Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Zemanovo otálení v případě Staňka není v souladu s ústavním pořádkem, tvrdí Pavel Rychetský

Pokud předseda vlády navrhne odvolat ministra, česká ústava nedává prezidentovi žádný prostor k vyjednávání či zvažování pro a proti - hlava státu má povinnost takovému návrhu vyhovět, a to bez zbytečného odkladu. Předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský to řekl v rozhovorech pro Český rozhlas Plus a týdeník Respekt.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JR

9. 7. 2019 16:06

Zcela jsem nerozumněl akci: "Milion chvilek pro demokracii" - a proč ?!?

Protože za všechen ten marast, nedorozumění mezi lidmi, naštvanost u nás v republice může jen a jen Zeman - to on je všeho zlého projektant ...

Zmizela spravedlnost, pravda a šíří se nenávist, mstivost. Zmizel smysl pro snášenlivost, pro svobodu myšlení a projevu...

Nó a o tomto hlavním problematickém Hradním pánovi se na "Milion chvilek pro demokracii" nevedla skoro řeč - jen Babiš a Babiš ... !

0 0
možnosti
OD

8. 7. 2019 1:43

Na druhou stranu, když ústavní soud řekne, že se od návrhu dá po oslím můstku přejít k povinnosti mu vyhovět, tak s tím asi nikdo nic nezmůže. Ono, zase tolik lidí, kteří by se nad tím zamýšleli není, a naopak u velkého množství by to vyvolalo zlou krev, a snad i zpochybnění nezávislosti, podezření ze zaujatosti.

0 0
možnosti
OD

6. 7. 2019 9:19

nazdar bazar, srovnejte si termity ...

a opište si to do zamítnutí kompetenční žaloby

0 0
možnosti
OD

6. 7. 2019 9:09

Dle lege ferenda je možno doporučit budoucí znění článku 74 "Prezident republiky odvolá člena vlády, jestliže o tom rozhodne předseda vlády."

případně

"O odvolání člena vlády rozhoduje předseda vlády, prezident republiky člena vlády odvolá bez zbytečného odkladu." apod.

podmínka jestliže o tom rozhodne nezavdává důvod k pochybnostem, nejde o právní sofistiku, ale zřetelně formulovanou normu

Podmínka: Jestliže to navrhne, by v tomto srovnání mohla být argumentem a contrario vykládána za alternativní a zachovávající právo odůvodněného odmítnutí.

0 0
možnosti
OD

6. 7. 2019 9:13

Do této změny je třeba článek vykládat ve prospěch práva návrh odmítnout.

0 0
možnosti
OD

6. 7. 2019 0:17

A ještě jedna otázka, je takové právní pojímání prezidenta důstojné jeho úřadu? Jestliže předseda vlády "má absolutní moc nad vládou", neměl by to být on, kdo ji jmenuje a odvolává? Je možno spravedlivě po prezidentovi požadovat, aby jmenoval a odvolával, jestliže na rozhodování koho nemá žádný vliv. Není to druh výsměchu? Kde je v tom nějaký elementární respekt? Je to ústavní trest za drzost chtít se stát prezidentem? Chceme takový úřad prezidenta? Prezidenta, jehož funkci by zastal i vycpaný panák anebo Japonský robot? Anebo budeme mít prezidenta, který je v každé otázce důležitým a významným ústavním činitelem s politickou odpovědností. Možná by stačil i šimpanz, který se naučí předávat desky s odvolacím dekretem.

0 0
možnosti
OD

5. 7. 2019 23:56

Slovem návrh se v ustanovení zakrývá fakt, že - jde-li o skutečnou vůli ústavodárce, a nikoliv zdánlivou - prezident je v otázce jmenování a odvolávání vykonavatelem cizí vůle, a jmenování a odvolávání člena vlády ve skutečnosti není jeho pravomocí, ale pravomocí předsedy vlády, který si zcela dle své libovůle vypůjčuje osobu prezidenta k jejímu vykonání. Prezident se v aktu jmenování a odvolání členů vlády stává pouhou prázdnou figurou bez vlastní vůle, která plní zadání předsedy vlády. Měl toto ústavodárce v úmyslu? Činit z prezidenta vykonavatele cizí vůle bez možnosti jakékoliv intervence. Je to splnění představy ústavodárce o roli prezidenta? Je takový koncept v souladu s tím, že prezident je hlava státu? Anebo by měl mít zachovánu možnost do jmenování a odvolávání zasahovat, a podílet se na odpovědnosti.

0 0
možnosti
OD

5. 7. 2019 23:28

Ať se pan Rychetský zeptá sám sebe, jestli by akceptoval návrh, který nesmí odmítnout. Prakticky vzato, jde o právní newspeak anebo doublespeak. Ústava jako kdyby se zdráhala nazývat věci pravými jmény. Dle dnes všeobecně přijímaného výkladu návrh není návrhem, ale svým logickým opakem, příkazem. Návrh je něco z definice umožňujícího rozhodnutí, a zákon, který se z nějakého důvodu zdráhá nazývat věci pravými jmény, z něj činí opak, něco, co rozhodnutí neumožňuje. A proto, když někdo takový zákon vykládá tím způsobem, že jde-li skutečně o návrh, má přirozeně právo jej odmítnout, nemělo by mu v takovém čistém výkladu být bráněno, měl by být reflektován, akceptován a podporován.

0 0
možnosti
EN

5. 7. 2019 21:34

TO JE LEJN Z LÁN-PRST DO DVOŘÁKOVI ŘITĚ A NOVÁK JE PO SR ANÝ

0 0
možnosti
AN

5. 7. 2019 20:11

Slova pana Rychetského jsou v různých médiích překrucována a desintpretována...jen aby se podpořil jakoby protizemanovské vyznění.

Přitom opak je pravdou, Rychetský presidenta podpořil.

0 0
možnosti
JD

6. 7. 2019 9:46

Ta slova jsou naprosto jasná.

"hlava státu nemá prostor pro úvahy a má tuto povinnost splnit bez zbytečného odkladu. V tomto bodě je ústava nekompromisní,“

Zdroj: https://www.lidovky.cz/domov/zemanovo-otaleni-v-pripade-stanka-neni-v-souladu-s-ustavnim-poradkem-tvrdi-pavel-rychetsky.A190704_150737_ln_domov_ele

0 0
možnosti
OD

5. 7. 2019 18:19

Jestliže Ústava něco nazývá návrhem, ať dostojí svému slovu, a ponechá možnost o návrhu rozhodnout. Návrh, o němž se nerozhoduje, již není návrhem, a Ústava se stává vnitřně rozpornou svou vlastní dikcí. Stejnou větou jedno říká a zároveň popírá.

0 0
možnosti