Pátek 20. května 2022, svátek má Zbyšek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Absurdity na pláži i jinde

Česko

Výtvarník Michal Pěchouček (1973), jeden z nedávných laureátů Chalupeckého ceny (2003), nyní vystavuje v pražské Galerii Jiří Švestka. Připravil promyšlenou a zajímavou instalaci obrazů, z nichž cítíme napětí mezi dvěma krajními póly současného umění.

V Pěchoučkových obrazech se nevšedním způsobem setkává až minimalistická kompozice, ve které se vždy v přesně voleném rytmu střídají různobarevné proužky látky s citlivě ztvárněnými figurami, zachycenými v různých situacích, se smyslem pro jemný humor a lehkou ironii.

V první části expozice jsou výrazově sevřené monochromní obrazy, jejichž skladbu tvoří pruhy vzniklé z napnutých nití. Svým řešením - mezi vlákny prozařuje vnitřní prostor - vyvolávají dojem kmitající televizní obrazovky.

Vlastně tak navazují na op art, který také dokázal intenzivně působit na naše oči a vyvolávat v nich mihotání a zvláštní pocit znejistění. K nim se významově vážou další kompozice opět z látek a napnutých nití, které připomínají rozzářené elektronické obrazy, ovšem vycházející z inspirace konkrétními předměty.

Čekání v trenýrkách, tričkách a ponožkách V druhé části výstavy autor sice znovu užívá stejnou metodu, ale výraz obrazů obohacuje spojením s mírně komickými figurami lidí, kteří se dostávají někdy až do téměř nedůstojných a zároveň vlastně celkem běžných situací, kdy například čekají napůl svlečení, jen v trenýrkách, tričkách a ponožkách, na lékařské vyšetření.

Mužské postavy jsou vytvořeny z látek a jen lehce doplněny kresbou. Autor tak v celé výstavě skoro vynechává klasické postupy, ale přitom minimálními prostředky dosahuje maximálních účinků. Z obrazů je však jasně vidět, že ovládá kresbu i malbu, že je vlastně s úspěchem nahrazuje jinými metodami, které tu mají své opodstatnění. Používá materiály, se kterými se denně setkáváme. Tak jeho projev působí ještě autentičtěji a přesvědčivěji. Poslední sérii věnuje Pěchouček figurám na pomyslné pláži, kde postupuje obdobným způsobem. Spojuje geometrickou kompozici vzniklou sešitím proužků barevných látek s jen naznačenými figurami, jež mají přes sebe přehozené ručníky.

Z celého souboru vyzařuje příjemná pohoda a zároveň umělcův smysl pro nadsázku či pro vyjádření absurdity, která do našeho života takřka nepozorovaně a zřejmě stále výrazněji proniká. Kromě přirozeného projevu je na Pěchoučkovi pozoruhodné, že dokáže jako jeden z mála tvůrčím způsobem navázat na odkaz několika proudů moderního umění (tedy v jeho případě na op art, pop art či novou figuraci), a přitom si zachovat osobitost.

***

HODNOCENÍ LN ***** Michal Pěchouček: Screen

Galerie Jiří Švestka Do 5. 4.

Autor skoro vynechává klasické postupy, ale přitom minimálními prostředky dosahuje maximálních účinků. Z obrazů je jasně vidět, že ovládá kresbu i malbu, že je vlastně s úspěchem nahrazuje jinými metodami.

Michal Pěchouček (1973)

Vystudoval AVU (1999), v roce 2003 získal Cenu Jindřicha Chalupeckého určenou mladým umělcům. „Nemohu se považovat za malíře, protože malování nesnáším. Občas se ale přemůžu a prezentuji se něčím, co má svojí formou blízko ke klasickému závěsnému obrazu,“ říká mimo jiné na svých internetových stránkách www.pechoucek.com.

Autor:

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Mohlo by vás zajímat