Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Adriena Šimotová na Kampě

Česko

„Všiml jsem si, jak podepisuje někomu knížku: ruka zkroucená, záda zkroucená, ale rukopis neporušenej, rovnej, písmenka jedno jak druhý, něco, co už ani neumíme.“ Tak líčil účastník vernisáže, která se konala minulý týden v pražském Muzeu Kampa, zážitek z Adrieny Šimotové. Velká dáma českého výtvarného umění „seděla v křesle, zkroucená paní, s bradou zabořenou do hrudi, ale ten její pohled, pomněnkovej, úsměvnej, ale zároveň tak ostrej, pronikavej, přímej, beze clon a filtrů. Stály u ní frontu mraky lidí, nejspíš celá umělecká Praha se tam sešla, každýho si pamatovala. Je z těch lidí, co věkem krásněj. Málokdy jsem viděl ženu, která by mi připadala tak krásná, má tak silnou tvář, která je z jinýho světa než její pokroucenost těla, a ta síla jejích očí.“ Menší ohlédnutí Adriena Šimotová se letos v létě dožívá pětaosmdesáti let. Pražské Muzeum Kampa připravilo jako ouverturu před vlastním jubileem komorní výstavu Menší ohlédnutí.

Vystaveno jsou tu necelé dvě desítky objektů, které pocházejí především z 80. let. Přivezeny byly z Galerie Klenová u Klatov, ze Západočeské galerie v Plzni, některé pocházejí ze soukromých sbírek. Významná část má ovšem domov ve sbírkách Medy Mládkové, která umělkyni podporovala v časech oficiální nepřízně, tedy právě v oněch letech osmdesátých.

Adriana Šimotová pochází z českofrancouzsko-švýcarské rodiny. S manželem, malířem Jiřím Johnem, patřili k zakladatelům výtvarné skupiny UB 12. Od počátku sedmdesátých let nesměla vystavovat. V roce 1972 zemřel Jiří John. Teprve po sedmi letech odmlky se její práce objevují na disidentských výstavách. První veřejná přehlídka v roce 1986 v Brně se stala důležitou událostí neoficiální výtvarné scény. Od roku 1982 ji zastupuje pařížská Galerie de France. Po listopadové revoluci se stává vyhledávanou umělkyní. Její obrazy se dostávají do velkých sbírek v Tokiu, Washingtonu, Paříži a do mnoha českých veřejných institucí. V devadesátých letech byla pravidelně zvána na prestižní Mezinárodní letní akademii výtvarného umění v Salcburku. V roce 1994 zemřel její jediný syn Martin. Velkou retrospektivu jí Národní galerie v Praze připravila v roce 2001. V dubnu se otevře výstava nejnovějších prací v galerii Rudolfinum.

Lze snad říci, že v Kampě jsou k vidění díla z klasického období: rozsáhlé bílé kartouny a kaligrafický papír poznamenaný perforací, frotáží, perokresbou, všelijak, ale vždy sofistikovaně dotýkané, protrhávané, umazané od různých pastelů, práškových pigmentů a jiných přísad. Jemnost a syrovost, nedořečenost a plnost významu tu sousedí s prostou a jednoduchou krásou, která si ani nevyžaduje interpretaci.

Autor: