Americká firma vydělala na SPZ stovky milionů

PRAHA Byznys za stamiliony. To je výroba reflexních fólií na státní poznávací značky pro motorová vozidla. Zvlášť když od roku 1994 nemáte na českém trhu žádného konkurenta. Toto výsostné postavení si užívá americká firma 3M, která na nenápadných průhledných fóliích vydělala už stovky milionů korun. Jen od roku 2000 má příjmy ve výši 143 milionů.

K výnosné zakázce se firma 3M dostala podivně. Stačilo jedno šikovně napsané výběrové řízení. Tendr na nového výrobce SPZ organizovalo v roce 1993 ministerstvo vnitra a už dopředu bylo jasné, kdo vyhraje. Jako jednu z podmínek pro nové značky totiž ministerstvo určilo speciální vodoznak, viditelný pod úhlem 30 stupňů. A přesně na takový jisticí prvek měla firma 3M patent. „Žádná jiná firma proto nemohla obdobné fólie vyrábět,“ říká Jaroslav Brůna z firmy Viaflex Smržovka, který si tehdejší výběrové řízení pamatuje. Společnost 3M uspěla. Její reflexní fólie přitom byly v té době jedny z nejdražších na trhu.

Letos chce ministerstvo dopravy, které agendu přejalo v roce 2000, systém výroby SPZ překopat. Avizuje, že ukončí monopol firmy HICON, která vyrábí plechové části značek, o firmě 3M ale mluví jen v náznacích. „Vše se rozhodne až po volbách. Buď se vezme současný ochranný prvek firmy 3M, nebo se rozhodneme pro jiné bezpečnostní prvky,“ říká Josef Pokorný, ředitel příslušného odboru.

Více čtěte na straně 4

Vstoupit do diskuse
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.