Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Stát zaplatil za letiště miliony navíc, kvůli 'nepředvídatelnosti'

Česko

  17:30
ČÁSLAV/PRAHA - Rozjet v české armádě a ministerstvu obrany úplně čistá výběrová řízení bude asi nadlidský úkol. Dokazuje to loňská rekonstrukce vojenského letiště v Čáslavi. Přitom se měla stát jednou z prvních velkých zkoušek nových mravů.

Letiště v Čáslavi. foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

Sám ministr obrany Alexandr Vondra (ODS) se přesně před týdnem nad stavebními prácemi ve středočeské letadlové posádce rozplýval. „Otevřeným výběrovým řízením jsme výrazně ušetřili,“ chválil své úředníky. A skutečně – původní resortní plány počítaly, že rekonstrukce důležitého letiště spolkne 83 milionů, ale Dálniční stavby Praha si řekly jen o 43,8 milionu. Tedy vůbec nejméně z dalších pěti nabídek, a obchod tak bez diskuse získaly.

Jenže účet za nové letiště byl nakonec vyšší. V registru zakázek se loni v září objevil ještě jeden tendr „na provedení dodatečných prací“ za 8,2 milionu. Tentokrát jej už Dálniční stavby dostaly přímo bez řízení.

Můžou za to nepředvídatelné okolnosti

 „V průběhu stavby v důsledku nepředvídatelných okolností vyplynul požadavek na provedení dalších nezbytných prací,“ vysvětluje Jana Zechmeisterová z tiskového oddělení ministerstva obrany. Šlo prý třeba o to, že betonové desky ranveje musely být větší, než uváděla původní dokumentace.

ČTĚTE TAKÉ:

A podobně mluví i samotná firma. „Nejednalo se o dodatečnou zakázku, ale vzhledem k charakteru rekonstrukce o navýšení o skutečný rozsah prací pouze ve výměrách,“ reaguje Tomáš Hajič z Dálničních staveb Praha.

Jenže vývoj akce si podle expertů člověk může vyložit i jinak. Stavební podnik mohl svou nabídku záměrně podhodnotit, aby vyhrál, a zisk si pak kompenzovat dalším řízením.
„Dle našich zkušeností je tento způsob řízení velmi často zneužíván právě z takových důvodů,“ komentuje zakázku Radka Pavlišová, právnička protikorupční organizace Transparency International. „Zadavatelé se snaží obcházet zákon a vítěznému dodavateli podhodnocenou nabídku kompenzovat,“ dodává expertka.

Podobným úvahám nahrává i fakt, že při prvním, ještě otevřeném tendru byl rozdíl mezi
obdrženými nabídkami velmi nízký. Například společnost Skanska, která skončila jako druhá, by byla podle předloženého projektu schopná „čáslavskou operaci“ provést jen o jeden a půl milionu dráž než Dálniční stavby Praha.

Nikdo jiný to dodělat nemohl

Ministerstvo obrany nepřijímá kritiku ani za to, že dodatečnou zakázku udělilo přímo. Podle Jany Zechmeisterové práce přímo souvisely s prováděnou zakázkou a nedošlo k rozšíření obchodu. „Mělo by jít o výjimečný způsob používaný pouze v krajních případech. Zadavatel musí prokázat, že nemohl postupovat jinak,“ glosuje Radka Pavlišová.

PSALI JSME:

Stavitelé na to mají jednoduchou odpověď. „Jiná firma dodatečné práce provádět nemohla, protože v rámci uzavírky dráhy jsme na staveništi byli pouze my,“ říká Tomáš Hajič. V rámci generálních oprav jeho firma v Čáslavi modernizovala vzletovou a přistávací dráhu, stojánky pro letouny a třeba i osvětlení.

Letiště proto vloni od června do září nefungovalo, stíhací letka gripenů i bitevníky L-159 se musely přesunout do Pardubic. A tam se s nimi nehodlali smířit. Na pardubickou radnici dorazily stížnosti od desítek nespokojených občanů, kterým vadilo, že nadzvukové gripeny létají nízko, nedodržují dopravní koridory a startují v brzkých hodinách, Dnes už letouny fungují na rekonstruované základně v Čáslavi.

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...