Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Američané volí menší vozy

Česko

Američané si dnes vybírají automobily značně odlišné od těch, které volili před krizí. Z velkých terénních vozů, vyžadujících k provozu značné množství paliva, se přeorientovali na menší, levnější, ne tak luxusní vozy s nižší spotřebou. Prodejci hlásí, že Američané začali kupovat automobily z rozumu, a ne z vášně.

„Přichází éra méně okázalých vozů,“ hodnotí letošní rok George Magliano ze společnosti IHS Automotive, která pro své klienty mapuje automobilový průmysl. Například prodejci Toyoty ve Spojených státech hlásí, že lidé si vyměňují okázalé Lexusy za modely střední třídy, které mají nižší spotřebu.

Prodej sportovně-užitkových vozů (SUV), tedy kategorie, která zahrnuje rozměrné vozy s velkou spotřebou, zaznamenal ve Spojených státech v posledních třech letech největší propad.

Z téměř třináctiprocentního podílu na americkém trhu se prodej snížil na současných osm procent. Vedle toho podíl aut, které si vzaly ze sportovně-užitkových vozů jen některé prvky, takzvaných crossoverů, narostl ze čtrnácti a půl procenta v roce 2007 na téměř dvacet procent v polovině letošního roku.

„Když zdražila nafta, esúvéčka to na prodeji pocítila velice tvrdě,“ vysvětluje George Magliano, „Pozornost výrobců proto přešla z SUV na crossovery.“

Přechod na menší rozměry vozů začali pociťovat i výrobci limuzín. Jejich podíl na trhu zůstává stejný, tedy 6,4 procenta. Změnily se ale modely, které se prodávají. Zatímco dříve Američané chtěli co nejrozměrnější vozy jakoBMWsérie 5 nebo 7, případně Mercedes třídy S nebo E, dnes si vybírají raději mezi levnějšími modely, jako je Mercedes třídy C nebo BMW třetí série.

Na úkor velkých automobilů posilují i malé vozy a střední třída. Malé vozy posílily za poslední tři roky o necelá dvě procenta. V roce 2007 měly dvanáctiprocentní podíl na trhu, v letošním roce získaly 13,8 procenta. Střední třída vozidel vzrostla z někdejších 27,9 procenta trhu na letošní 30,3procentní podíl trhu.

Přestože si zákazníci ve Spojených státech vybírají menší vozy, neznamená to, že šetří. Zvyšují se požadavky na úroveň vybavení, a celkový obnos transakcí v americkém autoprůmyslu se tak zvyšuje.

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.