Středa 21. dubna 2021svátek má Alexandra 16 °C dešťové přeháňky Předplatné LN

Diskuse k článku

Adventní rozvolnění dělá odborníkům vrásky. Vánoční návštěvy mohou ‚zadělat‘ na třetí vlnu pandemie, varují

Při zapalování čtvrté svíčky na adventním věnci mají lidé v hlavě většinou jen Vánoce a dárky. Letos jim ale někde vzadu bude strašit myšlenka na případnou třetí vlnu koronaviru. Zvláště když už ve čtvrtek Česko rozvolní dosavadní opatření. Před svátky tak lidé budou moci nakupovat dary a potkávat se, virus však dostane možnost snadněji se šířit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Vacek 1.12.2020 12:11

No tak to se musíte podívat, jak se to dělá třeba na Novém Zélandu. Tak se dostane do izolace nakažený v průměru 2,7 dne před tím, než má příznaky. Tedy dřív, než je infekční pro své okolí. A nezařídí to 3R, ale efektivní práce státu. Srovnejte si to s námi.

https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(20)30237-1/fulltext

M. Veleba 1.12.2020 11:59

To s tím schopným státem co se postará, v jaké galaxii žijete? Naopak se každý musí postarat sám, nechápu ty iluzorní představy že stát by měl apod. Když historie učí opak.

L. Machala 1.12.2020 11:56

Jenom ještě k těm počtům obětí šp. chřipky - soudím, že ony odhady vycházejí z dočasně zvýšené úmrtnosti, což by mělo být, přinejmenším ve vyspělejších zemích, v matrikách dohledatelné.

M. Veleba 1.12.2020 11:42

Debilizace společnosti pokračuje. Na všechno předpis, rozkaz, rozhodují nikým nevolení "odborníci". Kdo jste podělaní, zbavte se svéprávnosti a nechte na sebe štěkat PSA jako ovce. My ostatní se spolehneme na vlastní rozum a úsudek a taky jaké riziko jsme ochotni podstoupit. Na to, aby mi rozkazoval zkorumpovaný Prymula nejsem zvědavý.

R. Benýšek 1.12.2020 11:41

Děkuji za věcnou, přesnou a intelektuálně poctivou odpověď. Beru si z ní implicitně i to, že by tedy bylo fér s žádnými čísly, a to možná ani přibližnými, ohledně tzv. španělské chřipky při dnešních argumentacích nešermovat. Ohledně situace na Vaší klinice konstatuji s oceněním, že tedy Vašim pacientům se tam uzdravuje přinejmenším v této věci lépe, nežli je tomu tam i tam jinde (aspoň tedy údajně - mám to nejblíže ze třetí ruky).

L. Machala 1.12.2020 11:24

R^

L. Machala 1.12.2020 11:23

Co se týče prevence přenosu infekce v nemocnici, tak personál vstupuje do pokojů s nemocnými vybaven ochrannými pomůckami, zvl. respirátory FFP2 a lépe FFP3 a pacienti mají mít roušky podobu přítomnosti personálu v pokoji.

L. Machala 1.12.2020 11:19

Jak to se šp. chřipkou přesně bylo, bych taky rád věděl. Ten rozptyl 20-100 M je velký, ale neumím jej komentovat nejsa ani demograf ani statistik (otázku o číslech na klinice nekomentuji). Kolik přesně a na co konkrétně ti lidé tehdy zemřeli, se už zřejmě nikdy nedozvíme, a dokonce ani to, kolik z nich bylo opravdu nakaženo virem A/H1N1, protože tehdy ještě chřipkový virus ani nebyl objeven, takže to nešlo přesně diagnostikovat. Každopádně spousta z nich nepochybně zemřela na pneumokokový (či jiný bakteriální) zápal plic, poněvadž chřipkový virus tuto superinfekci plic významně usnadňuje a tehdy nebyla žádná antibiotika. Další vysoce pravděpodobnou příčinou smrti byla primární virová pneumonie (ale dost odlišná od dnešní pneumonie při c-19) následkem "cytokinová bouře" v plicní tkáni . Tento typ vysoce intenzivní "přehnané" imunitní odpovědi bývá typicky u mladších jinak zdravých jedinců. Ono oslabení WWI jistě také hrálo svou roli, ale kolik čeho bylo přesně ví jen Bůh. Co se týče pr

R. Vacek 1.12.2020 11:13

Jsou oblasti (a ochrana před pandemií mezi ně patří), kde jedinec nic nezmůže ani když bude dodržovat ne 3R ale třeba 10R. Tady musí nastoupit stát, který je schopen zajistit to, co jedinec není schopen. Tedy dostatečné testování, důkladné trasování a kontrolovanou izolaci/karanténu. Ani jedno z toho stát nezajistil a v zoufalství musel přijímat drahá plošná opatření. A já nechci neschopný stát, který nedovede zajistit testování-trasování-karanténu a řeší vše tak, že to bude neskutečně nákladné. A pořád v tom pokračuje - rozvolňuje i když epidemii nemá pod kontrolou, takže za měsíc si zase budeme drbat hlavu, kolik nás to bude stát.

J. Kadeřábek 1.12.2020 11:06

A proč vláda? Vy se neumíte sám rozhodnout co je pro Vás riziko které nechcete postoupit a co ne? Každý má být poučen a je na každém jak se bude chovat. Žádná vláda vám v srpnu nenařídila, že musíte jet na dovolenou do Chorvatska a dovézt si čínský vir.

J. Kadeřábek 1.12.2020 11:03

Pokud se bavíme o seniorech zavřených v domovech důchodců, kde jsou rukojmím této vlády, která jim od března zajistila teprve nedávno antigenní testy a v 551 zařízeních se před tím už rozšířil čínský vir tak těm žádná externí opatření nepomohou ani neuškodí. Ti ostatní co ještě jsou doma musí sami zvážit míru rizika a podle toho se chovat. A to platí i u mladších, kteří trpí nějakými chorobami zejména cukrovkou a obezitou.

R. Vacek 1.12.2020 10:49

??? Já? Snad jde o to, že vláda má přijímat zodpovědná rozhodnutí. A pokud jsme snad nejhorší na světě, tak to nesvádějte na mě. Za to může nečinnost vlády v srpnu.

J. Kadeřábek 1.12.2020 10:47

Vy snad máte nějakou povinost vymetat obchody? Vždyť se zabalte do igelitu a vyčkejte ve sklepě až bude líp.

J. Kadeřábek 1.12.2020 10:45

Flegr a Kubek. Naši alarmisté.;-D

P. Zinga 1.12.2020 10:42

"Odborníci varují". Kteří? Odborník sem, odborník tam, všude samý odborník.

K pandemii máme navíc "expertitis".

R. Benýšek 1.12.2020 10:41

I když to srovnání se španělskou chřipkou podstatou Vašeho příspěvku nebylo, tak mne to zajímá: Podle Wiki zabila španělská chřipka 20 až 100 miliónů lidí. Na té Vaší infekční klinice taky takhkle přesně pracujete s čísly? Kdy horní hranice intervalu je 5x vyšší nežli ta dolní? A dále: Potřebujete Vy jako zdravotník mít jasno v tom, u kolika z těch udávaných desetimilionů úmrtí na španělskou chřipku měl rozhodující význam vlastní chřipkový virus, u kolika přidružené bakteriální infekce (v době bez antibiotik), u kolika podvýživa a další faktory související s válkou, atd.? Nebo je to jedno? Stejně jako je dnes jedno vlastní příčna smrti u nakažených příslušným koronavirem. A ještě: Musejí mít Vaši pacienti v dnešní době nasazené roušky 24 hodin denně? Jak se jim to uzdravuje s takovouto překážkou volného a fyziologicky zdravého (kyslík dovniř, CO2 a další škodliviny ven) dýchaní?

R. Vacek 1.12.2020 10:27

V minulosti lidé neměli takové možnosti jako máme my. Stačí je využít. A rozumné země to dělají. Přijímají funkční protiepidemická opatření, drží míru viry v populaci na téměř nule a dokonce díky tomu ani nepoškozují ekonomiku, protože nemusejí přijímat plošná opatření. A až bude očkování, tak budou mít pandemii za sebou s minimálními škodami. Na rozdíl například od nás.

R. Vacek 1.12.2020 10:24

Patříme mezi nejodvážnější národy na světě. Stačí porovnat situaci u nás a třeba s Izraelem. Tam mají denně řádově méně mrtvých, 3x méně diagnostikovaných a řádově nižší pozitivitu testů a přesto provozovny neotevírají. Proto nám i bez našeho čtvrtečního otevírání model předpovídá v březnu 5x více mrtvých než Izraeli, ale my rozvolníme a necháme model, aby náš náskok ještě zvýšil. :-)

https://covid19.healthdata.org/israel?view=daily-deaths&tab=trend

V. Čihák 1.12.2020 10:06

Každý dnes zemřelý vlastně umírá na antikovidová opatření, které se týká každého z nás.

L. Machala 1.12.2020 10:04

Jistě, nebude to jednoduché, je to ale možné! S těmi interakcemi léků a vakcíny si moc starostí nedělám, ale bylo by třeba srozumitelně lidem vysvětlit, že je lepší být očkován, nežli ležet na na JIP, neřkuli ECMO. Navrhuji třeba slogan "Přemluv bábu, přemluv dědu, aby se nechali očkovat, a všichni jsme zase mohli normálně žít". A s těmi NÚ je to také přehnané, nevidím jediný relevantní důvod, proč bychom se měli domnívat, že tyto nové vakcíny budou zásadně "nebezpečnější" nežli vakcíny dosud užívané. Souhlasím, že by bylo neseriózní a nevědecké tvrdit, co bude či nebude za 10-15 let, ale jsem přesvědčený, že nic mimořádného. Já se očkovat nechám, klidně i Sputnikem V, už jen proto, abych ukázal, že se sám nebojím. Mimochodem to samé jsem v roce 2009 udělal s očkováním proti pandemické AH1/N1 v TV, i když jsem už před tím tuto chřipku chytil, nikoli ovšem v práci, ale od dcery doma.

M. Kanda 1.12.2020 9:52

S mnohým lze souhlasit, ale ve vaší logice jsou i nedostatky. V Česku žije 2,3 miliónů starobních důchodců (a to včetně předčasných důchodů - údaj čerpán z ČSÚ), což je přesně ta skupina hodná ochrany. Bohužel však vzhledem k jejich zdravotnímu stavu a možným neprozkoumaných interakcím vakcína vs. užívané medikamenty nebude asi možné očkovat všechny. Stejně tak nebude možné očkovat ty, kteří si to vysloveně nepřejí. A pouze část z nich je ve věku a v situaci, kdy už "nebudou mít čas" na plné rozvinutí vedlejších účinků.

Počet těch očkovatelných bude určitě menší než výše uvedený počet. Já sice nevím, jestli to bude 1,5 nebo 1,8 miliónu, ale vím že to bude někde v blízkosti tohoto rozmezí. A do vámi požadovaných 3 miliónů ještě hodně zbývá.

L. Machala 1.12.2020 9:51

Bohužel asi máte pravdu, ale pak to zase bude zbytečně dražší, nežli by muselo. Mimochodem - jaký druh žáby jste? Obrázek je sice moc malý, ale tipnu si na Bufo viridis nebo Pelobates fuscus ;-).

L. Vrána 1.12.2020 9:41

Euroatlantická civilizace pandemii nezvládla. Na rozdíl od asijských uskupení. Nemusí to být zrovna Čína a Vietnam, ale také J. Korea a Japonsko. Počet mrtvých na milion obyvatel u nás 830, v Japonsku 16, J.Korea 10 a Vietnam 0,4. Tyto země to zvládly bez samotek (i Vietnam) a pokud vím, tak J. Korea a Japonsko jsou demokratické země. Jestli bílý muž není ještě na této planetě pro srandu králíkům, tak pro srandu Asiatům tedy je.

B. Obojzivelnik 1.12.2020 9:37

Zavřou až v lednu.

Strana a vláda nemůže zrušit Vánoce, protože by jednak přišla o voliče a jednak by jí SPD nařkla, že nadbíhá EU a muslimům. A to si nemůže dovolit.

L. Machala 1.12.2020 9:22

OK, omluva přijata. Použil jste analogii se šp. chřipkou, která zabila desítky milionů lidí, ta analogie není úplně přesná, ale hlavně od té doby uběhlo 100 let a my jsme dále. Vysoká morbidita a mortalita c-19 je v segmentu seniorů 65+ a chronicky nemocných, což je dohromady oněch 3 M osob. Když tyto osoby budou díky očkování imunní, což je logisticky zvládnutelné a riziko než. účinků vakcinace je OPRAVDU MINIMÁLNÍ, bude potom možné již volně vypustit virus do ostatní populace (a "zahodit roušky"), abychom si na sebe v koevoluci s virem v několika dalších sezónách "zvykli". Také souhlasím s tím, že se viru již nezbavíme, ale tou vakcinací seniory ochráníme před prvním "čelním nárazem" s těžkou infekcí. Reinfekce vysoce pravděpodobně budou možné jak po prodělané infekci, tak i po očkování, ale zcela jistě budou mnohem mírnější i u oněch rizikových osob. Vznikne ta situace podobné té, jak již dlouho "vycházíme" s jinými koronaviry - např. HCoV-OC43.

M. Kanda 1.12.2020 9:08

Dobře tedy. Za větu o vašem vztahu k násilí se omlouvám. Ale stále mi dlužíte odpovědi na tyto otázky:

a) Jak chcete bez násilí a donucování provést očkování ve vými požadovaném rozsahu a stihnout to do začátku třetí vlny (pravděpodobně počátek jara příštího roku)?

b) Jak chcete zabránit viru v jeho dalších cyklických návratech do populace, která zdaleka není a ještě dlouho nebude rezistentní?

Bez těchto odpovědí považuji vaše návrhy za čirý idealismus.

L. Machala 1.12.2020 8:58

Já nikde zalezlý nejsem, pracuji na infekční klinice a na roušku jsem také zvyklý, ale je smutné, jak spousta lidí naprosto infantilně a hloupě bojkotuje jediné plausibilní řešení současné situace. A ty Vaše přitroublé kecy o mé percepci násilí si, prosím, laskavě odpusťte.

M. Kanda 1.12.2020 8:51

Klidně si těch pár týdnů zůstaňte zalezlý a v roušce můžete i spát. Nikdo vám v tom nebrání. Vy zase ponechejte stejnou míru svobody i ostatním, kteří chtějí žít a ne živořit.

A pokud jsem si stačil všimnout, tak většina lidí do očkování neprověřenou vakcínou nepůjde. Jak chcete bez násilí proočkovat ty 3 milióny lidí? Aha, já zapomněl, vy berete násilí jako běžný donucovací prostředek k dosažení svých zájmů!

L. Machala 1.12.2020 8:35

Třetí vlna by vůbec přijít nemusela, kdybychom ještě pár týdnů vydrželi s rozumnou mírou protiepidemických opatření a pak rychle proočkovali vulnerabilní segment populace v rozsahu alespoň 3 miliony osob. Kdo chce zahodit roušku, měl by se nechat očkovat!

L. Machala 1.12.2020 8:32

Vy jste dělal referendum s reprezentativní kohortou seniorů? Jestli nikoliv, tak prosím mluvte jen za sebe nebo za Vaší babičku.


Jsme inspektoři, ohlásili se agenti do Vrbětic. Později se ozval výbuch

Lidé v okolí Vrbětic protestovali po výbuších proti skladu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Přijeli do muničních skladů ve Vrběticích a prokázali se jako zaměstnanci ostravské firmy Imex Group. Jednalo se však o...

Muž z Imex Group: Do beden k odeslání by se ve Vrběticích nikdo nedostal

Vjezd do bývalých muničních skladů ve Vrběticích | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Sklady ve Vrběticích na Zlínsku, které podle českých tajných služeb vyhodili do povětří ruští tajní agenti, měla...

Války budoucnosti mohou probíhat v lidské mysli, říká bezpečnostní analytička

Kristina Soukupová | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Její znalosti sice využívají vojáci a jeden kolega ji prý s nadsázkou navrhl jmenovat čestnou generálkou britské...