2. února 2016 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

10. díl Kurzu právní sebeobrany: Šikana nájemcem – Parkety nechci, chci lino!

Kurz právní sebeobrany | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kurz právní sebeobrany | foto: Richard Cortés, Lidové noviny

Média často informují o pronajímatelích, kteří odírají nebo šikanují své nájemníky. Někdy to ale bývá i opačně. Za kratší konec tahají vlastníci bytu či domu, třeba když čelí jednomu nesmyslnému požadavku nájemníka za druhým. Je dobré vědět, že i to, k čemu zákon nájemníka opravňuje, má své meze a nesmí být zneužíváno k šikaně.

Kurz právní sebeobrany

Utekl vám začátek seriálu? Nevadí. Předplatné lze ještě doobjednat do 3. února. Kromě tištěných LN získáte přístup k právním vzorům nejčastějších smluv a dokumentů a do digitální verze deníku, o žádný díl tak nepřijdete.

Objednávejte zde

Právní sebeobrana - pes

Občanský zákoník nájemníky ochraňuje a brání pronajímatelům přílišně zasahovat do jejich životů. Jenže se najdou i vykukové, kteří svá práva znají až příliš dobře. Ti pak vlastníka bytu bombardují všemožnými požadavky na různé opravy a stavební úpravy nebo žádají o odstranění závad typu nedostatečné výhřevnosti topení či nízkého tlaku vody v potrubí.

„Základním pravidlem je, že byt či dům musí být po dobu nájmu způsobilý k užívání. Pronajímatel je tedy povinen nájemci po dobu nájmu zajistit nezbytné služby, jako je například dodávka vody, odvádění odpadních vod, dodávka tepla nebo zajištění příjmu rozhlasového a televizního vysílání,“ říká advokátka Daniela Kozáková z kanceláře Havel, Holásek & partners.

Pokud se nájemci zdá, že pronajímatel některou ze svých povinností nedodržuje, měl by mu to písemně vytknout. „Pronajímatel by se pak nájemcovou stížností měl zabývat a s uvedenými skutečnostmi se – opět písemně – vypořádat,“ dodává Kozáková. Vytvoří si tak dobrou pozici pro případný soudní spor.

Rekonstrukci kuchyně si nájemník nemůže nadiktovat

Občanský zákoník ukládá pronajímateli povinnost udržovat byt ve stavu způsobilém k užívání. Ale jeho možnosti kontroly stavu bytu či jeho vybavení jsou omezené. Koneckonců, byt obývá nájemník, takže první impulz vždy musí přijít právě od něj.

„Pokud nájemník zjistí v bytě poškození či vadu, kterou je potřeba bez prodlení odstranit, je jeho povinností oznámit tuto skutečnost okamžitě pronajímateli. Jiné poškození a vady, jež brání obvyklému bydlení, má ohlásit bez zbytečného odkladu,“ popisuje pravidla Kozáková.

Kristián Léko

Autor

Kristián Lékokristian.leko@lidovky.czČlánky

Adecco spol. s r.o.
Inženýr zákaznické kvality

Adecco spol. s r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 40 000 - 45 000 Kč