, kterého jste zjevně jako Slovák velký zastánce.

0 0
možnosti
RK

9. 7. 2017 10:17

Nemá zmysel nadávať , skôr to pripomínať. Je to fantastická historka, ak niekto zažil rozpad Juhoslovanskej federácie i rpzpad ČSFR tak musí byť nadšený ako sme to zvládli. Možno je to iba šťastie a naša celková neschopnosť že neviem konať inak ako Josef Švejk.

Ale sú to fantastické historky čo som vyprával kolegom zo zahraničia, že sme mali "velvet revolution", potom "velvet divorce" a nakoniec "velvet occupation" ( MUDr Ossterreich a spol).

Do môjho mesta pri delení urobili Česi pri delení jediný nájazd, nejaký penzista hodinu na námestí vykrikoval "co vlastně máte ? Jste žebráci, koukněte na naše krásný bankovky", potom sa zbalil a odišiel. Dúfam že mu ešte na cestu niekde urobili dobré kafíčko a niečo dobré pod zub a že bol dedo spokojný aký mal krásny výlet ;)

0 0
možnosti
MH

M.Halasek

9. 7. 2017 11:23

Napsal jste to moc hezky. Já jsem po vojně, v roce 1986 emigroval, nakonec se ze mně stal Kanadan. V Torontu jsem hrál a hraji hokej i z mnoha Slováky, všichni se na to dívají podobně jako vy. Vojnu jsem začínal na Slovensku , 1983 v Brezně a i tam jsem vytvořil dost kamarádů mezi Slavákami, ve styku jsme dodnes.

0 0
možnosti
JV

J. Vávra 540

8. 7. 2017 21:56

Proc tu LN informuji o tom, co ten kleptoman pres pera sdeluje - tak maximalne Jaklovi a Hajkovi (co nepochazi z opice).

0 0
možnosti
JJ

J. Jeroným

10. 7. 2017 16:04

Já taky nepocházím z opice, mluvte laskavě za sebe, pokud máte v rodině nějaké opičáky.

0 0
možnosti
JV

J. Vávra 540

8. 7. 2017 21:50

Za tohle by Klaus a Meciar meli jit do basy - ja bych rozdeleni Ceskoslovenska klasifikoval jako vlastizradu! Byl to skvely statni utvar, ktery vznikl v roce 1918. Hovada Klaus a Meciar, aniz by se zeptali obcanu, stat rozdelili na zaklade sve jesitnosti!

0 0
možnosti
JD

8. 7. 2017 19:15

V tomto případě s Klausem souhlasím. Tehdy žádná jiná alternativa, než odchod Slováků, neexistovala. Záměrně píšu o odchodu Slováků, protože v Čechách a na Moravě byla vůle zůstat v jednom celku.)

0 0
možnosti
JD

8. 7. 2017 19:16

A mimochodem. Zpětně se ukázalo, že rozdělení bylo v zájmu obou států.)

0 0
možnosti
JK

J. Komárek

8. 7. 2017 19:01

Argumenty pro i proti lze snadno najít. S umem řečníka který si vždy obhájil cokoli i kdyby to byla největší hloupost na světě není problém vykládat že je to správné nebo naopak není. V tom je Klausovo Kouzlo ale také prokletí nikdo mu neuměl vyvrátit ty jeho geniální tahy, které končily věcmi jako byl pád IPB a následné rozebrání klenotů jako Plzeňský pivovar. Samozřejmě že i z toho se v zápětí vyargumentoval. Zajímavější je proč tu otázku vůbec vytáhl. Nedávno ji zmínil také AB. Snad proto že nás SK předběhlo nebo? Tak jasné alepoň je vidět že to jak se země řídí má nějaký vliv.I když před volbami se nás všichni snaží přesvědčit že jsou pro řízení země důležití a po volbách že s tím vlastně nic udělat nemohli protože takto je to nastavené globálně))))

0 0
možnosti
JK

8. 7. 2017 19:00

Malý problémik v rozdelení Československa vidím len v rastúcej jazykovej bariére. Nie na Slovensku, ale v Českej republike.

Na Slovensku je teraz čeština paradoxne viac zrozumiteľnejšia ako za federácie. Už u malých troj či štvorročných detí nie je zriedkavosťou počuť krátke repliky z českých filmov - samozrejme v češtine. Kontakt s češtinou totiž nebol nikdy prerušený. Keď TV Nova začala niekedy v r.93 alebo 94 vysielať, bola to prvá komerčná TV nielen v ČR, ale aj na Slovensku. Mala ju KAŽDÁ káblová televízia - bez Novy by nikto o jej služby nestál. A to zostalo až doteraz. KAŽDÁ káblovka či satelitná TV má už v základnom balíku aj slovenské programy. Opačne to tak nefunguje. Dosť často jazdím do ČR a bývam v hoteloch či moteloch, ale slovenské TV stanice tam nie sú. Mne osobne to vôbec nevadí, problémy to ale spôsobuje mladšej českej generácii.

0 0
možnosti
JK

8. 7. 2017 19:00

Navyše v slovenských kníhkupectvách je 20 - 30 % literatúry v češtine. Často niektoré tituly len v češtine, pretože český trh je väčší a tak sa tam vydáva viac titulov a skôr ako na Slovensku. Podobne v novinových stánkoch sú české časopisy úplne štandardnou súčasťou - nie niekoľko, ale široký sortiment. A vo veľkých mestách sa dajú kúpiť aj české denníky.

Ďalšia vec: české filmy ani rozprávky sa NIKDY do slovenčiny nedabujú. Ani nové, a už vôbec nie tie staré. Na Popolušku v slovenčine by sa asi nikto nedíval. :-) Nie kvôli jazyku, ale kvôli tomu, že to ľudia majú "naposlouchané" v češtine. Z rovnakého dôvodu (a čiastočne aj finančného) sa do slovenčiny nedabujú staršie filmy - uvedené k nám pred r. 2000. Takže pôvodný Winnetou zo 60.rokovWinnetou v slovenských televíziách VŽDY v češtine, podobne ako napr. Profesionáli z prelomu 70. a 80.rokoch. A prakticky všetky zahraničné filmy, ktoré sa u nás vysielali v 20.storočí. Dabovať sa do slovenčiny musia len zahraničné filmy (nie české)

0 0
možnosti
DS

D. Stirský

8. 7. 2017 18:45

Je to diskuse k ničemu, pořád nechápu, co se tak dramaticky změnilo? máme kratší hymnu, změnil se název státu, je méně slovenštiny, ale jinak? Cestování, pohyb zboží a lidí, vždyť je to stejné jak za federace. Paradoxně, díky EU, toho máme možná se Slovenskem společného více než za federace.

0 0
možnosti

9. 7. 2017 7:36

Co se změnilo? Podstata československého státu. Myšlení lidí. To je podle Vás málo? A navíc, mně byla ukradena vlast. Česká republika mou vlastí není a žádné okecávání to nezmění.

0 0
možnosti