Diskuze
Maroko investuje miliardy. Za pět let vybudovalo i trať TGV
Děkujeme za pochopení.
R. Markvart
Tak s tím tvrzením o marockých investicích bych byl asi opatrnější:
Marocké TGV spolufinancovali mimo jiné Francie, Kuvajt, Spojené arabské emiráty, či Saudská Arábie.
Na projektu se začalo pracovat někdy okolo roku 2003, dohoda o jeho realizaci byla podepsána mezi Francií a Marokem v roce 2007 a jeho dokončení mělo cca tří nebo čtyřleté zpoždění. Takže i ten údaj o pěti letech je silně manipulativní.
Celý projekt byl do značné míry motivován jako zvýšením turistické atraktivnosti Maroka, tedy jako lákačka na turisty a také silně kritizován jako rozmařilost.
Oné magické rychlosti TGV, tedy 320 km/h, je schopen dosahovat jenom v úseku Tangier - Kenitra. Na dalších úsecích je pak maximální rychlost cca 160 km/h, tedy totéž co naše Pendolino.
A samozřejmě je zde logicky ještě nezodpovězená otázka jeho skutečné ekonomické udržitelnosti. To ukáže teprve čas.
P. Harabaska
Srovnávat výstavbu rychlostních tratí v Maroku a Česku sotva lze. Terén, kde je trať umístěna, je zcela odlišný, také hustota zástavby a velkých sídel, kde jsou zastávky umístěny, jsou zcela odlišné. To ukazuje i porovnání Německa a Francie. Hustota velkých sídel a rozdílná morfologie krajiny v Německu jsou důvodem, proč rychlovlaky v Německu jezdí sice velkou rychlostí, ale ne tak vysokou jako TGV ve Francii. A také právní prostředí je různé. A pokud jde o Maroko, tak tam státní zájem potlačí snadno zájmy všech odpůrců.