Diskuze
Rusko chválí Muska a chystá vlastní ‚recyklované‘ rakety. Mají přistávat jako letadla
Děkujeme za pochopení.
Je až zábavné, když si rusáčtí neználci hrají na chytráčky. Možná je to jejich interní soutěž v hlouposti o trofej Neználek.
J. Křivan
I vy malý rozumbrado. Už jste zvládl reverzní dodávky plynu na Ukrajinu.
J. Lepka
No, každý modelář cca 10 letý ví, že takovému stroji se říká raketoplán. Pochybuji, že by E. Musk a jeho tým nevěděli, že přistání za cenu pouze aerodynamického brzdění, je co do spotřeby paliva patrně úspornější, jenže oni šli cestou úspory už v konstrukci rakety, zřejmě nikdo z nadšenců této ruské myšlenky neuvažuje, co obnáší váha dotyčného aerodynamicky náročného, protože robusního a nejspíš sklápěcího křídla. To se samozřejmě projeví jak na váze celého komplexu, tak na spotřebě paliva pro cestu nahoru a nakonec i nutnosti mnohem výkonnějšího motoru. Řekl bych, že ta možnost je jistě zajímavá, nakonec už i historicky prokázaná, ale v současné době Rusko nemá technologickou základnu a zbožné přání nestačí, ostatně "dohnat a předehnat" jsme tu už měli a brzo vyšlo najevo, že je to spíš "neztratit stopu".
Modeláři a Lepka to možná vědí, ale je to - jako obvykle od Lepky - pitomost.
V článku se píše o PRVNÍM stupni rakety, který se má vracet na základnu jako letadlo. U obou raketoplánů, amerického i ruského, se dá srovnat s boostery, které se oddělovaly po několika minutách od nádrže STS nebo od rakety Eněrgija. Ani v jednom případě se tomu neříkalo raketoplán.
Plánovaný první stupeň (a možná i booster Angary) má dosáhnout cca 5-6 Machů a ve výšce kolem 70-80 km se oddělit. K brzdění z této rychlosti a výšky nepotřebuje žádné mohuté křídlo a už vůbec ne mocnou keramickou tepelnou ochranu jako orbitery raketoplánů.
Nejdůležitejší součásti Rusko má - tedy jak raketový motor, tak motor pro let atmosférou, na raketách Kinžál si ověřilo i tepelnou ochranu při hyperzvuku a vyklápěcí křídlo má také ověřené. Jde jen o to, zda bude zájem, a tedy i peníze. Technologie mají.
Není to Rusko, kdo bude dohánět...
V USA hodnotí Muska jen podle ceny akcií. Rusko v něm vidí vizionáře, jako byl Ciolkovski, Koroljov, nebo v USA von Braun. Bez takových by se svět "neodlepil" od země.
Skoda, že nejsou novější zprávy o vývoji boosteru Bajkal pro Angaru, ten měl mít motor z Mig-29. Poslední zpráva je z r, 2016, že je vývoj dokončen, ale co je s prototypem, těžko říct.
Z. Smutný 150
Rusáci pro úsporu financí prostě vymysleli letadlo vzlétající jako raketa. Bohužel nedomysleli, že zpět taková raketa může se vrátit jen jako trosky. Proto o způsobu přistání tu už vůbec není řeči
Úžasná úvaha. Vy dělátem jak tak koukám,i do kosmonautiky. Neberete si toho nejdnou až moc ?
Hlavně, že když chtěl Musk od Roskosmosu kupovat motory pro svoje rakety, tak se mu vysmáli.
A. Kerbel
V Rusku budou rakety pristavat leda tak jako letadla sestrelena ruskym BUKem.
Mluvte do toho, čemu alespoň trochu jako rozumíte. O BUKu určitě nemáte ani páru a ještě ke všemu chcete tady žertovat, Kerbel.
R. Zahler
Zajímalo by mě kolik ta americká raketa musí vydat energie aby zabrzdila svoji návratovou rychlost až do stavu, kdy je schopná nulovou rychlostí přistát ?! Musí na to vézt palivo nahoru a možná na to přistání sežere víc paliva, než na samotný vzlet ... Možná se Rusové Muskovi tímto chechtají a možná je pochvala míněna vážně. Ale nejsem raketový inženýr, kteří toto jistě všichni musí vědět... ,-)
S. Trolljegeren
Vskutku, s vaší poslední větou lze souhlasit.
Přesvědčujete o tom dnes a denně.