14. srpna 2018 5:50, aktualizováno  9:56 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

14 zraněných po čelní srážce vlaků. Oba radiostanice měly, ale k jednomu vlaku signál nedospěl

Na Českokrumlovsku se srazily osobní vlaky. Mezi 14 zraněnými jsou i děti. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Na Českokrumlovsku se srazily osobní vlaky. Mezi 14 zraněnými jsou i děti. | foto: David Peltán, MAFRA

KŘEMŽE/PRAHA Drážní inspekce má na stole téměř všechny důkazy, které nasbírala k objasnění nehody dvojice vlaků na jedné z pošumavských tratí. Stroje společnosti GW Train se srazily počátkem května poblíž Českých Budějovic. Jeden z nich vyjel na trať, ačkoliv měl červenou. A varovný signál, který by vlak zastavil, k němu nedospěl.

Šlo o první čelní střet vlaků po 20 měsících. Havárie v důsledku poukázala na to, že stát nemá nástroj, jak vynutit odpovídající komunikační spojení s vlaky.

Bylo 3. května, zhruba tři čtvrtě na devět dopoledne, když se mezi Křemží a Boršovem nad Vltavou střetly dva vlaky firmy GW Train. Nehodě předcházel výjezd jednoho stroje z Křemže směrem na Boršov, odkud naopak opačným směrem mířil druhý vlak. Pokud by vše proběhlo řádně, havárie by se nestala. První stroj měl totiž správně počkat v Křemži na příjezd druhého.

„Bezprostřední příčina nehody je skutečnost, že jeden z vlaků nevyčkal ve stanici Křemže na protijedoucí osobní vlak a vjel na trať, i když na návěstidle byla návěst zakazující jízdu, tedy červená,“ sdělil serveru Lidovky.cz generální inspektor Jan Kučera z Drážní inspekce, jež okolnosti havárie, po níž zůstalo 14 zraněných a škoda 6 milionů korun, rozkrývá. Právě objasnění dalších okolností nehody je klíčové proto, aby po ní nezbyly žádné otazníky.

Vedle Drážní inspekce je ve věci činná i policie, kriminalisté prověřují nehodu pro podezření z ohrožení z nedbalosti. Možného pachatele se jim zatím určit nepodařilo. „Byly provedeny výslechy a vytěžení všech cestujících ve vlaku, včetně obou strojvedoucích vlaků, vyžádány lékařské zprávy ke zraněným osobám,“ přiblížila serveru Lidovky.cz průběh práce vyšetřovatelů jihočeská policejní mluvčí Lenka Pokorná.

Inspekce má na uzavření případu rok

V určení případné trestní odpovědnosti je policie odkázaná na finální report Drážní inspekce. Pokud vše půjde dobře, inspektoři by mohli své závěry předložit policii v průběhu listopadu. „V současné době dokončujeme shromažďování důkazů, které budeme následně pečlivě analyzovat,“ poznamenal generální inspektor Kučera. Ze zákona musí jeho lidé případ uzavřít nejpozději do roku od nehody.

Havárie otevřela otázku, zda stroje GW Train disponují patřičnou technologií pro komunikaci. Nehoda také připomněla, že v Česku chybí předpis, jenž by pořízení takové technologie dopravcům vymahatelným způsobem ukládal. Bezpečnostní systémy se navíc liší na základě důležitosti trati. Jiné jsou na hlavních koridorech, jiné fungují na lokálních tratích.

Při srážce osobních vlaků u Mříče na Českokrumlovsku bylo 3. května 2018...

Po srážce zůstalo 14 zraněných.

Při nouzových situacích funguje na trase České Budějovice – Černý kříž, jejíž součástí je i inkriminovaný úsek mezi Křemží a Boršovem, opatření zvané Výstraha při nedovoleném projetí návěstidla. V praxi funguje zjednodušeně řečeno tak, že pokud vlak navzdory červené vyrazí na linku, prostřednictvím traťového radiového systému vyšle všem vlakům v dosahu kódovaný příkaz, jenž stroje bez výjimky zastaví.

Vůz mířící do Křemže na hlavním kanále svého radiového systému výstrahu přijal a zastavil. Ke stroji, jenž nedovoleně vyrazil směrem na Boršov a který do prvního vlaku naboural, signál na jeho vedlejší kanál radiového systému nedospěl.

Paradoxní je, že podle standardů pro komunikaci s vlakovou soupravou nelze žádnému z vozů nic vytknout.

‚Vlaky splňuji požadavky na radiostanici‘

„Vozidla GW Train splňují požadavky na vybavení radiostanicí,“ sdělil serveru Lidovky.cz Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, která pro dopravce stanovuje podmínky vstupu na dráhu. V danou chvíli tak vyvstávají dvě otázky, jejichž zodpovězení je pro vyšetření nehody klíčové. První je, zda radiostanice vlaku jedoucího z Křemže byla způsobilá přijmout kódovaný příkaz k zastavení.

Na Českokrumlovsku se srazily osobní vlaky. Mezi 14 zraněnými jsou i děti.
Na Českokrumlovsku se srazily osobní vlaky. Mezi 14 zraněnými jsou i děti.

Druhá neznámá tkví v tom, zda stroj naopak nebyl mimo dosah traťového radiového systému. Nicméně i kdyby obě odpovědi vyzněly v neprospěch GW Train, objektivně nelze společnosti nic vyčíst. Zmíněná funkce Výstraha při nedovoleném projetí návěstidla je zatím ve zkušebním provozu, provozní řád s ní jako svou pevnou součástí nepočítá.

„SŽDC nemá zákonné možnosti vynucovat vybavení pro základní spojení,“ zdůrazňuje pak mluvčí správy Illiaš další skutečnost, jenž celou problematiku rozmlžuje. Komplikace mají v budoucnu odpadnout zavedením celoevropského jednotného systému řízení železničního provozu zvaného ERTMS, k jehož implementaci se Česko zavázalo. Komunikaci na dráze sjednotí a správě dá do rukou nástroj na něm trvat.

Tendr za 2 miliardy, GW Train vytlačily ČD

Nehoda se stala na jedné ze tří pošumavských tratí, na které se upírá zvýšená pozornost. V prosinci 2017 na nich převzala provoz zmíněná firma GW Train, jež zvítězila v tendru vyhlášeném Jihočeských krajem. Z linek se tak musely klidit České dráhy, které na nich provoz zajišťovaly předtím. Kontrakt na 15 let vynese GW Train 2,25 miliardy korun, což kraji oproti předchozí dohodě s ČD ušetří 300 milionů.

České dráhy porážku v soutěži nesly s nelibostí, podaly dva podněty na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Poukazovaly především na údajně podstřelenou cenu ze strany GW Train. „Stěžovatel rozporoval zejména postup objednatele při hodnocení nabídek, obzvlášť ve vztahu k posouzení takzvané mimořádně nízké nabídkové ceny,“ sdělila serveru Lidovky.cz Milena Marešová z tiskového oddělení úřadu.

ÚOHS podněty ČD zamítl, národní dopravce posléze neuspěl ani s dvojicí žalob u Krajského soudu v Brně. Jihočeský kraj zatím služby nového dopravce hodnotí střízlivě. „Základní parametry smlouvy jsou plněny, závady zjištěné při kontrolní činnosti podléhají sankcím. Podrobnější vyhodnocení provede Jihočeský kraj po skončení letní turistické sezóny,“ uvedl pro Lidovky.cz mluvčí kraje Radek Šíma.

Kraj dosud přijal od cestujících na kvalitu přepravy v podání GW Train 43 stížností, z nich dvě desítky vyhodnotil jako relevantní. Podněty se týkaly spolehlivosti vozů, jejich kapacity či dodržování jízdního řádu. Zda vůči firmě kvůli květnové nehodě přijme nějaké opatření, rozhodne kraj po zprávě Drážní inspekce.

Sama firma je v kauze skoupá na slovo. „V tento okamžik nemůžeme poskytnout konkrétní informace,“ řekl pro Lidovky.cz Pavel Faugner z představenstva společnosti.

Jan Horák

Autor

Jan Horákjan.horak2@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz