Pondělí 29. listopadu 2021, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Akcent: jen mrtví se neangažují

Česko

Přestože měla čtyřdenní divadelní přehlídka Akcent, která proběhla ve dnech 4. až 7. října v prostorách pražského Divadla Archa a v přilehlém okolí delší podtitul „mezinárodní festival divadla se sociálním přesahem“, její zaměření lze vysvětlit i jinak.

Akcentu šlo především o to, vystoupit z „divadelnického“ kontextu a přitáhnout i poněkud odlišné publikum. Jak říká umělecká ředitelka festivalu Jana Svobodová: „Chtěli jsme oslovit úplně jiného diváka než ty, kteří do Archy normálně chodí, lidi, kteří primárně žádné divadlo nebo umělecké vyjádření nepotřebují. My za nimi přijdeme, oslovíme je a dáme jim prostor.“ A ještě jedno je důležité připomenout: sociální přesah. „Jde o vyústění naší snahy,“ říká ředitel Archy Ondřej Hrab, „která trvá mnoho let, ukázat, že umění musí být nějakým způsobem sociálně angažované, že nejde jenom o to, dovážet světová jména, ale stejně důležité je sáhnout na bolavá místa.“ Díky tomu se v prostorách Archy odehrála například představení Tanec přes plot, připravené profesionálními herci na základě výpovědí a životních příběhů pěti žadatelů o azyl a doprovázené hudbou „azylantské“ kapely Allstar Refjúdží Band, nebo představení Emigrantes skupiny VerTeDance, tvořené choreografkami a tanečnicemi Veronikou Kotlíkovou a Terezou Ondrovou a nahlížející osudy emigrantů dětskýma očima, ostatně děti v tomto projektu také vystupovaly. Banskobystrické Divadlo z Pasáže, spolupracující i s handicapovanými lidmi, poukázalo na nutnost boření bariér mezi „zdravými“ a „těmi druhými“. Došlo i na méně tradiční záležitosti, třeba hudební komiks amerického režiséra a hudebníka Michaela Romanyshyna Kde domov můj?, v němž jeho účastníci spojovali v rámci pouliční show hudbu, slovo i obraz a který spojoval pověst o praotci Čechovi s autentickým příběhem kurdského uprchlíka ze Sýrie, stejně jako na výtvarnou dílnu Suck My DIY, představující techniku sítotisku a provázenou výstavou pražské výtvarnice Toy_Box. Vystoupením z divadelního prostoru bylo jistě sázení rostlin do vzniklé zahrady na Těšnově, toto „gerilové zahradnictví“ přitom vedle své prospěšné funkce poukazuje na možnost a potřebu individuálních aktivit.

Akcent nabízel i prezentace zahraničních umělců, například zajímavé projekty berlínského režiséra Stefana Kaegiho, mezi něž patří Airport Kids o dětech manažerů velkých společností, které jsou nuceny trávit mnoho času na světových letištích, ukázky sociálně angažovaného divadla vznikajícího v Nizozemsku, Austrálii či Francii. Vším se přitom táhla jedna spojující linie – již zmíněný sociální přesah a angažovanost v tom nejlepším slova smyslu. Ostatně jak napsal již před padesáti lety americký básník Lawrence Ferlinghetti, „pouze mrtví se neangažují“.

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Samostatná účetní

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Praha
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč