Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

70 různých slev na železnici

Chaos ve slevách na železnici. Více než sto soukromých autobusových dopravců. Letenka do Ostravy. Výsledek? Problém pro cestující. Jak se v systému dopravy vyznat? A jak ušetřit? LN přinášejí velký přehled slev, které můžete uplatnit.

Nepřehlednost slevového systému Českých drah (ČD) je všeobecně známá. Aby podnik cestujícím přiblížil všechny možnosti, vydal sedmdesátistránkový ceník s názvem TR 10. Je však zřejmě určen náročným čtenářům detektivních příběhů s nejistým koncem a milovníkům právní literatury.

TR 10 obsahuje 360 bodů, které si svou formou nezadají s českou legislativou. Nejen v ceníku TR 10, ale v jakýchkoliv informačních materiálech Českých drah narazíte na několik podstatných problémů. Prvním je, že České dráhy používají vlastní složitou a nejednoznačnou terminologii. Tak třeba „regionální vlak“ znamená jednou „osobní nebo spěšný vlak“ a podruhé „vlak na trati v rámci definovaného okruhu víceméně kopírujícího hranice kraje“, přičemž hranice okruhu seznam určuje v tabulce, kterou najdete v TR 10. A to je pouze jeden z mnoha příkladů.

180 milionů cestujících Cestujících, kteří využívají služeb Českých drah, je přesto hodně. „Statistiky za minulý rok nejsou ještě hotové, ale očekáváme, že počet lidí, kteří využili našich služeb v roce 2008, přesáhne 180 milionů,“ říká tiskový mluvčí ČD Ondřej Kubala.

Otázkou ovšem je, kolika lidem z oněch sto osmdesáti milionů se podařilo využít to, na co mají u Českých drah nárok. A i když nějakou slevu využili, mohli narazit na problém, jak slevy správně zkombinovat, aby jízda vlakem byla co nejpohodlnější a nejlevnější.

Ve slevovém systému ČD je výhodné se zorientovat už proto, že pokud chce člověk cestovat po kolejích, Českým drahám se nevyhne. Několik soukromých dopravců existuje, ale ti se zaměřují převážně na nákladní dopravu; na osobní jen okrajově, často na jedné vybrané trati. Například akciová společnost Jindřichohradecké místní dráhy se jako první stala soukromým provozovatelem veřejné železniční dopravy v Čechách. Na tratích Jindřichův Hradec - Nová Bystřice a Jindřichův Hradec - Obrataň provozuje pravidelnou nákladní i osobní dopravu. Na rozsáhlejší akci dopravců, jakou by mohly být plánované žluté vlaky Student Agency, se zatím čeká. „Nové vlaky s nižšími dotacemi od kraje a mnohem více spojů ve špičkách,“ shrnuje výhody svých připravovaných vlaků Radim Jančura, majitel Student Agency.

Přinášíme souhrnný přehled slev, které můžete využít u Českých drah - neboli moderní a přehledný TR 10 no.2. Všech slev, slevových průkazů a jejich různých kombinací jsme napočítali přes 70. Vybrali jsme ty hlavní, které lze uplatnit ve vnitrostátní dopravě. Slevy jsme rozdělili podle konkrétních potřeb cestujícího. Jak tedy levně cestovat?

Cestuji občas Pokud jezdíte vlakem velmi zřídka a žádnou slevu nevyužijete, zaplatíte takzvané „obyčejné jízdné“. Cena se kalkuluje podle počtu kilometrů. Například trasa z Prahy do Pardubic je dlouhá 104 kilometrů a přijde vás na 135 korun. Pokud vyjedete do Pardubic až z Plzně, urazíte 218 kilometrů a zaplatíte 272 korun. Pevná sazba na kilometr není stanovena.

Cestuji často V tomto případě se vám vyplatí koupit takzvanou In-kartu (plný název karty je: In-karta/Rail plus s aplikací In-zákazník). Stojí na tři roky 990 korun a dostanete s ní slevu 25 procent z obyčejného jízdného a slevu 50 procent na místenky. K vyřízení je potřeba vyplnit formulář, předložit občanský průkaz a poskytnout fotografii. Jinou možností je zpáteční jízdenka nad 15 let. Při zakoupení jízdenky tam i zpět dostanete slevu z celkové ceny 20 procent. Zpáteční lístek lze kombinovat s In-kartou. Například z Prahy do Pardubic a zpět s In-kartou a zpáteční slevou vás přijde cesta na 183 korun. Bez In-karty zaplatíte 243 korun.

Další variantou je kilometrická banka. Díky ní získáte levnější cenu za kilometr. Je nutno zaplatit předem minimálně 2000 korun, za které dostanete sešitek, kam se zaznamenávají jízdy a odečítá se cena za ujeté kilometry.

Pokud je ujetá vzdálenost do 100 kilometrů, platí se za ni vždy 100 korun, za vzdálenost od 101 do 399 kilometrů se platí 1 koruna za každý ujetý kilometr. Za každou větší vzdálenost se zaplatí 400 korun. Je tedy zřejmé, že kilometrická banka je vhodná zvláště pro ty, kdo jezdí často na velké vzdálenosti.

Jsem důchodce Jste-li už v důchodu, první možností je využít „zvláštní jízdné pro důchodce“. Jde o slevu 50%z obyčejného jízdného. Důchodce si musí vyřídit průkaz, ke kterému prokáže, že pobírá důchod. Slevu lze kombinovat s In-kartou, která stojí na tři roky 990 korun.

Důchodce může také využít klasickou „zpáteční jízdenku nad 15 let“, na kterou získá slevu 20 procent. Když navíc předloží průkaz pro zvláštní jízdné, dostane další slevu nazývanou „zpáteční zlevněná jízdenka pro důchodce“, což je zpáteční sleva 20 procent, ze které se počítá další sleva 50 procent. Aby zmatků nebylo dost, lze přidat ještě In-kartu.

Lidé nad 70 let si mohou pořídit speciální verzi In-karty/Rail plus (s aplikací In-Senior). Stojí na rok 990 korun. Pokud člověk starší 70 let cestuje kdekoli v republice druhou třídou osobními a spěšnými vlaky, neplatí nic. Karta v takovém případě slouží jako jízdenka. V ostatních vlacích (rychlík, expres, SuperCity atd.) získá slevu 25 procent.

Jsem student od 15 do 26 let První alternativou je „zvláštní jízdné pro žáky 15-26 let“. Sleva je 45 procent. Při zakoupení lístku je nutné se prokázat žákovským průkazem, který vydává, případně potvrzuje za 51 korun ČD (u autobusových dopravců lze pořídit levněji, platí i u ČD).

Studentmůže využít běžnou zpáteční jízdenku se slevou 20 procent. Když předloží žákovský průkaz, dostane k tomu další slevu 50 procent. Přihodit může ještě In-kartu. Všechny tyto slevy se dají kombinovat. Kdokoli od 15 do 26 let (nemusí být student) si může pořídit In-kartu na tři roky za 330 korun. Karta funguje stejně jako běžná karta za 990 korun.

Pokračování na straně II

70 různých slev na železnici

Dokončení ze strany I

Jsme rodina aneb je nás víc Dva a více cestujících mohou uplatnit skupinovou slevu. 2. až 30. cestující má slevu 50 procent z obyčejného i zpátečního jízdného. Nelze ji zkombinovat s průkazem na zvláštní jízdné ani s In-kartou.

Rodiny si také oblíbily využívání lístku ČD Net, se kterým mohou jezdit dvě osoby až pět osob jeden den od půlnoci do půlnoci po celé republice ve druhé třídě všech druhů vlaků. Lístek vás přijde na 900 korun.

Pokud plánujete cestovat o víkendu, je pro vás výhodnější nabídka SONE+, se kterou můžete jezdit celou sobotu nebo neděli všemi vlaky po státě za 450 korun. Když si navíc odpustíte rychlíky a další nadstandardní vlaky, zaplatíte jen 150 korun.

Tři sta korun zaplatíte za jeden den cestování v kraji ve druhé třídě osobních a spěšných vlaků pro dva až pět cestujících v rámci jízdenky REGIONet. Jízdenky ČD Net, REGIONet a SONE+ nelze kombinovat s průkazem na zvláštní jízdné ani In-kartou.

Jsem dítě do 15 let Pro získání slevy „zvláštní jízdné“ musí dítě prokázat svůj věk - v takovém případě získá slevu 50 procent. Výhodnější je však vyřídit si u ČD nebo autobusových dopravců žákovský průkaz, se kterým lze získat zvýhodnění 65 procent. Zkombinovat je možné „zpáteční jízdenku do 15 let“ s In-kartou a prokázáním věku pro uplatnění slevy „zvláštní jízdné“, celková sleva je 70 procent. Pokud se místo prokázání věku vytasíte se žákovským průkazem, můžete ho zkombinovat se zpáteční zlevněnou jízdenkou, ale nikoli s In-kartou. V takovém případě je celková sleva 65 procent z obyčejného jízdného. Děti do 15 let si mohou pořídit In-kartu, která stojí 990 korun na tři roky a funguje stejně jako karta pro dospělé.

Mám ZTP nebo ZTP/P Se „zvláštní jízdným ZTP“ je spojena sleva 75 procent, prokazuje se průkazkou ZTP. Nepochopitelné je, že kombinace zpáteční jízdenky, průkazu ZTP a In-karty tvoří menší slevu 74 procent. Naprosto absurdním se pak jeví fakt, že zpáteční jízdenka s průkazem ZTP tvoří slevu 60 procent. Je tedy lepší koupit si zvlášť lístek tam a zpět. Nakupuji bezhotovostně Kdykoli nakupujete jízdenky přes internet nebo automat, získáte finanční bonus v hodnotě 3 procent zaplacené částky. Jinými slovy, pokud za lístek zakoupený na internetu zaplatíte 100 korun, dají vám České dráhy k dobru 3 koruny. Tento bonus se vám přičte na konto na vaší In-kartě.

Konto lze aktivovat pod názvem „elektronická peněženka“ a můžete ho dobít nejméně 100 korunami, maximálně částkou 3750 korun. Elektronickou peněženkou můžete platit i u pokladen, v automatech a u průvodčích.

Pokud vám však někdo kartu ukradne, máte smůlu - peníze vám z ní může vyčerpat kdokoli. Karta totiž není nijak zabezpečená.

Stejný bonus 3 procenta dostanete za bezhotovostní platbu, tedy za úhradu platební kartou (lze použít u přepážky, přes internet či telefon) nebo prostřednictvím služby PaySec (po internetu).

Pouze přes internet nebo v automatu lze pořídit jízdenku eLiška za 160 korun. Tyto jízdenky se vydávají pro tratě mezi dvěma krajskými městy (na výběr je dvacet různých měst). Lístků je omezený počet. Pokud v den odjezdu vlaku zbývají nevyprodané tikety eLiška, jejich cena se dále snižuje na 120, 80 nebo 40 korun podle trati v závislosti na výběru měst, mezi kterými cestujete. Tato nabídka se nazývá Šťastná eLiška.

Novou nabídkou českých drah je „eTiket SC“. Ten lze uplatnit pouze na vlaky třídy SuperCity (například Pendolino). Prodává se ve dvou variantách: sever (například stanice Ostrava) a jih (třeba Brno).

Varianta sever se prodává v omezeném počtu za 450 korun, po doprodání se cena zvyšuje na 550 korun. Jih vás přijde na 350 korun, po doprodání na 450 korun.

Jiné slevy Do 29. března 2009 platí zvláštní nabídka pro lyžaře ČD Yetti Voucher. Ta opravňuje cestujícího k bezplatnému použití skibusu od železniční stanice Lipno nad Vltavou do Ski areálu Lipno. Navíc k ní dostanete slevu 30 procent na celodenní permanentku pro dospělé ve Ski areálu Lipno. Pokud je vás více a využijete jízdenku SONE+, můžete si k ní vzít maximálně dva vouchery. To samé platí v případě zakoupení zpáteční jízdenky.

Pro finančně zajištěné zákazníky je zde „In-karta/Rail plus s aplikací In-gold“. Díky ní je možné cestovat po celé republice první třídou bez dalších plateb. Karta stojí na 3 roky 63 000, na rok 21 000 a na týden 1200 korun.

O autorovi| Eva Tomková, redaktorka LN

Autor: