Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Ariadna nezklamala ani neuchvátila

Česko

Uvedení Ariadny na Naxu Richarda Strausse bylo původně zamýšleno jako koprodukční projekt Slovenského národního divadla, Irské opery v Dublinu a Národního divadla, kde měl její hudební nastudování převzít s pražskými sólisty John Fiore. Nové vedení opery odmítlo tuto koncepci i koprodukci, v Praze tak zůstalo u slovenského hostování.

Straussova Ariadna je výlučná svými extrémními nároky na obsazení i na skloubení divadelních žánrů. Na půdorysu divadla na divadle se tu propojuje commedie dell’arte, činohra, kabaretní čísla, parodie, společenská satira i barokní a romantická opera do celku, k němuž můžeme mít výhrady, ale má logiku a vtip.

Bohatý mecenáš pořádá program složený z opery seria začínajícího skladatele, nevázané hry se zpěvy a tanci a ohňostroje. Hádku umělců a majordoma o pořadí částí programu utne mecenášovo vrtošivé rozhodnutí: kusy se budou hrát současně, jinak nebude honorář. Obě divadelní party musí improvizovat a nakonec i skladatel a jeho unylá primadona sleví ze svých ideálů „vysokého“ umění. Diváci jsou tak odměněni vražednými virtuózními áriemi obou primadon a duetem v oblouku od smrti po božskou lásku.

Režisér Dieter Kaegi a na scéně Stefanie Pasterkamp rezignovali na vídeňské prostředí 17. století a převedli děj do honosné, ovšem ponuře černé haly druhé půle 20. století. Byla současně nejen zákulisím, kde se komedianti špičkují a potýkají s krkolomným zadáním mecenáše, ale i jevištěm improvizovaného kusu a nakonec i hledištěm. Rozostřením hranice mezi „civilním“ životem umělců (i mecenáše a jeho hostů), jejich zákulisními šarvátkami a vystupováním v přidělené roli se režisér pokusil obohatit operu o další vrstvu.

Propojování skutečnosti a divadla však zahustilo děj do nepřehlednosti a tam, kde bylo třeba přesně vypointovaného činoherního herectví, měla inscenace značné rezervy - „přípravy“ na vlastní představení se nekonečně vlekly, což nezvrátil ani výkon Denisy Hamarové v roli Skladatele.

Vyplatilo se však zdlouhavý začátek přečkat - hostina začala brilantní Zerbinettinou árií, v níž zazářila pěveckou bravurou Ľubica Vargicová, a lze jen litovat, že ji nepropojila se spontánní veselostí v hereckém projevu. Pokračovala báječným ženským triem Andrey Čajové, Moniky Fabiánové a Evy Hornyákové, které může Praha Bratislavě jen závidět stejně jako mužské kvarteto Daniela Čapkoviče, Ivana Ožváta, Martina Malachovského a Ondreje Šalinga ve vtipné parodii milovníků. Pro Ariadnu si SND vypůjčilo ostravskou sopranistku Evu Dřízgovou-Jirušovou. Pěvecké mistrovství, které vyžaduje rozsah této role, naplňovala spíše líbezností a vroucností než pevností hlasu. Jakkoli podal norský tenorista Ivar Gilhuus v roli Bakcha spolehlivý výkon, chyběla mu božská oslnivost i sehranost s Dřízgovou. Až ke konci začali inscenátoři více využívat technických možností a ve finále nechali božský pár zmizet ve filmových oblacích.

Další a podstatnou rezervou inscenace byl výkon orchestru vedeného Walterem Kobérou. Ani zdaleka se nepodařilo tlumočit bohatství melodií, harmonií, barev a fines Straussovy partitury, což překvapuje u inscenace, která měla od dubnové premiéry dost času na vychytání chyb.

I s těmito výhradami ale Ariadna nebyla zklamáním. Možná je dobře, že zůstala nezodpovězena otázka, jak by se s touto výzvou vyrovnal pražský orchestr pod Fioreho taktovkou.

Na slovenskou operu se můžeme znovu těšit už v dubnu, kdy v Praze zazní The Players Juraje Beneše v režii Martina Huby a Suchoňova Krútňava v režii Juraje Jakubiska.

HODNOCENÍ LN *** Richard Strauss: Ariadna na Naxu

Dirigent: Walter Kobéra Režie: Dieter Kaegi Výprava: Stefanie Pasterkamp Opera SND Bratislava v Národním divadle v Praze, 17. 1.

Autor:

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...