Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Alan Mulally, opěvovaný šéf Fordu

Česko

Nový záměr ředitele automobilky Ford je projekt jednoho modelu vozu pro více světových trhů

PROFIL TÝDNE

PRAHA Do roku 2010 vstoupil Alan Mulally (64) jako velmi zaměstnaný muž. Na probíhajícím autosalonu v Detroitu je prezident a výkonný ředitel automobilky Ford hlavní hvězdou. Přitom když před třemi lety opouštěl Alan Mulally Boeing a odcházel do Fordu, průmysloví analytici se podivovali: Ví tento chlapík něco o autech? Otázka se vrátila 11. ledna, když Ford představoval na detroitském autosalonu třetí generaci focusu. Kompakt je prvním novým modelem, se kterým Ford přišel pod Mulallyho vedením.

Na úvodní tiskové konferenci autosalonu vyšel Mulally na pódium detroitské Dobo Arény, kde v roce 1975 nahrála své živé album rocková skupina Kiss. Zatímco šéf Fordu mluvil o růstu v každém regionu na celém světě, na obrazovce nad ním se točil glóbus pokrytý pozitivními titulky o Fordu v roce 2009.

Odměnou mu byl bouřlivý potlesk, který si zasloužil vyhýbáním se vládní pomoci a uvedením jeho společnosti na cestu k udržitelné ziskovosti.

Podobný úspěch sklidil Mulally o pár dní dříve v Las Vegas, kde na veletrhu spotřební elektroniky LES představil nový zábavní systém Syna MyTouch.

Systém založený na dvou počítačích a dotykovém displeji, který umožňuje řidiči i cestujícím provádět při jízdě díky bezdrátovému připojení k internetu řadu činností, jako poslouchat internetové rádio, surfovat na internetu, aktualizovat své příspěvky na Twitteru.

Systém přitom není určen pouze pro nejdražší vozy, ale Ford ho chce postupně zavést do všech modelů. „Věříme, že tyto vlastnosti mají své místo v každém automobilu Ford, a to nejen v našich luxusních modelech,“ řekl Mulally ve svém vystoupení v Las Vegas.

Teď však musí šéf Fordu dokázat, že jeho výrobní strategie bude fungovat. Hlavní myšlenkou Mulallyho konceptu, kterou nazývá One Ford (Jeden ford), je mít místo týmů designérů, kteří navrhují stejné auto pro různé trhy, jeden model pro více trhů. Důvod je zřejmý. Je mnohem levnější postavit jeden model než několik. Nejúspěšnější takzvaná světová auta jsou Toyota Corolla a Honda Civic. Mají sice stejný základ, ale často různý styl a funkce, aby vyhověla místnímu vkusu. Naopak nový focus, ať už ve čtyřdveřové verzi nebo jako hatchback, bude téměř stejný všude. Ford a jeho američtí rivalové se snažili prodávat světová auta již dříve, ale většinou neuspěli, protože vozidla nebyla upravena pro jednotlivé trhy. Mulally potřebuje, aby focus uspěl, protože výrobce automobilů chce uvést na trh několik dalších modelů v rámci strategie One Ford. Jestliže bude úspěšný, může dokázat, že i „letadlový chlápek“ může naučit Detroit jednu nebo dvě věci o autech. Přestože před svým příchodem do Fordu neměl zkušenosti z automobilového průmyslu, není to ve velkém byznysu žádný nováček.

Než se stal šéfem automobilky, pracoval 37 let u amerického výrobce letadel Boeing, kde naposledy z pozice viceprezidenta řídil vývoj nového modelu 787 Dreamliner. Když se ho novináři na večeři ptali, zda sledoval minulý měsíc první zkušební let 787, neubránil se slzám. „Je to vynalézavost v té nejlepší kvalitě,“ řekl Mulally a přirovnal projekt 787 k redesignu sedanů Taurus a Fusion u Fordu.

Úspěch na detroitském autosalonu zatím hraje Mulallymu do karet. Ford Motor jednoznačné ovládl celou akci a na veletrhu se prezentuje ve velkém stylu. Jeho expozice o rozloze více než pět tisíc metrů čtverečních zabírá téměř čtvrtinu výstavní plochy. Automobilka již v úvodu posbírala dvě hlavní ceny. Ford Fusion Hybrid se stal Severoamerickým osobním autem roku 2010 a dodávka Ford Transit Connect je Severoamerickým užitkovým vozem roku. Za 17 let historie ocenění přitom získala jedna automobilka obě hlavní ceny teprve potřetí. Přesto hlavním tahákem automobilky je právě třetí generace focusu, která vzbudila velkou pozornost mezi laickou i odbornou veřejností včetně předsedkyně americké Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosiové. „Nechceme mluvit jen o přežití,“ řekl Mulally na slavnostní večeři v MGM Grand Detroit kasino. „Přišel jsem do Fordu, abych mu pomohl stát se celosvětovou a americkou ikonou,“ dodal podle agentury Bloomberg Mulally. Jako jediný z automobilek takzvané Detroitské trojky - Chrysleru a General Motors, se Ford během loňské krize vyhnul banknotovému režimu a následné pomoci státu. Naopak v roce 2009 rostl poprvé od roku 1995 jeho podíl na americkém trhu a v prosinci měl proti svým konkurentům nejlepší prodeje.

Mulally se však nicméně ještě musí vypořádat s tím, že automobilka není od roku 2005 v zisku a v letech 2006 až 2008 vykázala rekordní ztrátu 30 miliard dolarů. Ačkoli Ford překvapivě ve třetím čtvrtletí vydělal 997 milionů dolarů, podle Mulallyho nebude výrobce automobilů pořádně ziskový do roku 2011. Pět analytiků, které oslovila agentura Bloomberg, předpovídá, že by Ford mohl letos vydělat až 2,35 miliardy dolarů.

Pod Mulallyho vedením propustil Ford polovinu zaměstnanců v Severní Americe, uzavřel některé továrny a přeorientoval se z výroby sportovně-užitkových vozidel na malá auta jako focus.

Prodal britské značky Jaguar, Land Rover a Aston Martin a je blízko prodeji švédského Volva čínské automobilce Gaely.

„Chtěl jsem mít na paměti znovuzaměření Fordu na ford,“ prohlásil Mulally, který dodal, že nemá žádné plány na důchod. Za svůj určující moment ve Fordu považuje Mulally své vystoupení před výbory Kongresu, kde se zákonodárci vysmívali jemu a ostatním šéfům automobilek, že létají soukromými tryskovými letadly do Washingtonu, aby prosili o státní pomoc.

„Je to pro mě velmi osobní otázka, protože já jsem byl jedním z těch, kteří to udělali,“ prohlásil Mulally. Američané chtějí úspěšné společnosti. Nechceme znárodnění firem.

Předcházející federální pomoc přitáhla podle Mulallyho nové kupce a dala společnosti důvěryhodnost na Wall Street. Otázka reportéra, zda se Ford vyhnul bankrotu a následné pomoci státu jednoduše proto, aby zabránil negativní publicitě, však Mulallyho rozčílila. „Co je to za otázku?“ řekl, založil si ruce na prsou a mračil se. „Nedělali jsme velkou PR hru. Provozovali jsme byznys. Věřím, že americká veřejnost oceňuje naše zdravé podnikání,“ dodal.

Byl to vzácný záblesk hněvu od generálního ředitele, který pokračoval ve výčtu nevýhod, které rivalům přinesla pomoc státu. „Platíme o trochu více úroků, protože máme větší dluhy, ale až se vrátíme k ziskovosti, budeme je splácet a této nevýhody se zbavíme,“ uvedl Mulally.

Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor’s nicméně ohodnotila Ford známkou B-, šest stupňů pod úroveň investičního stupně, především kvůli vysokému zadlužení firmy vzhledem k nejistému výsledku Mulallyho plánu.

„Existuje řada rizik, která zůstávají a která jsou mimo přímou kontrolu Fordu, jako je stav americké a evropské ekonomiky. Je také otázka, zda Ford udrží svůj podíl na trhu, který získal v roce 2009, až krize pomine a jeho konkurenti se dostanou z konkurzu,“ řekl Gregg Letos Stein, kreditní analytik S & P.

Ford vsadil na malá auta a ještě letos plánuje začít prodávat v Evropě novou siestu a fokus. Ve Spojených státech je to však riskantní krok, protože američtí zákazníci stále ještě nepřijali za své miniaturní úsporné modely v té míře jako spotřebitelé v zemích, kde je palivo mnohem dražší. Prodej kompaktních a subkompaktních automobilů klesl v roce 2009 na americkém trhu o 20 procent. „Je tu obrovské množství výzev při uvedení malých automobilů na tomto trhu,“ říká Rebecca Lindlandová, analytička společnosti EHS Global Insight. Mulallyho největší výzvou je nyní možná udržet své manažery při zemi, říká Jeffrey Sonnenfeld z Yale University School of Management. „Mulallyho největším rizikem jsou obrovská očekávání, která do něj lidé vkládají, a obraz mesiáše, který si o něm vytvářejí, nemůže nechat své lidi uvíznout v představě své neomylnosti,“ řekl Sonnenfeld. Jako outsider v Detroitu Mulally uspěl, protože tam nebyla velkolepost, když přišel, ale byl tady jen pocit energie a nadšení, myslí Sonnenfeld. Mulallyho přitom považuje spíše za týmového stavitele.

Po projevu, který přednesl 12. ledna na odborném kongresu Automotive News World Congress v Detroitu, byl Mulally dotázán, jaká byla nejdůležitější lekce, které se loni naučil. „Mít plán před problémy,“ lakonicky odpověděl Mulally, což obecenstvo ohodnotilo smíchem a potleskem.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!