Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

„Asijské Cannes“ cílí na Evropu

Česko

Na festivalu v Pusanu padají rekordy v účasti kinematografií starého kontinentu

Jako asijské Cannes se označuje největší filmová událost v Jižní Koreji, mezinárodní filmový festival v Pusanu. A Evropa na něm měla tentokrát silné zastoupení. K vidění byly i situace, kdy Korejci pověstní svou nehybnou mimikou vykřikovali při projekcích zděšením. Tak jako v případě filozofického snímku Dveře německého režiséra Anna Saula. V něm hraje jedna ze současných evropských hvězd Mads Mikkelsen otce, který flirtuje se sousedkou a jeho nepozornost ho stojí život dcery. „Zajímalo mě, zda když člověk dostane druhou šanci, bude žít lepší život,“ vysvětloval režisér po projekci filmu, v němž filozofii brilantně spojil s hororem a tématem návratu do minulosti.

Právě evropský film letos v Pusanu láme rekordy. Z celkového počtu uváděných titulů je z Evropy celá třetina. Ze slavných tváří filmového starého kontinentu se na festivalu ukázali například režiséři Costa Gavras, Fridrik Thor Fridriksson nebo Jean-Jacques Beineix. Tradičně je také zastoupena česká kinematografie, letos dvěma koprodukcemi se Slovenskem -Lištičky režisérky Miry Fornayové a Nedodržený slib od Jiřího Chlumského. Střet s tvrdou realitou Nedodržený slib pozornost získává tématem holokaustu, které mezinárodní veřejnost vždy oslovuje, Fornayová je progresivnější a kosmopolitnější. Vychází z vlastních zkušeností a vypráví příběh dvou sester, jež odešly za prací do Irska. „Lidé, kteří neradi vidí realitu takovou, jaká je, Lištičky asi moc rádi mít nebudou,“ soudí režisérka. „Ale ti, kteří si něco podobného jako moji hrdinové prožili a setkali se s tvrdostí života, ho přijmou mnohem příznivěji.“

Přítomnost Fornayové, herce Samuela Spišáka z Nedodrženého slibu a delegací k mnoha dalším evropským filmům v Pusanu je zaštítěna už po dvanáct let organizací European Film Promotion, která díky programu Media, financovanému Evropskou unií, podporuje evropskou účast. „To je velmi pozitivní, protože z toho profitujeme i jinak. Například jen s jedním filmem promítaným v Pusanu můžeme propagovat i ostatní české snímky. A za těch zmíněných dvanáct let jsme opravdu víc vidět,“ potvrzuje Markéta Šantrochová z Českého filmového centra.

V ohnisku asijské soutěže jsou letos vcelku vyrovnaně zastoupeny Korea, Čína, Thajsko, Indie, Hongkong, Japonsko, Malajsie či irácký Kurdistán. Tádžikistán se na pusanské soutěži prezentuje prvním celovečerním filmem natočeným za osmnáct let od rozpadu Sovětského svazu. Vedle toho jsou v širokém spektru zahrnuty asijské retrospektivy: příkladem za všechny budiž přehlídka filipínského filmu při příležitosti 60. výročí navázání oficiálních přátelských styků mezi Jižní Koreou a Filipínami.

Autor: