Na tyto skutečnosti Pavel Kopřiva reaguje koncepcí, ve které zdůrazňuje absurdnost některých našich představ o naplnění života. V instalaci sestavil zrcadlo ze střepů, jako by chtěl naznačit, že se nám všechno může rozpadnout pod rukama, že pak můžeme z našich představ sestavit jen jakési zbytečné torzo. Dalším organickým prvkem projektu se stávají stroje, které jsou čím dál dokonalejší a zároveň připomínají prostředí manažerů, kteří se často stávají „stroji na nic“ a jejichž výkon se každým dnem nesmyslně zvyšuje. V centru galerie stojí židle s kouřící pistolí, která naznačuje, jak celý současný systém může kohokoliv, kdo se do něj vřadí, uštvat a sešrotovat. Svět ovládá technika, jejíž rozvoj pochopitelně rychle předbíhá pokrok v myšlení, jestli lze v tomto směru vůbec o nějakém pokroku mluvit. Systematické uvažování se spíš přemírou ataků na naše vnímání rozpadá. Ztrácíme schopnost soustředění, narůstá povrchnost. Prožíváme nejen přelomové, ale přitom do značné míry dekadentní období, kdy určité hodnoty ztrácejí smysl, ale jiné se ještě neutvořily či nevžily. Mění se pohled na svět a s ním i výrazové prostředky, zanikají tradiční formy vyjádření a tvoří se nové. Pavel Kopřiva, který je odchován konceptuálními přístupy a hlavně odkazem minimalismu, patří k nejpřemýšlivějším umělcům současnosti. Nevystavuje často, ale vždy se umí přesně vyjádřit k některým současným problémům a zaujmout k nim třeba i nečekané stanovisko.
Pavel Kopřiva: Heavy Duty
Galerie Via Art, do 15. října
O autorovi| JIŘÍ MACHALICKÝ, Autor je teoretik umění a kurátor